Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

       Forslagsstillerne viser til at redere med base i utlandet i dag får ordinære verftssubsidier automatisk når de bestiller et fiskefartøy ved norske verft. Det hevdes at norske fiskere som ønsker å investere i nytt fartøy bygget ved norske verft blir vesentlig dårligere behandlet av norske myndigheter. I stedet for å legge forholdene til rette slik at den norske fiskeflåten kan få en fornuftig fornyelse med det samme verftssubsidieregime som sine utenlandske kolleger og konkurrenter, har myndighetene laget en hinderløype for norske fiskere som kun de mest standhaftige makter å passere.

       Det vises til at den som planlegger nytt fartøy først må søke fiskerimyndighetene om såkalt utskiftingstillatelse. I denne prosessen i byråkratiet foretas den såkalte fiskeri- og ressursmessige vurdering. Det vises videre til at dersom fiskeren ønsker å utnytte utskiftingstillatelsen til å bygge nytt fiskefartøy ved et norsk verft, må det så søkes om verftssubsidier, som i dag tilsvarer ca 9  % av kontraktssummen. Fiskerens søknad samles opp sammen med andre fiskeres søknader. Hans bostedskommune studeres nøye, hans båttype studeres nøye og så foretas en tildeling innenfor en bevilget ramme. Denne rammen er splittet opp på formål som nybygging, vedlikehold, ombygging, til Nord-Norge, til Sør-Norge, til mindre og større fartøy.

       Dette skaper - etter forslagsstillernes mening - kunstig kø, hvor fiskere med finansiering og kontrakt m.v. i orden må vente mange måneder på et eventuelt ja. Dagens ordning gir som resultat at norske fiskere diskrimineres i forhold til utenlandske fiskere. Det vises til at dette gir som resultat at norske verft bygger nye fartøy med norske verftssubsidier til utenlandske fiskere, som i sin tur selger sine 8-10 år gamle fartøy, som tidligere er bygget med norske verftssubsidier, tilbake til norske fiskere.

       Forslagsstillerne mener at dette systemet nå er overmodent for revisjon og reparasjon. I dokumentet fremmes forslag om at myndighetene nøyer seg med den fiskerimessige godkjenning av utskifting av fartøyet og at den som skal bygge nytt, automatisk må kunne påregne verftsstøtte på linje med alle andre, om båten skal bygges ved et norsk verft. Dette vil medføre at dagens ordning med rammestyrt bevilgning endres til en regelstyrt ordning med overslagsbevilgning, slik det er for den øvrige verftsstøtten.

       I dokumentet, datert 13. februar 1997, fremmes på denne bakgrunn følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til endringer og forenklinger i regelverket for kontrahering og kontraheringstilskudd for fiskefartøy som fører til likestilling av norske fiskere med utenlandske når det gjelder bygging av fiskefartøy ved norske verft, og som bidrar til en raskere fornying av fiskeflåten. »