Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra utenrikskomiteen om eksport av forsvarsmateriell fra Norge, 1. halvår 1996.

Dette dokument

Innhold

       I meldingen gis det oversikt over norsk eksport av forsvarsmateriell, for første halvår 1996. Det vises til at hensikten med meldingen er å skape større åpenhet omkring norsk eksport av forsvarsmateriell. Oversikter over denne eksporten, basert på innrapportering fra eksportørene, har blitt ført siden 1. januar 1996.

       Det fremgår av tabellene at NATO-landene, de øvrige vesteuropeiske land og OECD-landene Japan og Singapore, har mottatt norsk forsvarsmateriell av Kategori A (våpen og ammunisjon). Utover denne gruppen er det levert Kategori B-materiell (annet militært materiell) til De forente arabiske emirater, Egypt, Malaysia og Sør-Korea. Det samlede omfang av eksporten i første halvår var ca NOK 455 mill. Det vises i meldingen til at det tas sikte på å gi Stortinget årlige oversikter over eksporten av forsvarsmateriell. Den første av disse oversiktene vil foreligge i begynnelsen av 1997. Det refereres ellers i meldingen til lovgrunnlaget, forskriftene og varelistene som ligger til grunn for Utenriksdepartementets utøvelse av eksportkontrollen, samt over det politiske grunnlag i form av Regjeringens erklæring og Stortingets vedtak av 11. mars 1959.

       Ved siden av at meldingen gir en redegjørelse for Utenriksdepartementets administrative og organisatoriske funksjon på eksportkontrollområdet, er det også inntatt en oversikt over det internasjonale samarbeid om eksportkontroll.

       I meldingen omtales også relevante FN-vedtak, herunder FN-registeret for konvensjonelle våpenoverføringer, samt arbeidet med å oppnå et verdensomspennende totalforbud mot antipersonellminer.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, mener det er viktig med størst mulig åpenhet omkring norsk våpeneksport. Flertallet ser således positivt på at Stortinget nå vil få seg forelagt årlige oversikter over norsk eksport av våpen.

       Flertallet viser til at Stortinget sist hadde en gjennomgang av norsk eksport av militært materiell den 8. februar 1996 på bakgrunn av Innst.S.nr.118 (1995-1996) og Dok.nr.8:90 (1994-1995). Her ble bl.a. spørsmålet om sluttbrukererklæring berørt.

       Når det gjelder opplysninger om hvilke bedrifter som står bak eksporten til bestemte land viser flertallet til brev av 6. desember 1996 fra Utenriksdepartementet. Brevet følger som trykt vedlegg til denne innstillingen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at større åpenhet omkring norsk våpeneksport er viktig og nødvendig. Tilfelle av eksport av våpen til Tyrkia de senere år har medført en debatt både om de retningslinjer som bør gjelde for norsk våpeneksport og om den informasjon Stortinget bør få omkring norsk våpeneksport. Disse medlemmer ser positivt på at Stortinget nå vil få seg forelagt årlige oversikter over norsk eksport av våpen.

       Disse medlemmer vil peke på at den gruppevise inndelingen av våpen er generell. For framtiden må det pekes mer konkret på hvilke våpen som eksporteres til hvilke land. Det bør også være mulig for Stortinget å få tilgang til opplysninger om hvilke bedrifter som står bak eksporten til de enkelte land.

       Disse medlemmer viser til at det ifølge retningslinjene for våpeneksport ikke kreves sluttbrukererklæring til NATO-land og nordiske land. Oversikten samt brev fra Utenriksdepartementet datert 28. november 1996 viser imidlertid at det heller ikke er krevd sluttbrukererklæring fra land utenfor denne gruppen, blant andre Sør-Korea, Sveits og Frankrike. Det kreves heller ikke sluttbrukererklæring ved eksport av krutt og sprengstoff.

       Sluttbrukererklæring er en garanti for at våpen eller våpendeler ikke blir reeksportert til land hvor det ikke er meningen at norske våpen skal havne. Disse medlemmer er av den oppfatning at krav om sluttbrukererklæring blir stadig viktigere og at slik erklæring også bør omfatte eksport av våpendeler. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at praksisen omkring bruk av sluttbrukererklæring må strammes inn slik at det omfatter alle typer våpen og sprengstoff til militære formål og at praksisen følger det som tidligere er blitt sagt fra regjeringens side når det gjelder hvilke land som kan unntas fra krav om sluttbrukererklæring.

       Komiteen vil understreke det Stortinget tidligere har sagt om nødvendigheten av å arbeide aktivt for et internasjonalt totalforbud mot antipersonellminer. Komiteen har merket seg de tiltak Regjeringen har satt i verk når det gjelder utfasing av antipersonellminer i det norske forsvaret. Komiteen forutsetter at Norge vil innta en pådriverrolle i det videre arbeidet for et totalforbud som et trettitalls land vil samordne i etterkant av revisjonskonferansen for FN-konvensjonen av 1980.

