Vedlegg 1
Brev fra Samferdselsdepartementet til samferdselskomiteen datert 19. februar 1997.
Dok.nr.8:21 (1996-1997).
Samferdselsdepartementet viser til brev fra samferdselskomiteen av 4. desember 1996 hvor det bes om departementets uttalelse til Dok.nr.8:21 (1996-1997).
Stortingets vedtak og forutsetninger
I arbeidet med å finne egnet lokalisering for ny småflyplass for Oslo-området, har Samferdselsdepartementet lagt til grunn at det ikke lenger skal være flyvirksomhet på Fornebu og at disse verdifulle arealene skal utnyttes til andre samfunnsnyttige formål. Det er således lagt til grunn at det ikke er aktuelt med videre småflyaktivitet på Fornebu etter at hovedflyplassen på Gardermoen epner 4. oktober 1998. St.prp. nr. 90 (1991-1992) om utbygging og finansiering av hovedflyplass for Oslo-området på Gardermoen og Innst.S.nr.1 (1992-1993) ligger til grunn for departementets arbeid.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 90 ble det fattet følgende vedtak, jf Innst.S.nr.1 (1992-1993):
« 4. Utbygging av hovedflyplassen organiseres som et aksjeselskap, heleiet av staten ved Luftfartsverket. Selskapet blir tilført statens del av verdiene på Fornebu. » |
Av Innst.S.nr.1 (1992-1993) framgår det på side 20:
« Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, har merket seg at Fornebu ved nedleggelse av flyplassen, vil framstå som et meget verdifullt og attraktivt område. Flertallet ser det også som positivt at bruk av Fornebuområdet til utbyggingsformål vil avlaste presset mot Markagrensen. Flertallet mener dessuten at følgende momenter bør legges til grunn for planleggingen av den framtidige arealbruken på Fornebu: |
- | med sin sentrale beliggenhet i indre Oslofjord, bør strandsonen og deler av området sikres som rekreasjonsområde, |
- | det bør i hovedsak legges til rette for boligbebyggelse med god arealutnyttelse, |
- | næringsutbygging bør i hovedsak begrenses til de eksisterende arealer hvor det i dag er bygninger. » |
På side 15 i Innst.S.nr.1 (1992-1993) sies det:
« Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, har merket seg at virkningene av alternative arealbruksprinsipper for Fornebu-området (min understrekning) i hovedsak vurderes som positive ved en utbygging av en hovedflyplass. » |
Videre på samme side:
« Flertallet er oppmerksom på at det knytter seg stor usikkerhet til anslag for den samlede samfunnsøkonomiske verdien av hele området når Fornebu legges ned rundt århundreskiftet (min understrekning), men at Samferdselsdepartementet har lagt til grunn en samfunnsøkonomisk verdi på 3,4 mrd kroner ... » |
På bakgrunn av ovennevnte vedtak og premisser ser Samferdselsdepartementet det som uaktuelt med videre småflyplassaktivitet på Fornebu etter at ny hovedflyplass på Gardermoen er åpnet.
Videre vil departementet framheve at en småflyplass vil innebære fortsatt flystøy i området og at det må utarbeides støysoner og hinderavgrensinger. Dersom en skal videreføre Fornebu som småflyplass vil dette bety restriksjoner også på bruk av arealene rundt selve flyplassen. Dette vil legge beslag på omlag 1.000 daa. Departementet kan ikke se at dette er i samsvar med Stortingets forutsetninger.
Det opplyses for øvrig at det i forbindelse med høringen av meldingen om konsekvensutredning for etterbruk av Fornebu ble lagt til grunn at det ikke skal være småflyplass på Fornebu.
Videre prosess
Eggemoen har vært utredet som småflyplassalternativ, og dette alternativet har vært sendt på høring etter plan- og bygningslovens regler om konsekvensutredninger. Kommunene i området har, bl.a. som følge av en folkeavstemning, takket nei til småflyplass.
Samferdselsdepartementet vurderer nå hvordan en skal følge opp saken.
På bakgrunn av vanskelighetene med å finne et egnet sted for en småflyplass med lokal oppslutning, kan et alternativ være å legge til rette for småflytrafikk på eksisterende fly- og landingsplasser.
Samferdselsdepartementet har imidlertid behov for en nærmere klargjøring av konsekvensene av et slikt alternativ.
Samferdselsdepartementet har derfor bedt om at Luftfartsverket
- | kartlegger hvilke selskaper/virksomheter som fremdeles er lokalisert på Fornebu og hvor stor del av småflymiljøet som har etablert seg på andre flyplasser i Oslo-området, |
- | redegjør for hvilke konsekvenser det vil ha for småflymiljøet at aktiviteten spres på flere flyplasser, |
- | redegjør for hvilke evt konsekvenser det vil ha for driften av hovedflyplassen på Gardermoen at det evt ikke bygges en egen småflyplass, |
- | utreder hvilke plasser det kan være aktuelt å spre trafikken til, og vurdere evt opprustningstiltak mv for flyplassene |
Departementet kan på dette tidspunktet ikke si noe mer konkret om hvilken løsning en vil foreslå for å tilrettelegge for småflyaktiviteten. Det er viktig å finne en løsning som kan aksepteres av det lokalmiljøet flyplassen skal etableres i, og som ivaretar samfunnets og brukernes behov for egnete løsninger.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at en finner en løsning i samsvar med premissene i St.prp. nr. 90, og at den kan finansieres innenfor den rammen som er avsatt for dette for hovedflyplassutbyggingen.
Stortinget vil få seg forelagt den løsningen departementet går inn for når prosessen er avsluttet.