Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer i bevilgninger m.v.i forsvarsbudsjettet for 1996.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 71 (1996-1997)
- Kildedok: St.prp. nr. 14 (1996-97)
- Dato: 06.12.1996
- Utgiver: forsvarskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
Innledning
Forsvarsdepartementet legger i innstillingen frem forslag om visse omgrupperinger av forsvarsbudsjettet for 1996 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1996 ble utarbeidet.
Økonomisk grunnlag
Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (S. III) for 1996 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt. I 1996 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:
- | St.prp. nr. 79 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.248 (1995-1996), « Om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper » som medførte en rammeøkning på 33,991 mill. kroner. |
- | St.prp. nr. 58 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.283 (1995-1996), «Omprioriteringer og tilleggsløyvingar på Statsbudsjettet 1996» som medførte en rammeøkning på 100 mill. kroner i forbindelse med IFOR. |
- | St.prp. nr. 58 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.283 (1995-1996), «Omprioriteringer og tilleggsløyvingar på Statsbudsjettet 1996» som medførte en rammereduksjon på 119,1 mill. kroner i forbindelse med redusert priskompensasjon. |
Tildelingen før omgrupperingen kommer frem slik:
B.innst.S.nr.III 1996 | 24.254,639 mill. kroner |
Innst.S.nr.248 (1995-1996) | 33,991 mill. kroner |
Innst.S.nr.283 (1995-1996) | 100,000 mill. kroner |
Innst.S.nr.283 (1995-1996) | - 119,100 mill. kroner |
Tildeling før omgruppering | 24.269,530 mill. kroner |
Forhold som endrer rammen for 1996-budsjettet
Ved regnskapsavslutningen for 1995 er det kommet frem et merforbruk under enkelte kapitler på totalt 109,068 mill. kroner. Disse midlene blir dekket inn ved at rammen for 1996 blir foreslått redusert med en tilsvarende sum.
Det foreslås at 230 mill. kroner fra kap. 1794 NATOs Bosnia-styrke blir ført tilbake til statskassen. Av dette skyldes 130 mill. kroner usikre prognoser på beslutningstidspunktet samt innsparinger på driften. Disse pengene foreslås ført tilbake til statskassen på permanent basis. Resten av midlene skyldes at Forsvarsdepartementet i Revidert nasjonalbudsjett ble bevilget 100 mill. kroner til tilbaketrekning av de norske IFOR-styrkene. En eventuell tilbaketrekning vil først kunne utgiftsføres på et senere tidspunkt og midlene er foreslått overført til statskassen.
Det er for 1996 beregnet en netto merinntekt på 86,418 mill. kroner i forhold til det som ble bevilget i St.prp. nr. 1 (1995-1996). Disse midlene blir lagt til rammen med grunnlag i vedtakspost IV i St.prp. nr. 1 (1995-1996).
Det blir foreslått følgende tilleggsbevilgninger:
Forsvarets relokalisering Gardermoen | 3,100 mill. kroner |
FN-tjeneste | 16,170 mill. kroner |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsinvesteringer | 2,201 mill. kroner |
Sum tilleggsbevilgninger | 21,471 mill. kroner |
Forslag til omgruppering fordelt postvis
Post | Formål | Mindreutgift - Merutgift + |
---|
01 | Lønn og godtgjørelser | - 110.254.000 kr |
11 | Varer og tjenester | 278.192.000 kr |
21 | Spesielle driftsutgifter | 65.579.000 kr |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | - 20.000.000 kr |
45 | Store nyanskaffelser | - 15.292.000 kr |
47 | Nye bygg og anlegg | 386.790.000 kr |
48 | Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeider | - 227.799.000 kr |
50 | Overføringer til statsinstitusjoner | 69.627.000 kr |
51 | Tilskudd til Forsvarets Forskningsinstitutt | - 80.000.000 kr |
52 | Tilskudd til Forsvarets bygningstjeneste | - 26.000.000 kr |
70 | Rentestønad | - 3.500.000 kr |
71 | Overføring til andre | - 14.000 kr |
72 | Tilskudd til private | 11.776.000 kr |
73 | Forskning og utvikling | 700.000 kr |
75 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs infrastrukturprogram | - 2.000.000 kr |
90 | Lån til private | - 1.600.000 kr |
Sum | - 231.179.000 kr |
Post | Formål | Mindreutgift - Merutgift + |
---|
01 | Driftsinntekter | 16.696.000 kr |
11 | Salgsinntekter | 8.083.000 kr |
15 | Refusjon av arbeidsmarkedstiltak | 8.631.000 kr |
45 | Store nyanskaffelser | 10.500.000 kr |
47 | Salg av eiendom | 39.361.000 kr |
70 | Renteinntekter | - 1.779.000 kr |
90 | Lån til boligformål | 4.926.000 kr |
Sum | 86.418.000 kr |
Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av merinntektene.
