3. Forslag i proposisjonen om endringer av skatter og avgifter
3.1 ANSLAGSENDRINGER
Sammendrag
Finansdepartementet foreslår i denne proposisjonen følgende endringer i bevilgningene for skatter og avgifter i 1996 (mill. kroner):
Kap./post | mill. kroner |
---|
3570/50 | Overføring fra skattefordelingsfondet | 3.300 |
5501/70 | Skatter på formue og inntekt, ordinær statsskatt | 600 |
/71 | Toppskatt | 900 |
5506/70 | Avgift av arv og gaver | 50 |
5507/71 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum, ordinær skatt | 3.100 |
/72 | Særskatt på oljeinntekter | 4.800 |
/73 | Produksjonsavgift | 900 |
5508/70 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | - 100 |
5511/70 | Tollinntekter, toll | - 585 |
/71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | - 7 |
5521/70 | Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. | 2.811 |
5526/71 | Avgift på alkohol, produktavgift på brennevin, vin m.m. | 95 |
/72 | Produktavgift på øl | 40 |
/73 | Emballasjeavgift på brennevin, vin m.m. | 3 |
/74 | Emballasjeavgift på øl | - 2 |
/75 | Grunnavgift på engangsemballasje for drikkevarer | 10 |
5531/70 | Avgift på tobakkvarer | - 305 |
5536/71 | Avgift på motorvogner m.m, engangsavgift på motorvogner m.m. | 1 |
/72 | Årsavgift | 60 |
/73 | Vektårsavgift | 10 |
/74 (Ny) | Kilometeravgift m.m. | 13 |
/76 | Avgift på bensin | - 102 |
/77 | Autodieselavgift | 320 |
5537/71 | Avgifter på båter m.v, avgift på båtmotorer | 7 |
5541/70 | Avgift på elektrisk kraft, forbruksavgift | - 185 |
/71 | Produksjonsavgift | - 55 |
5542/70 | Avgift på mineralolje m.v. | 20 |
5544/70 | Avgift på kull og koks | 7 |
5555/70 | Sjokolade- og sukkervareavgift | - 10 |
5556/70 | Avgift på kullsyreholdige alkoholfrie drikkevarer m.m, produktavgift | - 75 |
/71 | Emballasjeavgift | - 10 |
5557/70 | Avgift på sukker | 15 |
5558/70 | Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m, produktavgift | - 8 |
5565/70 | Dokumentavgift | 520 |
5570/70 | Lotteriavgift | - 55 |
5580/72 | Avgift på flyging av passasjerer | - 25 |
5581/72 | Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v. | 30 |
5700/71 | Folketrygdens inntekter, trygdeavgift | 1.700 |
/72 | Arbeidsgiveravgift | 1.900 |
Sum | 19.688 |
De samlede inntektene av skatter, avgifter og overføring fra Skattefordelingsfondet anslås nå til 320,7 mrd. kroner. Dette er en økning på 19,7 mrd. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Av denne økningen utgjør oljeskattene 8,7 mrd. kroner.
Samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge, medregnet overføringer fra Skattefordelingsfondet, foreslås netto satt opp med om lag 11,0 mrd. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Oppjusteringen er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt statistikken for utliknede skatter for inntektsåret 1995.
Anslagene for statens inntekter fra direkte skatter, medregnet trygdeavgift og overføringer fra Skattefordelingsfondet, er økt med 6,6 mrd. kroner. Av dette utgjør økte overføringer fra Skattefordelingsfondet 3,3 mrd. kroner. Arbeidsgiveravgiften er oppjustert med 1,9 mrd. kroner siden vedtatt budsjett. Inntektene fra merverdi- og investeringsavgiften er økt med vel 2,8 mrd. kroner, og skyldes bl.a. høyere vekst i privat konsum enn tidligere lagt til grunn. Inntekter fra øvrige særavgifter foreslås netto satt ned med 0,3 mrd. kroner, bl.a. foreslås tollinntektene satt ned med knapt 600 mill. kroner.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 1996 anslås nå til 30.500 mill. kroner (ekskl. CO2-avgift). Anslaget er 8.800 mill. kroner høyere enn lagt til grunn i B.innst.S.nr.III. Oppjusteringen skyldes en økning i anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) på 7.900 mill. kroner, og en økning i anslaget for innbetalt produksjonsavgift på 900 mill. kroner. Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene hittil i år, utlignet restskatt for 1995 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Oppjusteringen av anslaget for innbetalte direkte skatter skyldes i hovedsak at utskrevet terminskatt for 1996 er betydelig høyere enn anslaget i B.innst.S.nr.III for påløpte skatter i 1996. I inneværende år vil det derfor bli innbetalt mer skatt for 1996 enn lagt til grunn i B.innst.S.nr.III. Utskrevet terminskatt for 1996 er basert på en vesentlig høyere oljepris enn anslaget i B.innst.S.nr.III for påløpte skatter i 1996. I tillegg er utlignet skatt for 1995 høyere enn anslaget i B.innst.S.nr.III for påløpte skatter i 1995. I inneværende år vil det følgelig bli innbetalt mer skatt for 1995 enn lagt til grunn i B.innst.S.nr.III.
Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 2.900 mill. kroner i 1996, en reduksjon på 100 mill. kroner i forhold til anslaget i B.innst.S.nr.III.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under de ovenfor nevnte poster vedrørende skatter og avgifter.
3.2 KAP. 5570 LOTTERIAVGIFT
Post 70 Avgift
Sammendrag
Lotteriavgiften utgjør 34,25 % av omsetningen i Det norske Pengelotteriets spill. På grunn av stadig økende konkurranse på spillmarkedet, ligger det an til at omsetningen i 1996 blir om lag 150 mill. kroner lavere enn budsjettert. Det foreslås derfor at overskuddsanslaget for 1996 nedjusteres fra 270 mill. kroner til 215 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen viser til merknad under avsnitt 3.1.