Innstilling fra sosialkomiteen om ny universitetsklinikk i Trondheim - RIT 2000.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 281 (1996-1997)
- Kildedok: St.prp. nr. 67 (1996-97)
- Dato: 12.06.1997
- Utgiver: sosialkomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Innhold
Til Stortinget.
1.1 Sammendrag
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram tilråding om godkjenning av framforhandlet avtale mellom Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten om bygging av ny universitetsklinikk i Trondheim - RIT 2000. Grunnlaget for utbyggingsprosjektet er i tillegg til avtalen utviklingsplanen for RIT 2000 som trekker opp situasjonen for dagens regionsykehus, generelle utviklingstrekk og perspektiver for organisering og drift av sykehus, målsettinger og hovedoppgaver for sykehuset, dimensjonerende faktorer og avgrensninger, utvikling av et nytt organisasjonsmønster, utbyggingsmønster, dimensjonering og kostnader samt organisering av det videre arbeidet med prosjektet. Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen også fram bevilgningsforslag knyttet til prosjektet RIT 2000 for 1997.
Det redegjøres for behandlingen av prosjektet i henholdsvis Sør-Trøndelag fylkeskommune og i Stortinget. Videre redegjøres det for målsettingene for den nye universitetsklinikken, hvor det bl.a. legges vekt på en studiemodell basert på en problembasert læringsmodell som skal sikre praktisk utøvelse av faget i samhandling med pasienter og under kyndig veiledning.
Den foreliggende avtalen og Utviklingsplanen fastlegger de dimensjonerende forutsetninger for utbyggingen, arealrammene, kostnadsrammene og finansieringen. Avtalen avgrenser også partenes ansvar i forhold til overskridelser av disse rammene. Planlegging og utbygging av RIT 2000 vil strekke seg over 13 år fra 1997 til 2010 med planlagt byggestart i 1998/99.
Utviklings- og utbyggingsprosjektet RIT 2000 er et fylkeskommunalt prosjekt. Sør-Trøndelag fylkeskommune er byggherre for hele prosjektet. Byggherren har ansvaret for at prosjektet gjennomføres innenfor de rammer som er fastsatt i avtalen. Kostnader i forbindelse med en eventuell overskridelse av de fastsatte kostnads- og arealrammer skal i sin helhet dekkes av byggherren.
Det forutsettes en arealramme på 118.500 m2 til sykehusformål og 4.000 m2 til pasienthotell. For den videre planlegging er arealet til universitets- og høgskoleformål av staten satt til 45.000 m2 brutto. Samlet areal for RIT 2000 blir dermed 167.500 m2 brutto.
Pasientkapasiteten ved RIT 2000 vil bli økt med ca 18 prosent i 2010 sammenlignet med 1994/1995. Kapasiteten ved RIT 2000 skal dermed være 225.000 polikliniske konsultasjoner pr. år og 65.700 innlagte, dag-, observasjons- og hotellpasienter.
Opptakskapasiteten i medisinerutdanningen økes fra 90 til 120 studenter i året. Totalt skal anlegget ha kapasitet til å undervise 975 studenter hvorav 720 medisinerstudenter.
Kostnadsrammen for RIT 2000 fastsettes til 4.250 mill. kroner, prisnivå april 1996. Dette inkluderer 3.150 mill. kroner til sykehusdelen inkludert utstyr og 1.100 mill. kroner til universitets- og høgskoledelen inkludert utstyr. Statens andel til bygg, anlegg og utstyr oppgis til 2.450 mill. 1996-kroner.
RIT 2000 skal organiseres som et fylkeskommunalt prosjekt fristilt fra de ordinære fylkeskommunale linjefunksjoner med et eget styre med statlig og regional representasjon. Fylkeskommunen skal ha byggherre- og utbyggingsansvaret i prosjektet. Det vil i staten bli opprettet et samordningsutvalg ledet av Sosial- og helsedepartementet med representanter fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Kommunal- og arbeidsdepartementet, Finans- og tolldepartementet og Statsbygg.