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til meldingen, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       St.meld. nr. 9 (1996-1997) - om eksport av forsvarsmateriell fra Norge 1. halvår 1996 - vedlegges protokollen.

Oslo, i utenrikskomiteen, den 11. desember 1996.

Haakon Blankenborg, Marit Arnstad, Anne Enger Lahnstein,
leder. ordfører. sekretær.

Spørsmål av 11. november 1996 fra Stortingets utenrikskomité til utenriksministeren og svar av 28. november 1996 fra utenriksministeren til Stortingets utenrikskomité.

Spørsmål 1.

       Det ble i perioden eksportert deler og komponenter til forsvarsmateriell i kategori B til Malaysia og Sør-Korea. Hvilket materiell besto denne eksporten av?

Svar:

       Til Malaysia ble eksportert tilleggsutstyr for kjøretøy, « lavett, festeanordning ». Til Sør-Korea ble eksportert deler til lasteplan for beltevogn.

Spørsmål 2.

       De forente arabiske emirater har mottatt våpenmateriell i kategori B, definert under gruppen annet elektronisk utstyr. Hvilke gjenstander besto denne eksporten av?

Svar:

       Til De forente arabiske emirater besto eksporten av mobilt felt-sambandsutstyr.

Spørsmål 3.

       En ber departementet redegjøre for i hvor mange tilfeller det er bedt om og avgitt sluttbrukererklæring i forbindelse med salg av våpenmateriell i løpet av perioden. Hvilke land gjelder dette?

Svar:

       Departementet legger stor vekt på å sikre at tilfredsstillende dokumentasjon om mottaker foreligger før utførselslisens blir innvilget. Dokumentasjon kan være:

- faktura, kjøpekontrakt, eller ordrebekreftelse på varen fra mottaker;
- myndighetsbekreftet importsertifikat hvor importøren erklærer at eventuell re-eksport skjer i samsvar med importlandets bestemmelser;
- sluttbrukererklæring hvor mottaker erklærer at vedkommende er bruker/mottaker av varen, hvor den skal installeres/brukes, at det ikke kan bli flyttet eller re-eksportert uten norske myndigheters samtykke, samt at materiellet kan inspiseres av norske myndigheter uten forhåndsvarsel.

       Overfor nordiske land og NATOs medlemsland blir det vanligvis ikke krevd sluttbrukererklæring. Det samme gjelder i de fleste tilfeller andre OECD-land som deltar i internasjonale eksportkontrollregimer. Fra alle mottakerland kreves tilfredsstillende dokumentasjon om kjøper, dvs. kopi av faktura, kjøpekontrakt eller ordrebekreftelse. Det foreligger sluttbrukererklæringer fra mottakere i De forente arabiske emirater, Egypt, Japan og Malaysia. Til Sør-Korea skjer importen i dette tilfelle i henhold til en lisensproduksjonsavtale godkjent av norske myndigheter.

       For levering av krutt og sprengstoff kreves importsertifikat og ordrebekreftelse fra importør, ikke sluttbrukererklæring.

Spørsmål 4.

       Forholdsvis mye av eksporten i kategori A har gått til land som Sveits, Canada og Frankrike. Eksporten er definert i ulike grupper materiell. Hva konkret består denne eksporten av?

Svar:

       Til Sveits består eksporten av sprengstoff, prosjektiler, patroner og forsinkelsessats. Til Canada er eksportert sprengstoff, stridsvognsdeler, raketter og krigshoder. Til Frankrike er eksportert raketter, bøssinger, fyllinger til sporlyskopper, høytrykksflasker og øvingsmateriell til M72.

Spørsmål 5.

       Er det bedt om sluttbrukererklæring knyttet til eksport til Sveits og Frankrike?

Svar:

       Nei, jf. svar under spørsmål 3.

Spørsmål av 4. desember 1996 fra Stortingets utenrikskomité til utenriksministeren og utenriksministerens svar av 6. desember 1996.

Spørsmål:

       I tilknytning til utenrikskomiteens behandling av ovennevnte sak vil en be om svar på hvordan Stortinget vil kunne få tilgang til opplysninger om hvilke bedrifter som står bak eksporten til de enkelte land og herunder i hvilken grad slike opplysninger ville kunne være åpne for offentligheten.

Svar:

       § 2, tredje ledd i lov av 18. desember 1987 nr. 93 , om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. inneholder taushetsbestemmelser som medfører at departementet ikke offentlig kan gi informasjon om eksportlisenser og om hvilke bedrifter det er eksportert fra.

       I vedlegg til Stortingsmeldingen er det gjengitt en oversikt over hvilke bedrifter som er omfattet av rapporteringen, og som har eksportert forsvarsmateriell i 1. halvår 1996.

       I forberedelsen til den rapporteringsordning som eksportørene er blitt pålagt og som ligger til grunn for Stortingsmeldingen, har departementet overfor de bedrifter som fremgår av denne listen lagt til grunn at konkrete informasjoner knyttet til eksportlisensene ikke vil bli offentliggjort.