Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer i bevilgninger m.v.i forsvarsbudsjettet for 1996.

Dette dokument

Innhold

Innledning

       Forsvarsdepartementet legger i innstillingen frem forslag om visse omgrupperinger av forsvarsbudsjettet for 1996 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1996 ble utarbeidet.

Økonomisk grunnlag

       Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (S. III) for 1996 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt. I 1996 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:

- St.prp. nr. 79 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.248 (1995-1996), « Om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper » som medførte en rammeøkning på 33,991 mill. kroner.
- St.prp. nr. 58 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.283 (1995-1996), «Omprioriteringer og tilleggsløyvingar på Statsbudsjettet 1996» som medførte en rammeøkning på 100 mill. kroner i forbindelse med IFOR.
- St.prp. nr. 58 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.283 (1995-1996), «Omprioriteringer og tilleggsløyvingar på Statsbudsjettet 1996» som medførte en rammereduksjon på 119,1 mill. kroner i forbindelse med redusert priskompensasjon.

       Tildelingen før omgrupperingen kommer frem slik:

B.innst.S.nr.III 1996 24.254,639 mill. kroner
Innst.S.nr.248 (1995-1996) 33,991 mill. kroner
Innst.S.nr.283 (1995-1996) 100,000 mill. kroner
Innst.S.nr.283 (1995-1996) - 119,100 mill. kroner
Tildeling før omgruppering 24.269,530 mill. kroner


Forhold som endrer rammen for 1996-budsjettet

Nedtrekk grunnet merforbruk i 1995

       Ved regnskapsavslutningen for 1995 er det kommet frem et merforbruk under enkelte kapitler på totalt 109,068 mill. kroner. Disse midlene blir dekket inn ved at rammen for 1996 blir foreslått redusert med en tilsvarende sum.

IFOR-midler ført tilbake til statskassen

       Det foreslås at 230 mill. kroner fra kap. 1794 NATOs Bosnia-styrke blir ført tilbake til statskassen. Av dette skyldes 130 mill. kroner usikre prognoser på beslutningstidspunktet samt innsparinger på driften. Disse pengene foreslås ført tilbake til statskassen på permanent basis. Resten av midlene skyldes at Forsvarsdepartementet i Revidert nasjonalbudsjett ble bevilget 100 mill. kroner til tilbaketrekning av de norske IFOR-styrkene. En eventuell tilbaketrekning vil først kunne utgiftsføres på et senere tidspunkt og midlene er foreslått overført til statskassen.

Netto merinntekter i 1996

       Det er for 1996 beregnet en netto merinntekt på 86,418 mill. kroner i forhold til det som ble bevilget i St.prp. nr. 1 (1995-1996). Disse midlene blir lagt til rammen med grunnlag i vedtakspost IV i St.prp. nr. 1 (1995-1996).

Tilleggsbevilgninger

       Det blir foreslått følgende tilleggsbevilgninger:

Forsvarets relokalisering Gardermoen 3,100 mill. kroner
FN-tjeneste 16,170 mill. kroner
Fellesfinansierte bygg- og anleggsinvesteringer 2,201 mill. kroner
Sum tilleggsbevilgninger 21,471 mill. kroner


Forslag til omgruppering fordelt postvis

Utgifter
Post Formål Mindreutgift - Merutgift +
01 Lønn og godtgjørelser - 110.254.000 kr
11 Varer og tjenester 278.192.000 kr
21 Spesielle driftsutgifter 65.579.000 kr
43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet - 20.000.000 kr
45 Store nyanskaffelser - 15.292.000 kr
47 Nye bygg og anlegg 386.790.000 kr
48 Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeider - 227.799.000 kr
50 Overføringer til statsinstitusjoner 69.627.000 kr
51 Tilskudd til Forsvarets Forskningsinstitutt - 80.000.000 kr
52 Tilskudd til Forsvarets bygningstjeneste - 26.000.000 kr
70 Rentestønad - 3.500.000 kr
71 Overføring til andre - 14.000 kr
72 Tilskudd til private 11.776.000 kr
73 Forskning og utvikling 700.000 kr
75 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs infrastrukturprogram - 2.000.000 kr
90 Lån til private - 1.600.000 kr
Sum   - 231.179.000 kr


