Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2

Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 6. desember 1996.

Spørsmål 2

Fritak for avgift, evt. juridiske konsekvenser

       Vil evt. fritak eller forsøk med fritak for f.eks. elektriske biler for bompengeavgift, medføre at (standard) avtale mellom bompengeselskap og staten må endres, og ellers retningslinjer/forskrifter i denne forbindelse ?

Svar:

       Stortinget ble orientert om standardavtalen mellom staten og bompengeselskap i St.prp. nr. 17 (1993-1994), jf. Innst.S.nr.37 (1993-1994). Standardavtalen er lagt til grunn for alle nye avtaler mellom staten og bompengeselskapene som er inngått etter dette tidspunkt, og noen eldre avtaler er også reforhandlet.

       Godkjenning av takster og rabatter er omtalt i standardavtalens pkt. 7.1 (tilsvarende bestemmelse finnes også i de eldre avtalene):

       « Takst og rabattsystem, samt alle forslag til takstendringer skal forelegges Statens vegvesen for godkjenning i god tid før planlagt ikraftsetting. »

       Dette punktet trenger ikke endres dersom det innføres fritak for f.eks. el-biler.

       I første omgang vil neppe omfanget av el-biler være så stort at det vil ha betydning for økonomien i selskapene. Dersom det blir en større andel kjøretøy med fritak, vil imidlertid selskapene få et merkbart inntektsbortfall i forhold til det som var forutsatt ved inngåelse av avtalen. Dette vil være grunnlag for selskapene til å kreve f.eks. økte takster for gjenværende kjøretøy eller lenger innkrevingsperiode for å få nedbetalt lån. Større inntektsbortfall kan også påvirke de rentebetingelser selskapene kan oppnå.

       Det er dermed på kort sikt ikke nødvendig å endre avtalen mellom staten og bompengeselskapene dersom det på sentralt hold vedtas at det skal gis fritak for el-biler. Det vil imidlertid være behov for en del supplerende retningslinjer, bl.a. for å unngå diskusjoner om hvilke kjøretøy som egentlig omfattes av fritaket, og for å avklare hvordan eventuelle merkostnader for bompengeselskapene i forbindelse med administrasjon av fritaksordningene skal dekkes.