Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Barland, Aud Blattmann, Kari Helliesen, Johan M Nyland, Ola Røtvei og Solveig Torsvik, fra Senterpartiet, Johanne Gaup, Nils Arild Johnsen og Terje Sandkjær, fra Høyre, Ole Johs Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad, viser til vedlagte uttalelse datert 19. februar 1997 fra Samferdselsdepartmentet i saken. Videre vises til mottatte svar på spørsmål fra komiteen i Samferdselsdepartementets brev av 14. mars 1997 som også følger vedlagt.

       Komiteens flertall. medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er kjent med at det er foretatt flere undersøkelser og utredninger med sikte på å finne egnet plass for lokalisering av småflytrafikken i Oslo-området, men at en til nå ikke har lykkes i dette. Flertallet forutsetter at en finner en tilfredsstillende løsning for småflytrafikken når Fornebu legges ned som forutsatt i oktober i 1998.

       Under behandlingen av St.prp. nr. 90 (1991-1992), jf. Innst.S.nr.1 (1992-1993), la komiteens flertall vekt på at Fornebu ville stå fram som et meget verdifullt og attraktivt område etter at Gardermoen var utnytta til utbyggingsformål, og pekte på at det ville avlaste presset mot Markagrensen. Flertallet mente også at strandsonen og deler av området burde sikres som et rekreasjonsområde. Næringsutbygging burde i hovedsak begrenses til eksisterende arealer hvor det i dag er bygninger.

       Flertallet har fått opplyst fra departementet at dersom det fremdeles skal være flyplass på Fornebu etter at Gardermoen er tatt i bruk, vil det i første rekke bety et samfunnsøkonomisk tap ved at deler av området ikke kan tas i bruk til andre og mer samfunnsnyttige formål. Det opplyses videre at fortsatt småflyaktivitet eksempelvis vil bety reduksjon av byggemuligheter for 600-700 boliger. Flertallet har også merket seg at rekreasjonsområdet vil bli redusert.

       Flertallet har videre merket seg at en småflyplass på Fornebu vil få store konsekvenser i forhold til etterbruk. Departementet opplyser at en småflyplass på Fornebu vil være en fundamental endring av planforutsetningen og åpenbart vil medføre betydelige endringer så vel i overordnede planer som detaljplaner.

       Flertallet viser til at opprettholdelse av småflyvirksomheten vil resultere i støy for eksisterende, omkringliggende bebyggelse og rekreasjonsområde. Miljøverndepartementet har via fylkesmannen i Oslo og Akershus meddelt berørte kommuner at det kan tillates en ny bebyggelse i flystøysonen rundt Fornebu fra 1. januar 1998 under forutsetning av at Fornebu nedlegges. Flertallet regner med at kommunene allerede nå har lagt dette til grunn for sin arealplanlegging, og flertallet antar at et nytt vedtak vil gripe negativt inn i planleggingen.

       Flertallet kan ikke støtte forslaget om å utrede fortsatt bruk av deler av Fornebu-området som småflyplass. Flertallet er av den oppfatning at de verdifulle arealene må brukes til mer samfunnsnyttige formål. Flertallet legger også vekt på at et nytt vedtak vil få negative miljømessige konsekvenser i form av støy.

       Flertallet vil tilrå at dokumentet avvises.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil bemerke at å nedlegge flyplassen på Fornebu og å bygge ny hovedflyplass var begrunnet ut fra at Fornebu-området var for lite for nødvendig utvidelse av flyplassen og videre ut fra de miljømessige konsekvenser ved å ha flyvirksomhet så nær landets tetteste befolkningskonsentrasjon. Det gikk inn som en forutsetning at en skulle finne et nytt sted for avvikling av småflytrafikken.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Stortingets vedtak av oktober 1992 om utbygging av hovedflyplass på Gardermoen. Disse medlemmer er urolige over at beslutning ikke er tatt om beliggenhet av småflyplass i Oslo-området.

       Disse medlemmer peker på viktigheten av at småflytrafikken skal kunne gå normalt og uten avbrudd ved flyttingen av hovedflyplass fra Fornebu til Gardermoen.

       Disse medlemmer forutsetter at en tilfredsstillende løsning for småflytrafikken etableres og er operativ fra 4. oktober 1998.

       Disse medlemmer viser til forutsetningene for Stortingets vedtak om ny hovedflyplass for Oslo-området, og at all flyvirksomhet ved Fornebu skal opphøre for å benytte området til andre formål

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil vise til at det ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 90 (1991-1992) om utbygging og finansiering av hovedflyplass for Oslo-området på Gardermoen ble forutsatt at det skulle etableres en småflyplass for Oslo-området. Disse medlemmer mener at det er lite tilfredsstillende at denne saken har tatt så lang tid og skapt stor usikkerhet om mulighetene for framtidig småflytrafikk i Oslo-området.

       Disse medlemmer viser videre til at departementet i svar på spørsmål fra samferdselskomiteen avviser at framtidig småflytrafikk vil kunne finne sted på den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Disse medlemmer er kjent med at småflytrafikken på Fornebu er gått ned og at dette kan skyldes manglende muligheter til slots morgen og kveld og flymiljøet frykter at dette også kan bli et problem ved evt. overflytting av småflytrafikken fra Fornebu til Gardermoen. Det er etter disse medlemmers oppfatning ikke grunnlag for å si at småflytrafikken er redusert generelt, men at dette kan være resultatet av manglende muligheter til slike flyginger. Denne trafikken vil sannsynligvis øke ved etablering av en permanent småflyplass og gode muligheter for skoleflyvning og flygerutdannelse.

       Disse medlemmer mener at avgjørelse om hvor småflyplassen skal etableres må foretas i forbindelse med behandlingen av Luftfartsplan for 1998-2007 og ber departementet legge fram forslag til varig løsning for småflytrafikken i Oslo-området i forbindelse med denne saken. I denne forbindelse mener disse medlemmer at også Fornebu må vurderes som et alternativ til lokalisering av småflyplass. Disse medlemmer mener at et alternativ på Fornebu bør utredes slik at eksisterende infrastruktur nyttes og at det tas miljøhensyn. Inntil et permanent alternativ er operativt, bør det fortsatt kunne foregå nødvendig småflytrafikk på Fornebu, og vil fremme forslag om dette.

       Etter disse medlemmers oppfatning bør småflyplassen plasseres i rimelig geografisk nærhet til hovedstaden og viser til det behov som finnes innenfor brann og redningstjeneste, samt for luftambulansetrafikk. Ved større ulykker av alvorlig karakter vil tidsfaktoren i redningsarbeidet være avgjørende. Dette gjelder også for bl.a. organtransplantasjoner. Dette tilsier at småflyplassen ikke plasseres langt utenfor sykehusene i hovedstaden. Videre vil disse medlemmer legge stor vekt på skole- og øvelsesflyvning med særlig tanke for det behov som er avdekket i forbindelse med rekruttering til flygeryrket i sivil luftfart.

       Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

«1. Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til en varig løsning for småflytrafikken i Oslo-området i forbindelse med Norsk luftfartsplan 1998-2007.
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere fortsatt bruk av Fornebu som småflyplass i den forbindelse.
3. Stortinget ber Regjeringen om at Fornebu kan nyttes til nødvendig småflyvirksomhet inntil permanent alternativ kan være operativt.»