Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Dobbeltbeskatning mellom sokkel og landkommuner

3.1 Sammendrag

       I antegnelsene til statsregnskapet for 1986 tok Riksrevisjonen opp en sak om dobbeltbeskatning mellom sokkel og landkommuner, jf Dok.nr.1 (1987-1988), Innst.S.nr.158 (1987-1988) og Stortingets behandling 20. april 1988. Det framgår av antegnelsen at Norsk Hydro A/S og Norsk Hydro Produksjon A/S for inntektsårene 1981-85 hadde innbetalt for meget skatt til kommunekasserere i landkommuner. Skattebeløpene skulle med bakgrunn i Oljeskattenemndas ligning vært inntektsført i petroleumsskatteregnskapet v/kemneren i Oslo og i sin helhet ha tilfalt staten. Skatteinnbetalingene har ikke blitt deponert ved de respektive kommunekassererkontorer, men medtatt i de løpende fordelingsoppgjør.

       I svaret til antegnelsen ble det opplyst at gjeldende regler om deponering av skatt, etter departementets mening ikke var tilfredsstillende utformet, og at bestemmelsen i enkelte tilfeller neppe kunne praktiseres uten store problemer. Arbeidet med revisjon av skattebetalingslovens bestemmelser er igangsatt, men foreløpige tiltak vil bli vurdert. Midlertidig forskrift om avsetning av deler av innbetalt skatt fra visse typer skattepliktige ble fastsatt av Finansdepartementet den 16. oktober 1987. Reglene ble gitt anvendelse på Hydro-selskaper for resterende skatt for inntektsåret 1986.

       I et nytt brev datert 22. oktober 1987 opplyser departementet at det i dette tilfellet i nær framtid vil fremme en proposisjon for Stortinget hvor det foreslås at staten får fullmakt til å frafalle krav om tilbakebetaling overfor kommunene.

       Riksrevisjonen tok saken opp på nytt med Finansdepartementet i brev av 23. juni 1989, og i svar av 9. april 1990 framgår at forutsetningen om å fremme en proposisjon i nær fremtid bygget på departementets antagelse om at det ikke ville ta lang tid å fremskaffe en fullstendig oversikt over den endelige størrelsen av tilbakebetalingskravene og hvorledes disse ville fordele seg på de ulike kommuner, men at det er forbundet med betydelig usikkerhet å komme fram til selv foreløpige anslag da det avhenger av flere forhold:

- Fordelingsspørsmålene i tilknytning til ligningen av Hydro-selskapene for 1966-1974/75 og senere forliksforhandlinger mellom kommuner.
- Oljeskattenemndas beslutning i desember 1988 om å endre ligningen av Hydro-selskapene for årene 1975/76-81 og senere rettstvister.

       Finansdepartementet opplyser at selskapene for inntektsåret 1987 og senere år har innrettet seg etter de prinsipper for fordeling av generalomkostninger som er nedfelt i kjennelse av 15. juni 1987 fra Klagenemnda for oljeskatt. Departementet framholder at det for tiden ikke har noe forsvarlig grunnlag for å legge fram forslag for Stortinget. Saken er gitt prioritet, men arbeidet vil fortsatt ta tid, da fordelingsspørsmålene er av særegen og spesielt komplisert karakter.

       Riksrevisjonen ber i brev opplyst om status i saken, og departementet viser i sitt svar av 17. juli 1996 til Riksrevisjonen at forutsetningen for eventuelt å fremme en proposisjon til Stortinget om fullmakt til å frafalle tilbakebetalingskrav mot aktuelle kommuner, har vært at det foreligger en fullstendig oversikt over den endelige størrelsen av tilbakebetalingskravene og hvordan disse fordeler seg på kommunene. Dette foreligger imidlertid fortsatt ikke. Oljeskattekontoret har på et foreløpig og usikkert grunnlag anslått at landkommunene har mottatt ca 300 mill. kroner for meget i skatteinntekter.

       Finansdepartementet har drøftet saken med Skattedirektoratet, Oljeskattekontoret og Oslo likningskontor. Departementet har meddelt at det ikke så det som aktuelt å frafalle tilbakebetalingskrav mot de kommuner som i forhold til endelige lignings- og fordelingsvedtak har mottatt og disponert for stor skatteandel.

       Skattedirektoratet tar sikte på å fremme forslag om hvilke prinsipper fordelingssakene skal løses etter for Riksskattenemnda høsten 1996, og vil dersom Riksskattenemnda slutter seg til forslaget bli fremmet fortløpende for Riksskattenemnda etter hvert som forslag til beregninger foreligger. Direktoratet tar sikte på å ferdigbehandle samtlige fordelingssaker fra og med 1965/66 og senere år innen sommeren 1997.

       Riksrevisjonen anser det som viktig at arbeidet med fordelingssakene blir gjennomført og sluttført i samsvar med gjeldende skatte- og fordelingsregler, og vil peke på at det er 10 år siden saken ble tatt opp første gang.

3.2 Finansdepartementets svar

       I Finansdepartementets brev av 17. juli 1996 til Riksrevisjonen ble det opplyst at Skattedirektoratet innen sommeren 1997 tar sikte på å ferdigbehandle samtlige fordelingssaker f.o.m. 1965/66. Finansdepartementet har i brev av 31. juli 1996 til Skattedirektoratet understreket at det er viktig at denne fristen holdes.

3.3 Riksrevisjonens uttalelse

       Riksrevisjonen anser det som viktig at arbeidet med fordelingssakene blir gjennomført og sluttført i samsvar med gjeldende skatte- og fordelingsregler, og vil peke på at det er 10 år siden saken ble tatt opp første gang. Riksrevisjonen foreslår antegnelsen: « Til observasjon ».

3.4 Komiteens merknader

       Komiteen viser til Rikrevisjonens undersøkelse, og har merket seg at Riksrevisjonen allerede i antegnelsene til statsregnskapet for 1986 tok opp en sak om dobbeltbeskatning mellom sokkel og landkommuner, jf Dok.nr.1 (1987-1988).

       Komiteen registrerer at Skattedirektoratet innen sommeren 1997 tar sikte på å ferdigbehandle samtlige fordelingssaker f.o.m. 1965/66.

       Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at det er viktig at arbeidet med fordelingssakene blir gjennomført og sluttført i samsvar med gjeldende skatte- og fordelingsregler.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon: « Til observasjon ».