Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra samferdselskomiteen om delvis bompengefinansiering av E18 i Kristiansand, i Vest-Agder.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 232 (1996-1997)
  • Kildedok: St.prp. nr. 69 (1996-97)
  • Dato: 03.06.1997
  • Utgiver: samferdselskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

Innledning

       I proposisjonen legges fram en plan for utbygging og finansiering av ny E18 fra Bjørndalssletta til Gartnerløkka i Kristiansand.

       Utbygging av E18 i Kristiansand vil gi bedre stamvegforbindelse nasjonalt og regionalt og vesentlig bedre miljø- og trafikksikkerhetsforhold lokalt.

       I St.prp. nr. 7 (1991-1992) om delvis bompengefinansiering av Varoddbrua på E18 i Kristiansand, ble det forutsatt en videre utbygging av E18 gjennom Kristiansand. Finansiering og bompengeordningen som er beskrevet i St.prp. nr. 69 er derfor en direkte videreføring av St.prp. nr. 7.

Beskrivelse av prosjektet

       I St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk veg- og vegtrafikkplan (NVVP) 1998-2007 er utbygging av E18 parsellen Bjørndalssletta - Gartnerløkka i Kristiansand foreslått startet opp i perioden 1998-2001 og fullført i perioden 2002-2007. Dette er imidlertid avhengig av at det fattes vedtak om delvis bompengefinansiering av prosjektet.

       Parsellen er ca 3 km lang og omfatter en ca 1 km lang løsmassetunnel gjennom boligområdene øst for sentrum, ny bru over elva Otra samt tunneler under friluftsområdet Baneheia med forbindelsesveger til Vest-Agder Sentralsykehus og sentrum (Kvadraturen). Parsellen vil få fem kryss med tilkobling mot det lokale hovedvegsystemet.

       I tillegg til gang- og sykkelvegnettet tilknyttet selve prosjektet, kommer utbygging av et sammenhengende gang- og sykkelvegnett i Kristiansand inkludert ny gang- og sykkelbru over Otra. Det foreligger ikke planer for dette utvidete nettet som derfor ikke er tatt med i kostnadsoverslag m.v.

       Prosjektet bygger på Transportplanen for Kristiansand som fastlegger rammene for utbygging av hovedvegnett, gang- og sykkelvegnett, økt kollektivtrafikk, satsing på miljø og sikkerhet samt styring av arealbruken.

       Kommunedelplanen for E18 Bjørndalssletta - Hannevikdalen ble godkjent av Kristiansand bystyre 22. februar 1995. Parsell Bjørndalssletta - Gartnerløkka er en delparsell innenfor godkjent kommunedelplan.

       Det foreligger forslag til reguleringsplan. Planen forventes godkjent senest i oktober 1997.

       I forslag til reguleringsplan er prosjektet kostnadsberegnet til 760  mill. kroner (1997-priser). Vegdirektoratet har gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslaget.

       E18 Bjørndalssletta - Gartnerløkka er i dag gjennomgående to-feltsveg med en årsdøgntrafikk i 1996 på ca 28.000 kjøretøy. I proposisjonen er det regnet med en trafikkvekst på 1,3 % fram til og med år 2001 og 1,2 % videre fra år 2002.

       Utbyggingstempoet er lagt i takt med bompengeinnkrevingen og den statlige finansieringen som ligger i NVVP 1998-2007. Det er ikke forutsatt vesentlig låneopptak, men det kan bli behov for likviditetslån.

       Prosjektet har god samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Netto-nytte/kostnadsfaktoren er beregnet til 1,17.

       Dersom den årlige trafikkøkningen blir på 3 % kan innkrevingen og prosjektet avsluttes ett år tidligere enn forutsatt, dvs. i år 2003. Dersom trafikken holdes på samme nivå som i dag, medfører dette at innkrevingen avsluttes ett år senere enn antatt, dvs. i år 2005.

Finansiering

       Lokal finansiering med bompenger forutsettes å bli 440 mill. kroner, mens bidraget av ordinære statlige midler forutsettes å blir 320 mill. kroner. Bompengeandelen utgjør 58 % og statlig bevilgning 42 % av det totale kostnadsoverslaget.

       Departementet har foreløpig regnet med inntil 100  mill. kroner til et utvidet gang- og sykkelvegnett i Kristiansand inkludert ny gang- og sykkelbru over Otra, finansiert med 50 mill. kroner i bompenger og resten i statlige bevilgninger. Denne finansieringen er ikke inkludert i finansieringsplanen. 50 mill. kroner mer i bompenger forutsettes å gi økning i bompengeperioden på godt i underkant av ett år.

Bompengeopplegget

       Utgangspunkt for bompengeordningen er den tidligere ordning for delvis bompengefinansiering av ny Varoddbru på E18 som ble avsluttet 31. august 1996. Ordningen innebar innkreving av avgift av trafikk mot sentrum i to bomstasjoner henholdsvis ved Bjørndalssletta i øst og ved Falconbridge i vest.

