1. Innledning
1.1 Sammendrag
Regjeringen trekker i meldingen opp retningslinjene for den nasjonale politikken for havner og infrastruktur til sjøs.
Havnene omfatter både trafikkhavner, fiskerihavner og industrihavner, mens infrastruktur for sjøtransport og tilknyttede tjenester omfatter farleder, fyr og merker, elektroniske navigasjonshjelpemidler, losvirksomhet og trafikksentraltjenester. Meldingen tar bl.a. utgangspunkt i St.meld. nr. 32 (1995-1996) Om grunnlaget for samferdselspolitikken, der det er redegjort for hovedlinjene som ligger til grunn for arbeidet med en helhetlig transportpolitikk.
Det blir i meldingen i liten grad gått inn på prioriteringer innenfor den økonomiske rammen. Dette har bl.a. sammenheng med at det så langt ikke er utviklet et nødvendig plansystem.
En helhetlig samferdselspolitikk krever en god samordning på tvers av sektorgrensene. Et effektivt samspill mellom transport til sjøs, med veg, jernbane og fly er nødvendig for å sikre effektive transporttjenester for personer og næringsliv. Regjeringen vil bidra til utviklingen av effektive havner og legge til rette for at sjøtransport bedre kan inngå som et integrert ledd i kombinerte transporter.
Havne- og sjøtransportpolitikken må ses i nær sammenheng med næringspolitikken, og på den måten også støtte opp Regjeringens arbeid for en mer sektorovergripende og samordnet næringspolitisk innsats. Sjøtransport har en dominerende rolle i utenriks transport (målt i tonnkm), og er også betydelig i innenlands godstransport. Fiskeridepartementet vil legge stor vekt på å holde seg løpende orientert om næringslivets utfordringer og dets behov for effektiv sjøtransport og havnetjenester.
Regjeringen legger stor vekt på den betydning effektive havner og sikre sjøveger med god framkommelighet har for fiskerinæringen, og dermed også for bosettingen langs store deler av kysten.
1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Barland, Aud Blattmann, Johan M Nyland, Ola Røtvei, Magnar Sætre og Solveig Torsvik, fra Senterpartiet, lederen Magnus Stangeland, Johanne Gaup og Terje Sandkjær, fra Høyre, Ole Johs Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad, viser til det er første gang at ei melding for « Havner og infrastruktur for sjøtransport » blir behandla i sammenheng med øvrige transportplaner for veg, jernbane og luftfart, samt i et felles strategidokument for transportsektorene. Komiteen ser dette som positivt.
Komiteen vil vektlegge betydninga av godstransport på kjøl, som utgjør over 40 % av transportarbeidet innenlands og omlag 95 % av transportarbeid i vår eksport og import. Dette innebærer at det er særdeles viktig å ha god tilknytting av veg og jernbane til våre havner for å tilstrebe en effektiv samferdsel.
Komiteen anser sjøtranport som ei miljømessig god løsning, men det er også betinget av at infrastrukturen har god kvalitet. Dette innebærer bl.a. at vi må ha trygge farleder, med godt merke- og navigasjonssystem. Det betinger bl.a. et godt vedlikehold av fyr og merker, slik at det er pålitelig, kombinert med en vel fungerende lostjeneste.