Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Fastsettelse og kontroll av arbeidsgiveravgiften

2.1 Sammendrag

       Inntekten fra arbeidsgiveravgiften som for 1995 utgjorde ca 48,5 mrd. kroner tilfaller i sin helhet staten. Arbeidsgiverne skal av eget tiltak oppgi avgiftsgrunnlaget, beregne avgiften og innbetale denne til kommunekassereren i kontorkommunen. Fastsettelsesfunksjonen er imidlertid tillagt ligningsmyndighetene i henhold til folketrygdloven § 17-2.

       Riksrevisjonen har i 1995 gjennomført en undersøkelse av rutinene for fastsettelse og kontroll av arbeidsgiveravgift ved kemner-/kommunekassererkontorer og ligningskontorer i 16 utvalgte kommuner. Kartleggingen har avdekket flere svakheter og mangler, bl.a. i forbindelse med arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, behandling av terminvise beregningsoppgaver og årsoppgaver, samt regel- og instruksverk.

Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret

       Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (A/A-registeret) skal tjene trygdeetatens og andre offentlige myndigheters behov for opplysninger i forbindelse med deres oppgaveløsning. Rikstrygdeverket er registeransvarlig myndighet.

       Et ajourført A/A-register kan gi et godt grunnlag for kontroll med arbeidsgiveravgiften og skatteetatens behov, bl.a. i forbindelse med fastsettelse og innkreving av arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk og påleggstrekk. Undersøkelsen viser at A/A-registeret ikke er àjour til enhver tid, og at en del aktuelle kontrollrutiner derfor ikke lar seg gjennomføre. Skattedirektoratet er kjent med dette, men uttaler at registeret ikke alene vil være tilstrekkelig til å danne grunnlag for kontrollen med arbeidsgiveravgiften da registeret ikke inneholder opplysninger om hvilke avgiftspliktige ytelser som utbetales til de ansatte.

       Finansdepartementet er kjent med at ajourholdet av opplysninger i A/A-registeret i praksis ikke innfrir skatteetatens behov i forbindelse med kontrollen av arbeidsgiveravgiften. Tiltak for å bedre manglende ajourhold kan bl.a. være mer markert sanksjonsbruk overfor arbeidsgivere, raskere registrering av mottatte opplysninger og eventuelt overføring av ajourførings- og eventuelt registeransvaret til skatteetaten. Det vil i denne forbindelse være naturlig at ulike brukerinteresser av registeret inviteres til en gjennomgåelse av behov og forventninger i forbindelse med bruken av registeret. Finansdepartementet vil deretter ta stilling til hvilke tiltak som er nødvendige, og tar sikte på at en avklaring bør kunne foreligge innen utgangen av 1996.

Behandlingen av terminvise beregningsoppgaver og årsoppgaver for arbeidsgiveravgift

       Ifølge Skattedirektoratets instruks av 7. desember 1966 skal kommunekassereren i de tilfeller der beregningsoppgaver fortsatt ikke er mottatt eller er mangelfulle etter første gangs purring snarest mulig gi ligningssjefen beskjed og anmode om fastsettelse av avgiften. Etter Skattedirektoratets instruks av 3. januar 1968 skal avgiftsgrunnlaget fastsettes av ligningsnemnd/ligningssjef når det fortsatt ikke er samsvar mellom årsoppgave og sum beregningsoppgaver etter konferering med arbeidsgiveren.

       Riksrevisjonens undersøkelse viser at det forekommer ulike rutineopplegg for oppgavebehandlingen og vedtaksforberedelse.

       Departementet har bedt Skattedirektoratet foreta en nøye gjennomgåelse av rutineopplegget for oppgavebehandlingen og vedtaksforberedelse, herunder rutiner som sikrer at ansvaret for tilleggsavgift blir håndhevet. Departementet har forståelse for at gjennomgåelsen pga. ressurssituasjonen vil ta noen tid.

Regel- og instruksverket

       Skattedirektoratet har fastsatt to sentrale instrukser i forbindelse med fastsettelse og kontroll av arbeidsgiveravgiften; instruks av 7. desember 1966 om fordelingen av kontrolloppgavene mellom kommunekasserer og ligningssjef vedrørende arbeidsgiveravgiften og instruks av 3. januar 1968 vedrørende kommunekasserernes og ligningsmyndighetenes behandling av kombinert årsoppgave for arbeidsgiveravgift og følgeskriv til lønns- og trekkoppgaver.

       Undersøkelsen har avdekket at regnskapskontrolløren(e) ved enkelte kommunekassererkontorer ivaretar alle funksjoner i tilknytning til arbeidsgiverkontrollen, og at noen kommunekassererkontorer ikke oversender bokettersynsrapporter til ligningskontoret for fastsettelse av arbeidsgiveravgift i de tilfeller hvor arbeidsgiver ikke har innsigelser mot regnskapskontrollørens forslag til endringer av avgiftsgrunnlaget. Fastsettelsesmyndigheten er iht. gjeldende regler tillagt ligningssjef/ligningsnemnd.