Inntekter
Post Formål Mindreutgift - Merutgift +
01 Driftsinntekter 16.696.000 kr
11 Salgsinntekter 8.083.000 kr
15 Refusjon av arbeidsmarkedstiltak 8.631.000 kr
45 Store nyanskaffelser 10.500.000 kr
47 Salg av eiendom 39.361.000 kr
70 Renteinntekter - 1.779.000 kr
90 Lån til boligformål 4.926.000 kr
Sum   86.418.000 kr


       Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av merinntektene.

Andre saker

       Under hovedavsnitt 3 redegjør departementet nærmere for tiltak for å følge opp kravene om en mer realistisk budsjettering, jf. Riksrevisjonens rapport om « Utdrag av en undersøking av manglende utnytting av gitte bevilgninger. »

       Departementet redegjør også for at Forsvaret ikke vil få fritak fra motoravgift for Sjøforsvarets fartøy og dispensasjon for motoravgift ved det planlagte kjøpet av ca 1.000 beltevogner til Hæren. Forsvarsdepartementet har satt igang en utredning for å stadfeste de nøyaktige merkostnadene knyttet til disse prosjektene.

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marie Brenden, Odd Eriksen, Ranja Hauglid og Sigbjørn Johnsen, fra Senterpartiet, Bjørg Hope Galtung og Johan J Jakobsen, fra Høyre, Ingvald Godal og Bjørn Hernæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Ketil Bjørn, fra Kristelig Folkeparti, Are Næss og fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J Røsjorde, viser til merknader i Innst.S.nr.53 (1995-1996) vedrørende St.prp. nr. 8 (1995-1996) og sier seg fornøyd med at Forsvarsdepartementet nå har valgt en presentasjonsform som fremstår som mer oversiktlig.

       Komiteen har merket seg at av midlene som ble bevilget til IFOR-operasjonene ble 300 mill. kroner omdisponert fra materiellinvesteringer.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med departementet i at disse midlene bevilges på nytt som tillegg til budsjettrammen når behov for ekstra investeringsmidler er tilstede.

       Dette flertall er også enig med departementet i at en eventuell fortsatt norsk deltagelse i en internasjonal fredsstyrke i Bosnia finansieres ved tilleggsbevilgning.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1996-1997). Dette medlem vil komme tilbake til finansiering av eventuelle militære operasjoner i FN- og NATO-regi når de konkrete forslag blir forelagt Stortinget.

       Når det gjelder post 43 har komiteen ingen merknader til at posten blir redusert med 20 mill. kroner og at midlene overføres til Forsvarets overkommando for å bli nyttet til bygg- og anleggsinvesteringer. Komiteen vil når det gjelder midlene som departementet har innvilget Det Norske Sivile Luftfartsmuseum vise til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1996-1997).

       Komiteen viser til at endringer i betalingsvilkårene for kjøp av amerikansk forsvarsmateriell har medført at den forskuddsinnbetalte delen av investeringsprosjekt til Federal Reserve Bank har blitt sterkt redusert.

       Komiteen viser videre til at Norge derfor har blitt i stand til å bruke allerede innbetalte midler til å dekke løpende betalingsforpliktelser og forskuddsbetaling for nye prosjekt.

       Komiteen registrerer at disse prosjektene vil komme til full innbetaling i senere budsjetterminer enn planlagt.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig i at situasjonen tilsier at sikre prosjekter forseres, og peker i denne sammenheng på muligheten for å forsere anskaffelsene av transportfly.

       Dette flertall vil videre be om at arbeid med å vurdere prosjekter som kan forseres blir intensivert slik at det blir større samsvar mellom tilgjengelige midler og fremdrift av prosjekter.

