2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marie Brenden, Odd Eriksen, Ranja Hauglid og Sigbjørn Johnsen, fra Senterpartiet, Bjørg Hope Galtung og Johan J Jakobsen, fra Høyre, Ingvald Godal og Bjørn Hernæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Ketil Bjørn, fra Kristelig Folkeparti, Are Næss og fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J Røsjorde, viser til merknader i Innst.S.nr.53 (1995-1996) vedrørende St.prp. nr. 8 (1995-1996) og sier seg fornøyd med at Forsvarsdepartementet nå har valgt en presentasjonsform som fremstår som mer oversiktlig.
Komiteen har merket seg at av midlene som ble bevilget til IFOR-operasjonene ble 300 mill. kroner omdisponert fra materiellinvesteringer.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med departementet i at disse midlene bevilges på nytt som tillegg til budsjettrammen når behov for ekstra investeringsmidler er tilstede.
Dette flertall er også enig med departementet i at en eventuell fortsatt norsk deltagelse i en internasjonal fredsstyrke i Bosnia finansieres ved tilleggsbevilgning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1996-1997). Dette medlem vil komme tilbake til finansiering av eventuelle militære operasjoner i FN- og NATO-regi når de konkrete forslag blir forelagt Stortinget.
Når det gjelder post 43 har komiteen ingen merknader til at posten blir redusert med 20 mill. kroner og at midlene overføres til Forsvarets overkommando for å bli nyttet til bygg- og anleggsinvesteringer. Komiteen vil når det gjelder midlene som departementet har innvilget Det Norske Sivile Luftfartsmuseum vise til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1996-1997).
Komiteen viser til at endringer i betalingsvilkårene for kjøp av amerikansk forsvarsmateriell har medført at den forskuddsinnbetalte delen av investeringsprosjekt til Federal Reserve Bank har blitt sterkt redusert.
Komiteen viser videre til at Norge derfor har blitt i stand til å bruke allerede innbetalte midler til å dekke løpende betalingsforpliktelser og forskuddsbetaling for nye prosjekt.
Komiteen registrerer at disse prosjektene vil komme til full innbetaling i senere budsjetterminer enn planlagt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig i at situasjonen tilsier at sikre prosjekter forseres, og peker i denne sammenheng på muligheten for å forsere anskaffelsene av transportfly.
Dette flertall vil videre be om at arbeid med å vurdere prosjekter som kan forseres blir intensivert slik at det blir større samsvar mellom tilgjengelige midler og fremdrift av prosjekter.
Dette flertall vil understreke at den vedtatte forsvarsstruktur vil kreve betydelige investeringsmidler som må skaffes etter hvert som prosjektene ferdigstilles.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer at flertallet i Stortinget for 1996 har bevilget et investeringsbudsjett til Forsvarsdepartementet som er betydelig større enn det departementet har klart å bruke på de øremerkede prosjektene.
Dette medlem vil advare mot at en nå eller i framtida etablerer en praksis hvor en endrer vedtatte prioriteringer i den hensikt å få brukt opp årets budsjett. En slik praksis vil gjøre disposisjoner i prioriteringsfasen mindre bindende og kan få til følge sløsing med skattebetalernes penger.
Komiteen støtter forslaget om at ca 800 mill. kroner overføres til neste budsjettår og ikke tilbakeføres til statskassen i inneværende år.
Når det gjelder avgifter ved kjøp av beltevogner viser komiteen til at det ved tidligere kjøp av beltevogner har blitt innrømmet avgiftsfritak. Begrunnelsen for dette har ligget i de terrenggående beltekjøretøyenes spesielle karakter, jf. tidligere kjøp av beltevogner på 80-tallet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er bestemt at Forsvaret ikke vil få fritak fra motoravgift for Sjøforsvarets fartøyer. Disse medlemmer har merket seg at dette for Sjøforsvaret vil medføre en merkostnad på rundt 60 mill. kroner. Når det gjelder spørsmålet om innkjøp av 1.000 nye beltevogner, har disse medlemmer merket seg at disse vil bli avgiftsbelagt opp imot 430 mill. kroner. Disse medlemmer legger til grunn at budsjettene konsekvensjusteres for slike utgifter. Disse medlemmer vil videre vise til at avgiftskategoriseringen av disse motorkjøretøyene nå er til behandling i Samferdselsdepartementet.
Disse medlemmer har merket seg at Forsvarsdepartementet nå arbeider for å stadfeste de nøyaktige merkostnadene av disse prosjektene. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn komme tilbake til saken når ny vurdering av prosjektene foreligger for Stortinget.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er kjent med at det ved maksimal avgiftsbelastning vil medføre en merkostnad på prosjektet med 430 mill. kroner.
Dette flertall er videre kjent med at anvendelse av båtmotoravgift vil medføre en utgiftsøkning på 60 mill. kroner for Sjøforsvaret.
Dette flertall slår fast at innføring av avgifter på denne type prosjekter i Forsvaret vil være uheldig.
Dette flertall foreslår derfor fortsatt avgiftsfritak for disse kategorier av forsvarsmateriell, og fremmer følgende forslag:
«1. | Stortinget bifaller at ordningen med avgiftsfritak for beltevogner til Forsvaret gjøres permanent. |
2. | Stortinget bifaller at båtmotoravgift for Sjøforsvarets marinefartøyer innkreves ikke.» |