1. Sammendrag
I Dok.nr.8:21 (1996-1997) fremmer representantene Hans J Røsjorde, Per Olaf Lundteigen og Rolf Ketil Bjørn følgende forslag:
«1. | Stortinget ber Regjeringen utrede fortsatt bruk av Fornebu som flyplass for allmennflyvning (GA-trafikk) inntil et annet permanent alternativ kan være operativt. |
2. | Stortinget ber Regjeringen utrede Fornebu som en permanent flyplass for allmennflyvning (GA-trafikk).» |
Som bakgrunn for forslaget vises det til at behovet for flyplass for allmennflyvirksomheten (GA) i Oslo-området har fram til i dag stort sett vært dekket med bruk av Fornebu, Gardermoen og Kjeller. Etter hvert som planene om ny hovedflyplass for Oslo har utviklet seg, har allmennflygningens behov hele tiden vært en del av planleggingen og lokalisert til Fornebu.
Med St.prp. nr. 90 (1991-1992) om utbygging av Gardermoen falt Fornebu for første gang ut av bildet og Luftfartsverket fikk i oppdrag å finne en egnet lokalisering for allmennflyvirksomhet som var basert på Fornebu.
Denne type aktivitet, General Aviation (GA) aktivitet, representerer en dimensjon i vår samfunnsøkonomi som ennå er lite utviklet i Norge.
En erstatning for Fornebu må i utgangspunktet være en flyplass for Oslo-området.
Situasjonen er i dag den at ingen alternativ til dagens GA-trafikk fra Fornebu vil kunne la seg gjennomføre uten å gå på tvers av legitime lokale og regionale interesser innenfor den tidsfrist som er satt. Når Gardermoen står ferdig, vil GA-trafikken ikke ha et sted for sin virksomhet med mindre Fornebu fortsatt kan brukes, enten for en tid eller som permanent løsning.
Dersom brukernes krav og behov tillegges vekt og dersom en vektlegger befolkningens reaksjoner på foreslåtte alternativer, bør andre alternativer vurderes. Dette vil i det minste bety et behov for interimsløsninger. I et slikt perspektiv er det ikke gjort tilstrekkelig for å utrede hva konsekvensene vil være ved å utsette fraflyttingen fra Fornebu for GA-trafikk.
En vesentlig fordel med å opprettholde Fornebu for GA-trafikk er at infrastrukturen allerede er der og en slik trafikk vil kunne bli et positivt bidrag til framtidige etableringer i tillegg til å gi rom for dagens og morgendagens GA-trafikk.