2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Barland, Jan Edvin Birkeland, Aud Blattmann, Johan M Nyland, Ola Røtvei og Solveig Torsvik, fra Senterpartiet, Johanne Gaup, Terje Sandkjær og lederen Magnus Stangeland, fra Høyre, Ole Johs Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til innhentede uttalelser av hhv. 26. november 1996 og 6. desember 1996 fra Samferdselsdepartementet, jf. trykte vedlegg til innstillingen.
Komiteen vil peke på at bruken av kjøretøy med tradisjonell forbrenningsmotor fører til store miljøbelastninger, både gjennom avgasser og gjennom støy.
Komiteen mener derfor at det er behov for å stimulere til økt bruk av miljøvennlige transportmidler og viser i den sammenheng til at en av samme grunn allerede har fritatt kollektivtrafikk for bompenger. Elektriske biler vil være et miljøvennlig transportmiddel, spesielt i de største byene. Komiteen viser til at forslaget innebærer en delegering av takstfullmakt til lokalt nivå. I utgangspunktet er denne fullmakta delegert til Samferdselsdepartementet, som igjen har delegert den videre til Vegdirektoratet innenfor nærmere fastsatte rammer.
Komiteen kan derfor ikke støtte forslaget om å delegere takstfullmakta til lokalt nivå.
Komiteen ber derfor departementet frita elektriske biler for bompengeavgifter.
Komiteen foreslår:
« Stortinget ber Regjeringen frita elektriske biler for bompengeavgifter. »