1. Sammendrag
1.1 Innledning
Riksrevisjonen behandlet TRESS-90 i Dok.nr.1 (1993-1994) hvor det ble pekt på at RTVs mangelfulle styring og prosjektoppfølging hadde vært en medvirkende årsak til at prosjektet var blitt vesentlig forsinket og vesentlig dyrere enn forutsatt. I Dok.nr.1 (1995-1996) ble sluttoppgjøret mellom RTV og Norsk informasjonsteknologi i forbindelse med utviklingen av TRESS-90 omtalt. I et tillegg til antegnelsen, oversendt Stortinget 23. januar 1996, heter det blant annet:
« Riksrevisjonen foretar nærmere undersøkelser angående bl a Rikstrygdeverkets bruk av eksterne konsulenter og visse habilitetsspørsmål og vil legge fram resultatet av dette for Stortinget. » |
1.2 Oppsummering
Utviklingen av TRESS-90 har for en stor del vært basert på kjøp av eksterne tjenester. Ved omfattende undersøkelser i RTV og gjennom korrespondanse med RTV og Sosial- og helsedepartementet har Riksrevisjonen kartlagt ulike sider ved RTVs bruk av eksterne konsulenter samt visse habilitetsspørsmål i forbindelse med utviklingen av TRESS-90.
Rikstrygdeverkets bruk av eksterne konsulenter
Riksrevisjonen ba i brev av 2. juni 1995 til RTV om en samlet oppgave over utbetalinger til konsulenter som har hatt oppdrag tilknyttet TRESS-90. I brev av 19. og 30. juni 1995 opplyste RTV at det var utbetalt totalt kr 164.654.861,-. Riksrevisjonens kontroll viste imidlertid at oppgavene oversendt fra RTV var mangelfulle og inneholdt faktiske feil. RTV ble i brev av 30. november 1995 og 25. januar 1996 bedt om å utarbeide nye og mer spesifiserte oppgaver over bruk av eksterne konsulenter, som Riksrevisjonen mottok 12. januar og 8. februar 1996. RTV oppga nå at det totalt var utbetalt kr 176.157.224,- til konsulenttjenester.
I brev av 20. februar 1996 til Sosial- og helsedepartementet bemerket Riksrevisjonen at RTV på tre ulike henvendelser har oppgitt ulike regnskapstall/totalbeløp for bruk av eksterne konsulenter, og at det dermed så ut til at RTV ikke har hatt den nødvendige oversikt med hensyn til hva som er utbetalt i konsulenthonorar.
Riksrevisjonens undersøkelser avdekket at RTV foretok utbetalinger til flere konsulentfirmaer enn hva RTV først hadde oppgitt. Riksrevisjonen bemerket at RTV ikke synes å ha hatt nødvendige oversikter over hvilke konsulentfirmaer som har hatt oppdrag i forbindelse med TRESS-90.
Riksrevisjonens kontroll avdekket videre at det var foretatt utbetalinger som langt overskred de økonomiske rammer i de inngåtte avtaler og kontrakter. Totalt var det utbetalt ca 76 millioner kroner mer til konsulenttjenester enn rammene i avtaler og kontrakter forelagt Riksrevisjonen tilsa. Riksrevisjonen fant at RTV ikke hadde gitt en tilfredsstillende begrunnelse for hvorfor de ikke reforhandlet avtalene med de berørte konsulenter.
Habilitet for styreleder i Rikstrygdeverket
Riksrevisjonen har stilt spørsmål om habilitetsmessige forhold i forbindelse med at RTVs styreleder også var medlem av styret i NIT. Trygdedata A/S, et datterselskap av NIT, har vært en sentral oppdragstaker i prosjektet. Riksrevisjonen har vist til styremøter der saker vedrørende TRESS-90 og forholdet mellom RTV og NIT ble behandlet, og hvor det av styreprotokollene fremgikk at styreformannen hadde ledet møtene. Det fremgikk ikke av protokollene at spørsmålet om styrelederens habilitet hadde vært behandlet, hverken generelt eller i tilknytning til de konkrete sakene. Riksrevisjonen ba dessuten opplyst om departementet hadde vært kjent med at styreformannen i RTV hadde styreverv i NIT.