       Dette flertall vil understreke at den vedtatte forsvarsstruktur vil kreve betydelige investeringsmidler som må skaffes etter hvert som prosjektene ferdigstilles.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer at flertallet i Stortinget for 1996 har bevilget et investeringsbudsjett til Forsvarsdepartementet som er betydelig større enn det departementet har klart å bruke på de øremerkede prosjektene.

       Dette medlem vil advare mot at en nå eller i framtida etablerer en praksis hvor en endrer vedtatte prioriteringer i den hensikt å få brukt opp årets budsjett. En slik praksis vil gjøre disposisjoner i prioriteringsfasen mindre bindende og kan få til følge sløsing med skattebetalernes penger.

       Komiteen støtter forslaget om at ca 800 mill. kroner overføres til neste budsjettår og ikke tilbakeføres til statskassen i inneværende år.

       Når det gjelder avgifter ved kjøp av beltevogner viser komiteen til at det ved tidligere kjøp av beltevogner har blitt innrømmet avgiftsfritak. Begrunnelsen for dette har ligget i de terrenggående beltekjøretøyenes spesielle karakter, jf. tidligere kjøp av beltevogner på 80-tallet.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er bestemt at Forsvaret ikke vil få fritak fra motoravgift for Sjøforsvarets fartøyer. Disse medlemmer har merket seg at dette for Sjøforsvaret vil medføre en merkostnad på rundt 60 mill. kroner. Når det gjelder spørsmålet om innkjøp av 1.000 nye beltevogner, har disse medlemmer merket seg at disse vil bli avgiftsbelagt opp imot 430 mill. kroner. Disse medlemmer legger til grunn at budsjettene konsekvensjusteres for slike utgifter. Disse medlemmer vil videre vise til at avgiftskategoriseringen av disse motorkjøretøyene nå er til behandling i Samferdselsdepartementet.

       Disse medlemmer har merket seg at Forsvarsdepartementet nå arbeider for å stadfeste de nøyaktige merkostnadene av disse prosjektene. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn komme tilbake til saken når ny vurdering av prosjektene foreligger for Stortinget.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er kjent med at det ved maksimal avgiftsbelastning vil medføre en merkostnad på prosjektet med 430 mill. kroner.

       Dette flertall er videre kjent med at anvendelse av båtmotoravgift vil medføre en utgiftsøkning på 60 mill. kroner for Sjøforsvaret.

       Dette flertall slår fast at innføring av avgifter på denne type prosjekter i Forsvaret vil være uheldig.

       Dette flertall foreslår derfor fortsatt avgiftsfritak for disse kategorier av forsvarsmateriell, og fremmer følgende forslag:

«1. Stortinget bifaller at ordningen med avgiftsfritak for beltevogner til Forsvaret gjøres permanent.
2. Stortinget bifaller at båtmotoravgift for Sjøforsvarets marinefartøyer innkreves ikke.»

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt

vedtak:

I.

       På statsbudsjettet for 1996 gjøres følgende endringer:

Utgifter:

Kap. 1700 Forsvarsdepartementet     
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 17.000
        frå 59.781.000 til kr 59.764.000
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 1.114.000
        frå kr 25.389.000 til kr 24.275.000
   73  Forsking og utvikling, kan
        overførast,
        vert auka med kr 700.000
        frå kr 10.000.000 til kr 10.700.000
Kap. 1710 Forsvarets tele og datateneste     
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 5.487.000
        frå kr 153.568 00 til kr 148.081.000
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 16.029.000
        frå kr 81.141.000 til kr 65.112.000
Kap. 1713 Tilskot til organisasjonar     
  71  Overføring til andre,
        vert redusert med kr 14.000
        frå kr 38.497.000 til 38.483.000
Kap. 1719 Fellesinstitusjonar og utgifter under FD     
  01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 242.000
        frå kr 2.116.000 til kr 2.358.000
   11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 229.000
        frå kr 15.584.000 til kr 15.813.000
   43  Til disposisjon for FD,
        vert redusert med kr 20.000.000
        frå kr 20.000.000 til kr 0
   51  Tilskot til Forsvarets
        forskingsinstitutt,
        vert redusert med kr 80.000.000
        frå kr 160.000.000 til kr 80.000.000
   52  Tilskot til Forsvarets bygningsteneste,
        vert redusert med kr 26.000.000
        frå kr 74.993.000 til kr 48.993.000
   70  Rentestønad, vert redusert med kr 3.500.000
        frå kr 7.500.000 til kr 4.000.000
   90  Lån til private,
        vert redusert med kr 1.600.000
        frå kr 2.000.000 til kr 400.000
Kap. 1720 Felles leiing og kommandoapparat     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 476.000
        frå kr 510.179.000 til kr 510.655.000
   11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 50.213.000
        frå kr 276.184.000 til kr 326.397.000
Kap. 1725 Fellesinstitusjonar og utgifter under FO
   01  Løn og godtgjerlse,
        vert redusert med kr 752.000
        frå kr 257.490.000 til kr 256.738.000
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 47.479.000
        frå kr 422.438.000 til kr 374.959.000
   50  Overføringar til statsinstitusjonar,
        kan overførast,
        vert auka med kr 69.627.000
        frå kr 20.000.000 til kr 89.627.000
   72  Avgangsstimulerande tiltak,
        kan overførast,
        vert auka med kr 9.615.000
        frå kr 10.000.000 til kr 19.615.000
Kap. 1731 Hæren     
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 54.107.000
        frå kr 1.641.574.000
        til kr 1.587.467.000
   72  Avgangsstimulerande tiltak,
        kan overførast,
        vert auka med kr 2.161.000
        frå kr 1.700.000 til kr 3.861.000
Kap. 1732 Sjøforsvaret     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 47.611.000
        frå kr 1.421.739.000
        til kr 1.374.128.000
   11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 53.183.000
        frå kr 1.040.303 til kr 1.093.486.000
Kap. 1733 Luftforsvaret     
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 29.323.000
        frå kr 1.470.968.000
        til kr 1.441.645.000
Kap. 1734 Heimevernet     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 9.243.000
        frå kr 381.747.000 til kr 372.504.000
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 14.056.000
        frå kr 194.785.000 til kr 180.729.000
Kap. 1735 Forsvarets etterretningsteneste     
  21  Spesielle driftsutgifter,
        vert auka med kr 64.579.000
        frå kr 384.711.000 til kr 449.290.000
Kap. 1740 Alliert lager m.m     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 7.155.000
        frå kr 64.110.000 til kr 56.955.000