Det uttales at skal staten klare å følge opp prosjekt RIT 2000 og sikre at statlige midler blir brukt på en målrettet og effektiv måte, må det settes av ressurser til dette arbeidet. Det foreslås at det på på statsbudsjettet for 1997 bevilges midler til 1 ny stilling under kap. 200 Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og til 1 ny stilling under kap. 600 Sosial- og helsedepartementet. I tillegg foreslås bevilget 1,5 mill. kroner til kjøp av ekstern kompetanse.
Kostnader knyttet til driftsulemper i byggeperioden dekkes av staten. For 1997 er det avsatt 17 mill. kroner på kap. 760, post 62, Tilskudd til regionsykehus, til dette formålet.
1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen og Tveiten, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Sortåsløkken, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, vil vise til at det gjennom den framforhandlede avtale mellom Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten er lagt grunnlag for at Sør-Trøndelag fylkeskommune kan starte utbyggingen av ny universitetsklinikk i Trondheim.
Komiteen har merket seg at målsettingen for RIT 2000 er at Regionsykehuset skal utvikles til et pasientfokusert sykehus, at organiseringen av tilbudet skal ta utgangspunkt i pasientens behov og at tjenestene skal utføres nær pasienten.
Komiteen vil peke på at det er nødvendig å sikre økt tilgang på helsepersonell og vil understreke den viktige rolle regionsykehusene har i utdanningen av helsepersonell. Komiteen ser det i denne sammenheng som svært positivt at opptakskapasiteten på medisinstudiet økes fra 90 til 120 studenter i året.
Komiteen vil peke på de muligheter som ligger i et framtidig samarbeid mellom RIT 2000 og NTNU for utvikling av medisinsk teknologi, og den betydning dette kan få for sysselsettingen i regionen.
Komiteen har merket seg at planlegging og utbygging av RIT 2000 vil strekke seg over 13 år fra 1997 til 2010 med planlagt byggestart i 1998/99.
Komiteen har merket seg at det i tilknytning til RIT 2000 skal gjennomføres et omfattende forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til organisering, drift og bygging av sykehus, og at kostnadene til dette skal fordeles likt mellom staten og Sør-Trøndelag fylkeskommune begrenset oppad til 95 mill. kroner.
Komiteen har videre merket seg at RIT 2000 skal organiseres som et fylkeskommunalt prosjekt - der staten skal ha tre representanter i styret.
Komiteen har videre merket seg at Sør-Trøndelag fylkeskommune er byggherre for hele prosjektet og er ansvarlig for at prosjektet blir gjennomført innenfor de rammer som er fastsatt i avtalen. Dette innebærer at eventuelle overskridelser i sin helhet dekkes av byggherre, slik det fremgår av avtalen.
Komiteen vil understreke, slik det fremgår av avtalen, at prosjektet har stor betydning for Sør-Trøndelag fylkeskommunes evne til å gjennomføre andre lovpålagte oppgaver. Derfor er det viktig at staten erkjenner et ansvar for at den fylkeskommunale økonomi opererer innenfor forsvarlige rammebetingelser - under henvisning til prinsippet om likebehandling av fylkeskommunene.
Komiteen har merket seg at samlet areal for RIT 2000 blir 167.500 m2 inklusive sykehusformål, pasienthotell og universitets- og høyskoleformål. Dette innebærer en kostnadsramme på 4.250 mill. kroner der statens andel vil utgjøre 2.450 mill. kroner i tillegg til at kostnader til driftsulemper i byggeperioden skal dekkes av staten.
Komiteen ber om at det blir vurdert å inkludere psykiatrisk helsetilbud i RIT 2000. Komiteen viser i den sammenheng til Innst.S.nr.258(1996-1997) hvor det heter:
« Komiteen mener at finansieringsordningene for utbygging av somatiske og psykiatriske sykehusavdelinger må stilles likt i ny lov om spesialisthelsetjenesten. En viser i den henseende til sosialkomiteens innstilling til St.meld. nr. 24 (1996-1997) der det foreslås at den statlige refusjonsordningen til amortisering av nybygg eller ombygging av somatiske sykehus, utvides til også å omfatte psykisk helsevern. » |
Og videre:
« Komiteen viser til at en del av den bygningsmasse som i dag huser psykiatriske behandlingsinstitusjoner, er av gammel dato. I forbindelse med utvikling av psykiatrien må man også se på dette for å få til en helhetlig utvikling. » |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti viser til at Sør Trøndelag fylkeskommune som byggherre i sin helhet er ansvarlig for eventuelle overskridelser av kostnads- og arealrammer i forbindelse med realisering av prosjektet.
