Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til den politiske enigheten i Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune i saken.

       Flertallet har merket seg at Vegdirektoratet har gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslaget, og at det er mulig at endelig kostnadsoverslag kan komme til å øke utover 760 mill. kroner når godkjent reguleringsplan foreligger.

       Flertallet ser positivt på en utviding av opplegget ved utbygging av et sammenhengende gang- og sykkelvegnett innenfor en foreløpig økonomisk ramme på inntil 100 mill. kroner, som forutsettes finansiert med bompenger og statlige bevilgninger.

       Flertallet slutter seg til departementets forslag i proposisjonen.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har vært skeptisk til planene om bompengefinansiering av E18, både lokalt og i fylket. En vesentlig grunn for dette er at planene innebærer en styrking av vegtrafikkens rolle i Kristiansand. Dette medlem finner det underlig at man i 1997 velger å sette i gang et bompengeprosjekt som så klart innebærer en styrking av bilens konkurransesituasjon i forhold til de kollektive transportmidler, i et av våre største byområder. Dette medlem viser i den sammenheng til at behovet for å satse kollektivt og alternativt i de større byområdene gang på gang er understreket fra komiteens side, bl.a. i Innst.S.nr.21 (1996-1997) og nå seinest i Innst.S.nr.227 (1996-1997) om avveininger, prioriteringer og planrammer for transportsektorene 1998-2007.

       På denne bakgrunn vil dette medlem stemme mot innstillingen.