   11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 2.260.000
        frå kr 42.038.000 til kr 44.298.000
Kap. 1760 Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg     
   11  Varer og tenester, kan nyttast
        under kap. 1760 post 47,
        vert auka med kr 26.000.000
        frå kr 83.282.000 til kr 109.282.000
   45  Store nyskaffingar, kan
        overførast,
        vert redusert med kr 20.570.000
        frå kr 5.973.417.000 til kr 5.952.847.000
   47  Nye bygg og anlegg, kan overførast,
        kan nyttast under kap. 1760,
        postane 11 og 44,
        vert auka med kr 289.455.000
        frå kr 1.047.414.000 til kr 1.336.869.000
   48  Fellesfinansierte bygg- og
        anleggsarbeid, fellesfinansiert del,
        kan overførast, vert
        redusert med kr 227.799.000
        frå kr 411.749.000 til kr 183.950.000
   75  Fellesfinansierte bygg- og
        anleggsarbeid, Noregs tilskot til
        infrastrukturprogrammet i NATO,
        kan overførast, kan nyttast
        under kap. 1760, post 44,
        vert redusert med kr 2.000.000
        frå kr 175.000.000 til kr 173.000.000
Kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen     
   01  Løn og godtgjersle,
        kan nyttast under post 47,
        vert redusert med kr 1.765.000
        frå kr 24.461.000 til kr 22.696.000
   11  Varer og tenester,
        kan nyttast under post 47,
        vert redusert med kr 5.599.000
        frå kr 24.194.000 til kr 18.595.000
   47  Nye bygg og anlegg, kan overførast,
        kan nyttast under kap. 1761,
        post 46 og 49,
        vert auka med kr 99.835.000
        frå kr 726.004.000 til kr 825.839.000
Kap. 1790 Kystvakta     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 266.000
        frå kr 167.842.000 til kr 167.576.000
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 7.950.000
        frå kr 344.296.000 til kr 336.346.000
   45  Store nyskaffingar, kan overførast,
        kan nyttast under kap. 1760,
        post 45,
        vert redusert med kr 2.722.000
        frå kr 33.734.000 til kr 31.012.000
Kap. 1791 Redningstenesta     
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 18.476.000
        frå kr 105.966.000 til kr 87.490.000
   45  Store nyskaffingar, kan overførast,
        kan nyttast under kap. 1760,
        post 45, vert auka med kr 8.000.000
        frå kr 54.569.000 til kr 62.569.000
Kap. 1792 FN-teneste     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 35.690.000
        frå kr 352.327.000 til kr 316.637.000
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 35.690.000
   11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 11.583.000
        frå kr 77.105.000 til kr 88.688.000
Kap. 1793 Vaksenopplæringa     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 1.757.000
        frå kr 57.918.000 til kr 59.675.000
   11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 3.456.000
        frå kr 50.730.000 til kr 54.186.000
Kap. 1794 NATO sin Bosnia-styrke     
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 229.100.000
        frå kr 391.797.000 til kr 162.697.000
Kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 2.958.000
        frå kr 59.321.000 til kr 62.279.000
   11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 3.782.000
        frå kr 31.042.000 til kr 34.824.000
   47  Nye bygg og anlegg, kan
        overførast,
        vert redusert med kr 2.500.000
        frå kr 33.039.000 til kr 30.539.000
Kap. 1798 Forsvarets ressursorganisasjon     
   01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 7.701.000
        frå kr 32.944.000 til kr 25.243.000
   11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 5.665.000
        frå kr 14.009.000 til kr 8.344.000


