Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Utbygging og drift av Jotun

       Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen at det fattes beslutning om utbygging og drift av oljefunnet Jotun. Rettighetshavere i Jotun er Esso, Enterprise, Statoil, Conoco og Amerada Hess. Statens direkte økonomiske engasjement i Jotun er på 4,5 %, basert på en foreløpig fordeling mellom rettighetshaverne.

       Departementet viser til at reservene som er omfattet av plan for utbygging og drift av Jotun utgjør 30,7 mill Sm3 olje og 0,85 mrd Sm3 gass. Produksjonen fra Jotun vil etter planen starte opp i 1999 og ha et platånivå i perioden 2000-2002 på om lag 80.000 fat/dag. Dette vil etter gjeldende prognoser utgjøre 2,2 % av total norsk oljeproduksjon i 2001. Produksjonen fra Jotun antas å vare frem til år 2015, og er innarbeidet i de gjeldende produksjonsprognoser for norsk kontinentalsokkel.

       Departementet viser videre til at anbefalt utbyggingsløsning består i å bygge en brønnhodeplattform med stålunderstell koblet opp mot et produksjons- og lagerskip. All prosessering og kraftgenerering vil i driftsfasen foregå på produksjonsskipet. Oljen skal prosesseres ferdig på produsjonsskipet før lagring og senere lasting fra feltet. Gass skal etter planen prosesseres til salgsspesifikasjon og eksporteres via Statpipe-rørledningen under Troll-avtalen. NGL vil bli blandet med oljen og transportert fra feltet med skytteltankere.

       Departementet viser til at forsyning av elektrisk kraft fra land teoretisk er mulig, men er av operatøren beregnet å medføre økte investeringer på minst 850 mill. kroner. Imidlertid finnes det i dag ikke kvalifiserte løsninger for å forsyne et produksjonsskip av denne typen med kraftmengder av denne størrelsen, og industrien har heller ikke vurdert slike løsninger teknisk eller sikkerhetsmessig. Det konkluderes i proposisjonen med at elektrisk krafttilførsel fra land ikke er gjennomførbart for Jotun.

       Departementet viser til at operatøren også har vurdert separasjon og injeksjon av CO2 fra avgassen fra turbinene, og at konklusjonen er at den totale økningen i kostnader vil være på om lag 1,6 mrd. kroner. Prosjektet vil bli forsinket i minst ett år, og intensjonsavtalen som er inngått med Kværner vil høyst sannsynlig måtte kanselleres. Lønnsomheten for prosjektet forverres betydelig, anslagsvis med om lag 2 mrd. kroner i nåverdi før skatt (7 % diskonteringssats), og rettighetshaverne vil ved et pålegg om separasjon og injeksjon av CO2 måtte vurdere å skrinlegge prosjektet. Departementet deler operatørens vurdering og ønsker derfor ikke å pålegge gjennomføring av dette tiltaket. Det vises til at årlige CO2-utslipp fra innretningen av operatøren er beregnet til 0,24 mill. tonn årlig på toppnivå, noe som vil utgjøre om lag 2 % av CO2-utslippene fra norsk petroleumsvirksomhet i henhold til gjeldende prognoser.

       Produsert vann fra Jotun vil bli reinjisert i reservoaret til bruk som trykkstøtte i produksjonen. Videre vil operatøren vurdere å installere lav-NOx-turbiner når dette utstyret er kommersielt tilgjengelig for den aktuelle turbintype.

       Totale investeringer for prosjektet er beregnet til 5,9 mrd. kroner. Lønnsomheten er god, den samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalysen viser en nåverdi før skatt på 5,6 mrd. kroner (7 % diskonteringssats).

       Som følge av beslutning om utbygging og drift av Jotun, foreslår departementet følgende endringer av statsbudsjettet for 1997:

- Kap. 2440 post 30 Investeringer, foreslås økt med 60 mill. kroner.
- Kap. 2440 post 31 Utgifter, prosjekter under vurdering, foreslås redusert med 60 mill. kroner som tilsvarer utgiftsøkningen for SDØE i 1997 som følge av forslagene i denne proposisjonen.

       Som følge av at bevilgningsendringen foreslås dekket ved omposteringer innenfor budsjettpostene for SDØE, viser departementet til at forslagene ikke vil påvirke statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.

       Departementet viser også til at de budsjettmessige endringer i denne proposisjonen er gjort i forhold til gjeldende bevilgning, jf. St.prp. nr. 38 (1996-1997), Godkjennelse av ny plan for utbygging og drift av oljen i Troll vest gassprovins, samt forslagene i St.prp. nr. 53 (1996-1997) Utbygging og drift av petroleumsforekomster i Oseberg Sør, og stortingsproposisjonen om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 1997.