Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

       Ved Stortingets vedtak av 3. desember 1996 ble St.prp. nr. 1 Tl.07 (1996-1997), kap. 410, jf. vedlegg 2 oversendt justiskomiteen til behandling. I vedlegget redegjøres det for enkelte saker som gjelder reguleringer av domstolenes virkeområde. Øvrige endringer til kap. 410 er behandlet i B.innst.S.nr.II (1996-1997).

       Det fremgår av vedlegget at Regjeringen bl.a. foreslår en sammenslåing av Bergen byrett og Bergen byfogdembete, Trondheim byrett og Trondheim byfogdembete, Stavanger byrett, Stavanger byfogdembete og Ryfylke sorenskriverembete, Midhordland og Nordhordland sorenskriverembeter, Karmsund og Haugesund sorenskriverembeter og Horten og Holmestrand sorenskriverembeter.

       Det nevnes flere argumenter for større enheter: mer rasjonell kontordrift, mindre sårbarhet ved fravær, økt tilgjengelighet for publikum, et større faglig miljø og større fleksibilitet. Siktemålet er at det bare bør være en domstol med lokaler i samme by.

       De enkelte reguleringssaker har vært sendt på høring til en rekke instanser.

       Det er ulikt syn blant høringsinstansene på forslaget om sammenslåing av Bergen byrett og Bergen byfogdembete. De to embetene ønsker selv ikke sammenslåing. Departementet bemerker at begge domstolene er lokalisert til Bergen Tinghus, og at en sammenslåing vil kunne gi mer rasjonell drift og være lettere for publikum. Departementet går inn for en sammenslåing, og foreslår at det nye embetets navn blir Bergen byrett.

       Høringsinstansene har også ulikt syn på forslaget om sammenslåing av Trondheim byrett og Trondheim byfogdembete. Embetene selv ønsker ikke sammenslåing nå. Det vises til at organiseringen av namsmennene er under vurdering og at IT muliggjør en omorganisering av tinglysingen. Det hevdes også at spisskompetansen hos byfogden kan gå tapt. Departementet bemerker at begge domstolene er lokalisert i Trondheim Tinghus. Spesialkompetansen hos byfogden kan ivaretas ved organisasjonsmessige tilpasninger. En eventuell vurdering av namsmanns- og tinglysingsfunksjonene ligger fram i tid, og bør ikke være avgjørende for de endringer som foretas nå. Det nye navnet for embetet bør være Trondheim byrett.

       Også når det gjelder spørsmålet om sammenslåing av Stavanger byrett, Stavanger byfogdembete og Ryfylke sorenskriverembete er det ulike syn blant høringsinstansene. Stavanger byrett, Stavanger byfogdembete og de ansatte ved Ryfylke sorenskriverembete er alle motstandere av sammenslåing. Det samme gjelder regionale interesser i området. Det fryktes at spesialkompetansen hos byfogden kan gå tapt. For Ryfylke sorenskriverembete er det særlig lagt vekt på publikums og regionens behov og interesse for å ha et eget embete. Justisdepartementet mener at prinsippet om fullfaglighet og enhetlig struktur bør følges også i dette tilfellet. De tre domstolene er alle lokalisert til Tinghuset i Stavanger. Departementet mener det nye navnet på embetet bør være Stavanger byrett.

       Det foreslås videre at kommunene Sauda og Suldal blir overført fra Ryfylke sorenskriverembete til Haugesund/Karmsund sorenskriverembete. Sauda kommune ønsker en slik overføring, mens Suldal kommune går imot. Ryfylkerådet er imot overføring av begge kommunene. Departementet viser bl.a. til at kommunene sorterer under Haugesund politidistrikt, at en overføring vil gi en bedre ressursutnyttelse, samt at kommunikasjonsmessige forhold taler for en overføring.

       Når det gjelder Midhordland og Nordhordland sorenskriverembeter mener kommunene som berøres at dagens ordning fungerer godt, og embetene ønsker heller ingen sammenslåing. Nordhordland frykter at den lokalkunnskap man i dag har i hver sine distrikter vil gå tapt ved en sammenslåing. Departementet bemerker at begge domstoler er lokalisert til Tinghuset i Bergen. Departementet ser ikke tilstrekkelige tungtveiende argumenter for å opprettholde to forholdsvis små embeter i samme by og samme hus, og går inn for en sammenslåing under navnet Hordaland sorenskriverembete.

       Berørte kommuner har ikke sterke synspunkter på forslaget om å slå sammen Haugesund og Karmsund sorenskriverembeter. Begge embeter er lokalisert til Haugesund. Departementet foreslår at det nye navnet på embetet bør være Nord-Rogaland sorenskriverembete.

       Forslaget om å slå sammen Horten og Holmestrand sorenskriverembeter knytter seg til behovet for nye lokaler. En sammenslåing kan ikke sies å representere vesentlige ulemper for publikum og domstolen vil få samme jurisdiksjonsområde som Nord-Jarlsberg politidistrikt. Kommunene og begge embetene er positive til sammenslåing, men noen av de berørte instanser forutsetter en bestemt lokalisering. Embetets navn blir Nord-Jarlsberg sorenskriverembete.