Inntekter:

Kap. 4719 Felles leiing og kommandoapparat     
   70  Renter, vert redusert med kr 1.779.000
        frå kr 5.379.000 til kr 3.600.000
   90  Lån til bustadformål.
        vert auka med kr 4.926.000
        frå kr 5.074.000 til kr 10.000.000
Kap. 4720 Felles leiing og kommandoapparat     
   01  Driftsinntekter,
        vert redusert med kr 316.000
        frå kr 8.600.000 til kr 8.284.000
   11  Salsinntekter, vert auka med kr 917.000
        frå kr 8.680.000 til kr 9.597.000
Kap. 4725 Fellesinstitusjonar og utgifter under FO     
   11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 1.001.000
        frå kr 22.406.000 til kr 21.405.000
Kap. 4731 Hæren     
   11  Salsinntekter, vert auka med kr 1.580.000
        frå kr 44.148.000 til kr 45.728.000
Kap. 4733 Luftforsvaret     
   01  Driftsinntekter, vert auka med kr 7.099.000
        frå kr 7.800.000 til kr 14.899.000
   11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 12.554.000
        frå kr 86.237.000 til kr 73.683.000
   15  Refusjon arbeidsmarknadstiltak,
        vert auka med kr 8.545.000
        frå kr 13.903.000 til kr 22.448.000
Kap. 4740 Allierte lager m.m     
   01  Driftsinntekter,
        vert redusert med kr 1.317.000
        frå kr 34.749.000 til kr 33.432.000
   11  Salsinntekter, vert auka med kr 2.717.000
        frå kr 9.908.000 til kr 12.625.000
Kap. 4760 Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg     
   11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 2.000.000
        frå kr 2.000.000 til 0
   45  Store nyskaffingar,
        vert løyvd med kr 10.500.000
        frå 0 til kr 10.500.000
   47  Sal av bustader, vert auka med kr 23.500.000
        frå kr 12.178.000 til kr 35.678.000
Kap. 4761 Forsvarets relokalisering Gardermoen     
   47  Sal av bustader, vert auka med kr 15.861.000
        frå kr 327.488.000 til kr 343.349.000
Kap. 4791 Redningstenesta     
   01  Driftsinntekter, vert auka med kr 1.079.000
        frå kr 5.200.000 tilkr 6.279.000
   11  Salsinntekter, vert auka med kr 921.000
        frå kr 16.067.000 til kr 16.988.000
Kap. 4792 FN-teneste     
   01  Driftsinntekter, vert auka med kr 9.600.000
        frå kr 72.423.000 til kr 82.023.000
   11  Salsinntekter, vert auka med kr 10.400.000
        frå kr 44.403.000 til kr 54.803.000
Kap. 4793 Vaksenopplæringa     
   01  Driftsinntekter, vert auka med kr 150.000
        frå kr 1.950.000 til kr 2.100.000
   11  Salsinntekter, vert auka med kr 6.032.000
        frå kr 1.268.000 til kr 7.300.000
   15  Refusjon arbeidsmarknadstiltak,
        vert auka med kr 86.000
        frå kr 1.563.000 til kr 1.649.000
Kap. 4794 NATO sin Bosnia-styrke     
   11  Salsinntekter, vert løyvd med kr 900.000
        frå 0 til kr 900.000
Kap. 4795 Kulturelle og allmennyttige formål     
   01  Driftsinntekter, vert auka med kr 401.000
        frå kr 5.000.000 til kr 5.401.000
   11  Salsinntekter, vert løyvd med kr 171.000
        frå 0 til kr 171.000


II.

Dei norske IFOR-styrkane i Bosnia

       Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet ved ein eventuell tilbaketrekking av dei norske IFOR-styrkane i Bosnia i 1997 kan nytte løyvinga under kap. 1792 Norske styrker i utlandet til utgiftsføring av tilbaketrekkingskostnadene som deretter vil verte tilleggsløyvd ved omgrupperingsproposisjonen i 1997.

III.

Overføring av midlar frå kap. 1740 til forsvarsgreinane

       Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet grunna avvikling av kap. 1740 Allierte lager frå og med budsjettåret 1997, med deretter overflytting av einingar til forsvarsgreinene, vert gitt fullmakt til å overføra eventuelle ubrukte midlar på kap. 1740 til kapitla 1731 Hæren, 1732 Sjøforsvaret og 1733 Luftforsvaret ved å be om overføring frå 1996 til 1997.

IV.

Meirinntekter

       Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet ved eventuelle meirinntekter på kap. 4760, post 49 Sal av bustader kan nytte desse under kap.1760, post 47 Nye bygg og anlegg.

V.

Bestillingsfullmakter

       Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet får fullmakt til å endre bestillingsfullmaktene gitt i St.prp. nr. 1 (1995-1996) slik:

Kap. 1732, post 11 vert auka med kr 120.000.000
frå kr 380.000.000 til kr 500.000.000
Kap. 1734, post 11 vert auka med kr 78.000.000
frå kr 10.000.000 til kr 88.000.000


VI.

       Stortinget samtykkjer i at ordninga med avgiftsfritak for beltevogner til Forsvaret vert gjort permanent.

VII.

       Stortinget samtykkjer i at båtmotoravgift for Sjøforsvarets marinefartøy ikkje vert innkrevd.

Oslo, i forsvarskomiteen, den 6. desember 1996.

Hans J Røsjorde, Are Næss,
leder og ordfører. sekretær.