Disse medlemmer vil understreke den store usikkehet som ligger i et prosjekt av denne størrelsen, og som strekker seg i byggetid over 13 år. Disse medlemmer innser at det i forbindelse med en stor og langsiktig utbygging som RIT 2000 vil være betydelig usikkerhet både i forhold til rente- og kostnadsutviklingen og at det underveis kan være behov for å endre utbyggingsplanen som følge av endrede behov og ny teknologi.
Disse medlemmer vil understreke at en eventuell overskridelse vil kunne medføre store konsekvenser for fylkeskommunens øvrige oppgaver. Det vil derfor etter disse medlemmers mening være nødvendig at det opptas forhandlinger mellom byggherre og staten ved eventuelle overskridelser. Etter slike forhandlinger må derfor Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om tilleggsbevilgninger på lik linje med det som flere ganger er blitt gjort ved byggingen av Nytt rikshospital. Slike forhandlinger må både dreie seg om årsakene til eventuelle overskridelser og om fordeling av kostnadene ved eventuelle overskridelser.
Disse medlemmer vil understreke at slike kostnadsøkninger ved utbyggingen ikke må gå utover fylkeskommunens øvrige oppgaver.
Disse medlemmer ønsker primært at staten skal påta seg alle kapitalutgifter ved utbygging/utvidelse av universitetsklinikker og regionsykehus, og viser til forslag om dette fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet i Innst.S.nr.237(1996-1997) - Tilgjengelighet og faglighet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen oppta forhandlinger med Sør-Trøndelag fylkeskommune ved eventuelle overskridelser av kostnadene ved realisering av RIT 2000, både for å kartlegge årsakene til eventuelle overskridelser og om fordeling av kostnandene mellom staten og byggherren. »
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet støtter forslaget fra Regjeringen om utbygging av en universitetsklinikk i Trondheim. Men dette medlem finner det ikke rimelig godt nok dokumentert at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, samt Sosial- og helsedepartementet skulle ha behov for en ekstra stilling under byggeperioden av universitetsklinikken i Trondheim. Dette medlem vil påpeke at departementene så vel som de ytre etatene må kunne påta seg ekstra oppgaver over kortere perioder ved rasjonalisering og effektivisering, samt omlegging av rutiner. Det er litt for lettvint etter dette medlems mening, slik departementet gjør i proposisjonen, å bare antyde at disse to departementene har behov for en stilling hver under byggeperioden av universitetsklinikken i Trondheim.
Dette medlem vil stemme mot forslag I og II.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:
Stortinget ber Regjeringen oppta forhandlinger med Sør-Trøndelag fylkeskommune ved eventuelle overskridelser av kostnadene ved realisering av RIT 2000, både for å kartlegge årsakene til eventuelle overskridelser og om fordeling av kostnandene mellom staten og byggherren.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 1997 gjøres følgende endringer:
Kap. 200 | Kirke-, utdannings- og | ||
forskningsdepartementet | |||
01 Lønn og godtgjørelser, økes med | kr | 300.000 | |
fra kr 100.664.000 til kr 100.964.000 | |||
Kap. 600 | Sosial- og helsedepartementet | ||
01 Lønn og godtgjørelser, økes med | kr | 300.000 | |
fra kr 87.700.000 til kr 88.000.000 | |||
11 Varer og tjenester, økes med | kr | 1.500.000 | |
fra kr 35.000.000 til kr 36.500.000 |
Stortinget samtykker i at det opprettes stillinger under kap. 200 og kap. 600 i samsvar med de spesifiserte forslag i St.prp. nr. 67 (1996-1997).
Stortinget godkjenner den inngåtte avtale mellom Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten om bygging av ny Universitetsklinikk i Trondheim - RIT 2000.
Oslo, i sosialkomiteen, den 12. juni 1997. |
Gunhild Øyangen, | Valgerd Svarstad Haugland, |
leder og ordfører. | sekretær. |