2. Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til den politiske enigheten i Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune i saken.
Flertallet har merket seg at Vegdirektoratet har gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslaget, og at det er mulig at endelig kostnadsoverslag kan komme til å øke utover 760 mill. kroner når godkjent reguleringsplan foreligger.
Flertallet ser positivt på en utviding av opplegget ved utbygging av et sammenhengende gang- og sykkelvegnett innenfor en foreløpig økonomisk ramme på inntil 100 mill. kroner, som forutsettes finansiert med bompenger og statlige bevilgninger.
Flertallet slutter seg til departementets forslag i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har vært skeptisk til planene om bompengefinansiering av E18, både lokalt og i fylket. En vesentlig grunn for dette er at planene innebærer en styrking av vegtrafikkens rolle i Kristiansand. Dette medlem finner det underlig at man i 1997 velger å sette i gang et bompengeprosjekt som så klart innebærer en styrking av bilens konkurransesituasjon i forhold til de kollektive transportmidler, i et av våre største byområder. Dette medlem viser i den sammenheng til at behovet for å satse kollektivt og alternativt i de større byområdene gang på gang er understreket fra komiteens side, bl.a. i Innst.S.nr.21 (1996-1997) og nå seinest i Innst.S.nr.227 (1996-1997) om avveininger, prioriteringer og planrammer for transportsektorene 1998-2007.
På denne bakgrunn vil dette medlem stemme mot innstillingen.