       Skattedirektoratet bekrefter at regelverket til dels ikke samsvarer med gjeldende praksis og at det foreligger behov for å oppdatere instruksen av 3. januar 1968. Departementet forutsetter at direktoratet forbereder de mest nødvendige endringer i instruksverket, og mener videre at en klargjøring og presisering av ansvarsdelingen for arbeidsgiverkontrollen mellom statlige og kommunale myndigheter vil være viktig. Dette arbeidet må skje gjennom nye instrukser, forskrifter, rutinebeskrivelser etc.

       Departementet har merket seg de svakheter Riksrevisjonen har påpekt, og undersøkelsen bekrefter det inntrykk departementet har når det gjelder svakheter i fastsettelsen og kontrollen av arbeidsgiveravgiften. Departementet og Skattedirektoratet vil i tiden som kommer rette stor oppmerksomhet mot hele innkrevingsområdet. De nødvendige tiltak vil imidlertid ta noe lengre tid enn departementet hadde lagt opp til.

       Riksrevisjonen anser det viktig at tiltak iverksettes for å forbedre datakvaliteten i A/A-registeret. Det er videre behov for en gjennomgåelse og ajourføring av regelverket for fastsettelse og kontroll av arbeidsgiveravgiften, herunder vurdering og klargjøring av arbeids- og ansvarsfordelingen mellom kommunekassererkontor og ligningskontor.

2.2 Finansdepartementets svar

       Finansdepartementet har i brev av 26. august 1996 til Sosial- og helsedepartementet bedt om at de ulike registerbrukerne inviteres til et første møte med sikte på å drøfte tiltak for å forbedre kvaliteten på A/A-registeret. Finansdepartementet avventer nå Sosial- og helsedepartementets svar. Departementet viser for øvrig til svaret under sak 1.

2.3 Riksrevisjonens uttalelse

       Riksrevisjonen peker på at det også er behov for en gjennomgåelse og ajourføring av regelverket for fastsettelse og kontroll av arbeidsgiveravgiften, herunder vurdering og klargjøring av arbeids- og ansvarsfordelingen mellom kommunekassererkontor og ligningskontor. Riksrevisjonen foreslår antegnelsen: « Til observasjon ».

2.4 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at kartleggingen har avdekket flere svakheter og mangler, bl.a. i forbindelse med arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, behandling av terminvise beregningsoppgaver og årsoppgaver, samt regel- og instruksverk. Komiteen har i denne forbindelse bl.a. merket seg at A/A-registeret ikke er àjour til enhver tid, og at aktuelle kontrollrutiner derfor ikke kan gjennomføres. Komiteen har registrert at både Skattedirektoratet og Finansdepartementet er kjent med disse forholdene.

       Komiteen har videre merket seg at det forekommer ulike rutineopplegg for oppgavebehandling og vedtaksforberedelse. Komiteen har i denne forbindelse merket seg at Finansdepartementet har bedt Skattedirektoratet foreta en nøye gjennomgang av nevnte forhold.

       Videre har komiteen registrert at noen kommunekassererkontorer ikke oversender bokettersynsrapporter til ligningskontoret for fastsettelse av arbeidsgiveravgift i de tilfeller hvor arbeidsgiver ikke har innsigelser mot regnskapskontrollørens forslag til endringer av avgiftsgrunnlaget. Komiteen har merket seg at Skattedirektoratet bekrefter at regelverket til dels ikke samsvarer med gjeldende praksis, og at det foreligger behov for oppdatering av instruksverk. Komiteen har videre merket seg at departementet mener at en klargjøring og presisering av ansvarsdelingen for arbeidsgiverkontrollen mellom statlig og kommunale myndigheter vil være riktig.

       Komiteen har merket seg at undersøkelsen bekrefter det inntrykk departementet har når det gjelder svakheter i fastsettelsen og kontrollen av arbeidsgiveravgiften.

       Komiteen finner det uheldig at aktuelle registre ikke er àjour til enhver tid, og vil presisere betydningen av at forholdene blir tilrettelagt slik at tilfredsstillende kontrolltiltak kan gjennomføres. Komiteen finner det svært lite betryggende at regnskapskontrolløren(e) ved enkelte kommunekassererkontorer ivaretar alle funksjoner i tilknytning til arbeidsgiverkontrollen. Komiteen vil presisere at departementet og direktoratet i fremtiden bør tilstrebe å iverksette de nødvendige tiltak så tidlig som mulig etter at de er blitt gjort kjent med den type forhold som har blitt avdekket gjennom Riksrevisjonens undersøkelser.

       Komiteen ser klart et behov for en gjennomgåelse og ajourføring av regelverket for fastsettelse og kontroll av arbeidsgiveravgiften, herunder vurdering og klargjøring av arbeids- og ansvarsfordelingen mellom kommunekassererkontor og ligningskontor. Komiteen forutsetter at de nødvendige tiltak blir iverksatt så snart som mulig.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon: « Til observasjon ».