3. Justisdepartementet sak nr. 6
Utgiftsført, ubrukt bevilgning til bobehandling
Justisdepartementet fikk i 1995 en bevilgning på 50 mill. kroner til fortsatt bobehandling i Anders Jahres dødsbo. Det er i statsregnskapet 1995 utgiftsført kr 46.675.195. Det fremgår av forklaringene til statsregnskapet at ca 13,6 mill. kroner av det utgiftsførte beløpet står ubrukt på boets konto pr. 31. desember 1995, og at det reelle forbruket i 1995 utgjorde ca 33 mill. kroner.
Det fremgår av departementets svarbrev til Riksrevisjonen at midlene på boets konto, som i hovedsak var ment å dekke saksomkostninger som ikke var utbetalt da de ble utgiftsført, er tilbakeført staten i 1996.
Sandefjord skifterett skal for fremtiden kun foreta overføringer til boet når det er fremlagt dokumentasjon på at utgifter er pådratt og forfalt til betaling. Etter Riksrevisjonens oppfatning er utgiftsføringen ikke i samsvar med kontantprinsippet i bevilgningsreglementets § 14.
Justisdepartementet har på antegnelsen svart:
« Departementet viser til det som er uttalt i brev av 10. juni 1996. Stortinget ble orientert om saken i St.prp. nr. 58 (1995-1996). Justisdepartementet tar for øvrig Riksrevisjonens antegnelse til etterretning. » |
Riksrevisjonen konstaterer at departementet vil sørge for at kontantprinsippet blir fulgt i regnskapsføringen. Riksrevisjonen foreslår: « Passerer ».
Komiteens merknader
Komiteen viser til at det i statsregnskapet for 1995 fremkommer at det er utgiftsført kr 46.675.195 under kap. 414 Undersøkelses- og domsutgifter post 21. Komiteen har merket seg at det fremgår av forklaringene til statsregnskapet og i brev til komiteen at et beløp pålydende kr 13.643.195 sto ubrukt på boets konto pr. 31. desember 1995 og at det faktiske forbruket av statens midler utgjorde kr 33.032.000. Komiteen har merket seg at departementet i brev til komiteen den 28. april 1997 understreker at bobestyrer ba om overføring av et beløp og at skifteretten på denne bakgrunn ba om en kassaforsterkning pålydende kr 13.643.195 som ble anvist til boets konto, basert på boets anslag og at dette er bakgrunnen for det beløp som Justisdepartementet i 1996 ba om å få tilbakeført til staten. Komiteen har også merket seg at departementet på denne bakgrunn påpeker at kontantprinsippet ikke ble benyttet.
Komiteen har videre merket seg at borevidert årsregnskap er ført etter regnskapsprinsippet i stedet for kontantprinsippet, og at dette medfører at regnskapet for 1995 ikke stemmer helt med det beløp som er utbetalt av staten. Komiteen viser videre til St.prp. nr. 58 (1995-1996) der det opplyses at boet har tilbakeført staten et beløp på kr 13.643.195. Komiteen har i denne sammenheng merket seg at Justisdepartementet i ettertid ble kjent med at boet kun tilbakeførte til staten kr 13.089.549, som utgjør en differanse på kr 553.646. Komiteen konstaterer at dette beløpet ble forbrukt av boet i 1996 da dette var utgifter som var påløpt og forfalt før bevilgningen for 1996 forelå. Komiteen har merket seg at dette forholdet vil bli omtalt i Revidert nasjonalbudsjett for 1997.
Komiteen har videre merket seg at dødsboets endelige regnskap først vil foreligge når boet avsluttes, og at departementet i brev av 28. april 1997 har vedlagt en oversikt over boets utbetalinger frem til 21. april 1997.
Komiteen er enig i at Sandefjord skifterett, som administrerer utbetalingene til boet for fremtiden kun skal foreta overføringer til boet når det er fremlagt dokumentasjon på at utgifter er pådratt og forfalt til betaling i tråd med kontantprinsippet i bevilgningsreglementets § 14. Komiteen er videre enig med Riksrevisjonen i at Justisdepartementet i fremtiden sørger for at kontantprinsippet blir fulgt i regnskapsføringen av boet.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens forslag til desisjon er: « Passerer ». Komiteen anser saken å være av en slik art at det er naturlig at den fortsatt står « Til observasjon ».