1.3 Sosial- og helsedepartementets kommentarer
Rikstrygdeverkets bruk av eksterne konsulenter
Sosial- og helsedepartementet har forelagt saken for RTV som blant annet har svart at de vanskelig kan se at det er dekning for å hevde at RTV ikke har den nødvendige oversikt med hensyn til hva som er utbetalt i konsulenthonorarer i tilknyttet TRESS-90. Sosial- og helsedepartementet bemerker i sitt brev:
« Vi er enig i at prosjektregnskapet har vært mangelfullt, at regnskapssystemet ikke inneholder en tilfredsstillende leverandørreskontro og at rutinene for føring av leverandørreskontroen heller ikke kan sies å være tilfredsstillende. Departementet vil pålegge RTV å forbedre disse forholdene. De nevnte forholdene vil dessuten bli fulgt opp i forbindelse med RTVs implementasjon av nytt økonomireglement og nye funksjonelle krav til økonomiforvaltning i staten. Videre vil de bli behandlet i den kommende organisatoriske gjennomgang av RTV, ref. den åpne høringen i Stortinget om TRESS-90. » |
RTV har i sin uttalelse til departementet blant annet opplyst at Rikstrygdeverkets behov for oversikter av firmaer tilknyttet TRESS-90 er knyttet til de budsjettmessige behov og til det enkelte leverandørforhold, slik at de rettigheter og plikter som er nedfelt i de enkelte avtaler overholdes. RTV uttaler videre at det ikke har vært et primært behov å til enhver tid sitte med en oppdatert totaloversikt over alle leverandører som i en eller annen fortid har vært knyttet til prosjektet.
Sosial- og helsedepartementet uttaler i sitt brev:
« Departementet er enig i at det har vært mangelfulle rutiner når det gjelder registrering og oppfølging av firmaer som har vært tilknyttet TRESS-90. Departementet vil be RTV rette opp også disse forholdene, og de vil bli fulgt opp i den nevnte organisatoriske gjennomgangen av RTV. » |
I forbindelse med Riksrevisjonens punkt om +Utbetalinger ut over økonomiske rammer i avtaler/kontrakter; har RTV i sitt brev til departementet blant annet uttalt:
« For Rikstrygdeverket har tilnærmingen i forhold til leverandørene vært sterkt preget av å unngå kostnadsoverskridelser og tidsforsinkelser i prosjektet. Av disse grunner har en forsøkt å unngå enhver situasjon som kunne forårsake dette. Denne tilnærmingen ble ytterligere vektlagt etter at Trygdedatas prosjektansvar var avviklet våren 1993. » |
RTV har videre pekt på at reforhandling av avtaler, etter RTVs erfaring, innebærer en stor risiko for økte timepriser i forhold til gjeldende kontrakt. Sosial- og helsedepartementet uttaler i sitt brev:
Departementet vil i forhold til denne problemstillingen understreke at selv om det finnes budsjettmessig dekning på en budsjettpost for å gå utover en inngått konsulentavtale, gir ikke dette hjemmelsgrunnlag for å unnlate og tegne tilleggskontrakter. Heller ikke en evt. risiko for økte priser, leverandørforhold osv. kan begrunne at man ikke følger regelverket i REFSA med hensyn til å formalisere tilleggskontrakter. » |
Habilitet for styreleder i Rikstrygdeverket
Sosial- og helsedepartementet har opplyst at departementet høsten 1992 ga muntlig klarering til at styreformannen i RTV også kunne gå inn i styret for NIT. Departementet har vist til at det i henhold til Forvaltningslovens bestemmelser om ugildhet er det styret og den enkelte selv som har ansvar for fortløpende å ta opp og avklare habilitet.
