1. Sammendrag
Stortingsrepresentantene Reidar Johansen og Lisbeth Holand framsatte 26. februar 1997 følgende forslag:
«1. | Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i lovverket med sikte på å forlenge foreldelsesreglene for lovbrudd til sjøs. |
2. | Skipskontrollen frikoples fra den nasjonale sjøfartsadministrasjonen og etableres som et uavhengig organ som i forvaltningen sorterer under miljømyndighetene. |
3. | Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å få etablert en felles nordisk praksis for kontroll med eierskap av skip. |
4. | Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til endringer i Sjøforklaringsinstituttet slik at kvaliteten på fakta som framkommer ved sjøforklaringene blir bedre.» |
Forslagsstillerne viser til utviklingen i internasjonal skipsfart der det stadig blir flere skip som ikke fyller generelle krav til sikkerhet og kvalitet om bord. Også langs norskekysten finnes slike skip. Etter forslagsstillernes mening har det økende antall eldre båter, båter under bekvemmelighetsflagg og ulike eierskapsformer blant annet ført til at skipsfarten langs norskekysten er blitt et miljøproblem. Det hevdes videre at strengere kontrolltiltak og pålegg om forbedringer har forebyggende effekt.
Forslagsstillerne viser videre til problemene med å finne de ansvarlige eierne til flere skipsvrak langs norskekysten. Det vises også til at det finnes eksempel på at manglende kontroll med eierskap til skip er et omfattende problem i hele Norden Etter forslagsstillernes mening må de norske myndigheter forsere arbeidet med å få klarlagt eierskapet til skip som trafikkerer våre farvann og anløper våre havner.
Forslagsstillerne mener videre at sjøforklaringsinstituttet må gjennomgås, slik at sjøforklaringene i framtida i større grad får fram relevante spørsmål om rederiorganisasjonen. Forslagsstillerne mener også at fristene for foreldelse av lovbrudd til sjøs bør forlenges kraftig. I dag er disse lovbruddene foreldet etter bare et par år, noe lengre dersom straffeloven legges til grunn.
Det hevdes videre at dagens skipskontroll er for nært knyttet til sjøfartsnæringen og våre nasjonale flaggstatinteresser, og at de etater som skal bidra til å sikre norskekysten mot miljøødeleggelser og mennesketap er spredt på en rekke departementer. Dette er en meget uoversiktlig organisering som fører til ineffektivitet og kvalitativt dårligere mulighet for å sikre norsk farvann. Det foreslås derfor at Skipskontrollen bør legges til et uavhengig organ som ikke er underlagt sjøfartsadministrasjonen.
Forslagsstillerne mener også at det bør utarbeides regler som setter krav til at skip skal være dekket med ansvarsforsikring uten mulighet for ansvarsbegrensning.
Representanten Erling Folkvord satte 30. april 1997 fram dette framlegget på vegne av Rød Valgallianse:
« Stortinget ber Regjeringa setje ned ein granskingskommisjon som skal gjennomgå ansvarsforholda bak Scandinavian Star-katastrofen. Mandatet for kommisjonen må bl.a. omfatte:
- | kven som var eigar av skipet på ulykkestidspunktet, |
- | kven som var ansvarleg reiar på ulykkestidspunktet, |
- | korleis norsk lovgivning kan endrast viss ein skal unngå at skip med ukjend eigarskap kan trafikkere norske havner, og |
- | om erfaringane frå Scandinavian Star gir grunn til andre endringar i norsk lovgivning eller internasjonalt regelverk » |