Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

    Stortingsrepresentant Lisbeth Holand har den 12. mars 1997 fremlagt følgende forslag:

«1. Stortinget ber Regjeringa snarest legge fram forslag til endringer i lov om fri rettshjelp slik at rettshjelp skal kunne ytes i alle saker der det er nødvendig med juridisk bistand og der det ikke er urimelig at det offentlige dekker rettshjelp.
2. Egenandel begrenses oppad til 5 % av inntekta til den som er berettiget til rettshjelp. Fylkesmannen skal ha rett til helt å frafalle egenandel.
3. Det settes i verk forsøk med kommunale eller interkommunale rettshjelpssentra i tre fylker i tråd med det skisserte forslaget.»

       I begrunnelsen for forslaget vises det bl.a. til at et godt rettshjelpstilbud er av avgjørende betydning for rettssikkerhet og en reell likhet for loven. I St.meld. nr. 16 (1989-1990) ble det slått fast at dagens offentlige rettshjelpsordninger neppe tilfredsstiller likhetskravet i tilstrekkelig grad. Denne stortingsmeldingen ble trukket tilbake etter regjeringsskiftet i 1989, og Stortinget har siden årlig bedt om å få lagt fram en ny stortingsmelding om rettshjelp. Det er ennå uvisst når Regjeringen vil fremme en slik melding, og dette gjør det etter forslagsstillers oppfatning nødvendig å fremme konkrete forslag.

       Da rettshjelpsloven ble vedtatt i 1980 kom ca 27 % av husstandene i landet inn under inntektsgrensene. Etter en viss heving av inntektsgrensene fra 1997 antas om lag 12 % av husholdningene å komme inn under reglene. Samtidig er det skjedd en betydelig innstramming av hvilke saker det ytes offentlig rettshjelp til. I dag er egenandelen på 25 % av de samlede utgiftene til rettshjelp og omkostninger med en rettssak. Dette gjør det praktisk talt umulig for folk som kommer inn under inntektsgrensen (bruttoinntekt for en enslig på maksimum kr 150.000) å kunne benytte rettsapparatet i en tvistesak.

       Offentlige kontorer har ikke tilstrekkelig ressurser til veiledning av klienter og rådssøkende, og studenterrettshjelpstiltakene opplever at det er et stort behov for rettshjelp i saker der det offentlige er søkerens motpart. De andre nordiske land har rettshjelpsordninger som i dag er bedre utbygget enn de norske, og ordningene omfatter også et videre saksfelt. Inntektsgrensene ligger godt over de norske.

       I et vedlegg til dokumentet vises det til at muligheten for advokatbistand og rettshjelp er størst i byene og tettbygde strøk. Det er derfor etter forslagsstillers syn ikke tvil om at det finnes et stort udekket rettshjelpsbehov. Det meste av den offentlige rettshjelpen utføres i dag av advokater. I St.meld. nr. 16 (1989-1990) ble det foreslått en kombinasjon av rettshjelp fra privatpraktiserende advokater og rettshjelpskontorer. En slik ordning vil bli billigere og mer effektiv.

       Ved å opprette egne kommunale/interkommunale rettshjelpssentre kan man hjelpe enkeltmennesker med deres juridiske problemer utenfor domstolene. Sentrene kan knyttes opp mot Forbrukerrådets distriktskontorer og vil også kunne fungere som en praksisordning for jusstudenter.