Når det gjelder innholdet i styreprotokollene, har departementet bl a forelagt saken for styrelederen, som har opplyst:
« Når det av referatene fremgår at jeg har deltatt i styremøter i RTV hvor forholdet til NIT har vært tema, har det enten sammenheng med at det ikke er registrert i referatet at jeg har fratrådt eller at den informasjon som er blitt gitt, har vært av en slik karakter at min tilstedeværelse i styremøtet har vært uproblematisk. » |
Sosial- og helsedepartementet har videre uttalt:
« Sosial- og helsedepartementet finner det uheldig at styreprotokollene ikke gir et korrekt bilde av styrebehandlingen, herunder hvem som har fratrådt møtet pga inhabilitet. |
[--] |
Sosial- og helsedepartementet tviler ikke på at den fremstilling som Rikstrygdeverket har gitt departementet i sine redegjørelser, er i overensstemmelse med de faktiske forhold. |
Sosial- og helsedepartementet vil be Rikstrygdeverkets styre gå gjennom rutinene vedrørende føring av styreprotokoll. » |
1.4 Riksrevisjonens bemerkninger
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er foretatt betydelige utbetalinger som langt overskred de økonomiske rammer i de inngåtte avtaler og kontrakter med eksterne konsulenter. At departementet er enig i den kritikk Riksrevisjonen har fremmet bekrefter at RTVs styring og regnskapsmessige kontroll i forbindelse med bruk av eksterne konsulenter har vært dårlig. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil pålegge RTV å forbedre rutinene ved føring av prosjektregnskap og leverandørreskontro og at forholdene vil bli fulgt opp i forbindelse med RTVs implementering av nytt økonomireglement og nye funksjonelle krav til økonomiforvaltningen i staten. Riksrevisjonen er for øvrig kjent med at Sosial- og helsedepartementet har inngått avtale med et konsulentfirma om evaluering av RTVs bruk av eksterne konsulenter i TRESS-90. Det forutsettes at departementet underretter Riksrevisjonen om resultatet av denne evalueringen.
Det er uheldig at RTVs styreprotokoller ikke gir et korrekt bilde av styrebehandlingen. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil be RTVs styre gjennomgå rutinene vedrørende protokollføringen.
Riksrevisjonen vil dessuten peke på at RTVs styreleder havnet i en uheldig dobbeltrolle, og legger til grunn at denne siden av saken burde vært grundigere vurdert av såvel departementet som av styrelederen selv før han trådte inn i styret i NIT. Det vises i denne sammenheng til at lederen av RTVs styre har vært avskåret fra å utføre oppgaver det naturlig tilligger en styreleder å ta del i.
1.5 Sosial- og helsedepartementets svar
Sosial- og helsedepartementet har på antegnelsen svart:
« Departementet viser til tidligere svar i denne saken og har ingen ytterligere kommentarer til Riksrevisjonens saksfremstilling. |
Konsulentrapporten som skal evaluere Rikstrygdeverkets bruk av konsulenter i TRESS-90, vil foreligge ultimo juli. Departementet vil i tråd med ønsket fra Riksrevisjonen oversende denne rapporten. » |
1.6 Riksrevisjonens uttalelse
Riksrevisjonen konstaterer at den overordnede styring og kontroll med bruk av eksterne konsulenter ikke har vært tilfredsstillende. Dette har medført at RTV har utbetalt 76 millioner kroner ut over rammene i de inngåtte kontrakter. Riksrevisjonen vil følge opp at rutinene forbedres slik departementet har varslet.
Riksrevisjonen vil peke på styreleders uheldige dobbeltrolle, og at dette forhold burde vært grundigere vurdert av såvel departementet som av styreleder selv.
Riksrevisjonen vil følge RTVs fremtidige edb-satsinger nøye.
Riksrevisjonen foreslår antegnelsen +Kan passere;.