       Forholdene i Kristiansand ligger godt til rette for å fortsette denne bompengeordningen. Det er forutsatt en videreføring av tidligere takstordning etter St.prp. nr. 7 (1991-1992) med om lag en dobling av takstene, bl.a. vil enkeltbillett for bil under 3.500 kg bli kr. 10,- mot tidligere kr. 5,-.

       Dersom det oppstår problem pga. lekkasjeproblem på tilliggende lokalvegnett som medfører tapte inntekter i forhold til prognosene og i tillegg gir ulemper for tilliggende boligområder, forutsettes at det kan etableres bomstasjoner på sidevegnettet.

       Kristiansand Bompengeselskap A/S som et heleid kommunalt aksjeselskap skal stå for bompengeinnkrevingen.

Lokal behandling

       Kristiansand bystyre fattet vedtak om finansiering av lokalt bidrag til utbygging av E18 Bjørndalssletta - Gartnerløkka med søknad om bompengefinansiering i møte 29. mai 1996.

       Med bakgrunn i bystyrets vedtak gjorde fylkestinget i Vest-Agder den 19. og 20. juni 1996 vedtak i saken.

Samferdselsdepartementets vurdering og anbefaling

       Samferdselsdepartementet legger vekt på at utbygging av E18 i Kristiansand har god lønnsomhet, og vil gi store forbedringer i framkommelighet, standard, miljø og trafikksikkerhet langs strekningen. Dette gjør det spesielt ønskelig med en rask utbygging av prosjektet.

       Departementet vil videre peke på den regionale betydningen en slik utbygging har. Kristiansand er en av våre viktigste havner, og et knutepunkt i forhold til trafikk videre ned til kontinentet. Ny E18 vil ha betydning for det regionale næringslivets konkurranseevne.

       Det foreligger ikke godkjent reguleringsplan for E18 i Kristiansand. Departementet vil om nødvendig komme tilbake til Stortinget dersom det nåværende kostnadsoverslag blir endret når vedtatt reguleringsplan foreligger.

       Kostnadene i den endelige vedtatte reguleringsplanen forutsettes lagt til grunn i bompengeavtalen.

       Departementet mener at utbygging av et sammenhengende gang- og sykkelvegnett er viktig. Når det foreligger planer og kostnadsoverslag, bør det vurderes om bompengerammen kan økes med 50  mill. kroner til gang- og sykkelvegnettet ut over det som inngår i utbyggingen av E18. Inkludert statlige ekstrabevilgninger regner departementet derfor foreløpig med en ramme på inntil 100  mill. kroner til dette nettet. Utbygging og finansiering må vurderes nærmere i handlingsprogrammet i NVVP og i de årlige budsjetter.

Avtale

       Avtale mellom Samferdselsdepartementet ved Vegdirektoratet og Kristiansand Bompengeselskap A/S blir utformet etter revidert standardavtale.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til den politiske enigheten i Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune i saken.

       Flertallet har merket seg at Vegdirektoratet har gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslaget, og at det er mulig at endelig kostnadsoverslag kan komme til å øke utover 760 mill. kroner når godkjent reguleringsplan foreligger.

       Flertallet ser positivt på en utviding av opplegget ved utbygging av et sammenhengende gang- og sykkelvegnett innenfor en foreløpig økonomisk ramme på inntil 100 mill. kroner, som forutsettes finansiert med bompenger og statlige bevilgninger.

       Flertallet slutter seg til departementets forslag i proposisjonen.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har vært skeptisk til planene om bompengefinansiering av E18, både lokalt og i fylket. En vesentlig grunn for dette er at planene innebærer en styrking av vegtrafikkens rolle i Kristiansand. Dette medlem finner det underlig at man i 1997 velger å sette i gang et bompengeprosjekt som så klart innebærer en styrking av bilens konkurransesituasjon i forhold til de kollektive transportmidler, i et av våre største byområder. Dette medlem viser i den sammenheng til at behovet for å satse kollektivt og alternativt i de større byområdene gang på gang er understreket fra komiteens side, bl.a. i Innst.S.nr.21 (1996-1997) og nå seinest i Innst.S.nr.227 (1996-1997) om avveininger, prioriteringer og planrammer for transportsektorene 1998-2007.

       På denne bakgrunn vil dette medlem stemme mot innstillingen.

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       Stortinget samtykker i at:

1. Kristiansand Bompengeselskap A/S får rett til å kreve inn bompenger til delvis finansiering av E18 i Kristiansand parsell Bjørndalssletta - Gartnerløkka i henhold til vilkårene i St.prp. nr. 69 (1996-1997) og Innst.S.nr.232 (1996-1997). Godkjenningen gjøres med forbehold om at Kristiansand kommune vedtar forslaget til reguleringsplan som har vært grunnlag for proposisjonen.
2. Samferdselsdepartementet ved Vegdirektoratet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 3. juni 1997.

Magnus Stangeland, Magnar Sætre, Solveig Torsvik,
leder. ordfører. sekretær.