Andre saker
Under hovedavsnitt 3 redegjør departementet nærmere for tiltak for å følge opp kravene om en mer realistisk budsjettering, jf. Riksrevisjonens rapport om « Utdrag av en undersøking av manglende utnytting av gitte bevilgninger. »
Departementet redegjør også for at Forsvaret ikke vil få fritak fra motoravgift for Sjøforsvarets fartøy og dispensasjon for motoravgift ved det planlagte kjøpet av ca 1.000 beltevogner til Hæren. Forsvarsdepartementet har satt igang en utredning for å stadfeste de nøyaktige merkostnadene knyttet til disse prosjektene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marie Brenden, Odd Eriksen, Ranja Hauglid og Sigbjørn Johnsen, fra Senterpartiet, Bjørg Hope Galtung og Johan J Jakobsen, fra Høyre, Ingvald Godal og Bjørn Hernæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Ketil Bjørn, fra Kristelig Folkeparti, Are Næss og fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J Røsjorde, viser til merknader i Innst.S.nr.53 (1995-1996) vedrørende St.prp. nr. 8 (1995-1996) og sier seg fornøyd med at Forsvarsdepartementet nå har valgt en presentasjonsform som fremstår som mer oversiktlig.
Komiteen har merket seg at av midlene som ble bevilget til IFOR-operasjonene ble 300 mill. kroner omdisponert fra materiellinvesteringer.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med departementet i at disse midlene bevilges på nytt som tillegg til budsjettrammen når behov for ekstra investeringsmidler er tilstede.
Dette flertall er også enig med departementet i at en eventuell fortsatt norsk deltagelse i en internasjonal fredsstyrke i Bosnia finansieres ved tilleggsbevilgning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1996-1997). Dette medlem vil komme tilbake til finansiering av eventuelle militære operasjoner i FN- og NATO-regi når de konkrete forslag blir forelagt Stortinget.
Når det gjelder post 43 har komiteen ingen merknader til at posten blir redusert med 20 mill. kroner og at midlene overføres til Forsvarets overkommando for å bli nyttet til bygg- og anleggsinvesteringer. Komiteen vil når det gjelder midlene som departementet har innvilget Det Norske Sivile Luftfartsmuseum vise til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1996-1997).
Komiteen viser til at endringer i betalingsvilkårene for kjøp av amerikansk forsvarsmateriell har medført at den forskuddsinnbetalte delen av investeringsprosjekt til Federal Reserve Bank har blitt sterkt redusert.
Komiteen viser videre til at Norge derfor har blitt i stand til å bruke allerede innbetalte midler til å dekke løpende betalingsforpliktelser og forskuddsbetaling for nye prosjekt.
Komiteen registrerer at disse prosjektene vil komme til full innbetaling i senere budsjetterminer enn planlagt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig i at situasjonen tilsier at sikre prosjekter forseres, og peker i denne sammenheng på muligheten for å forsere anskaffelsene av transportfly.
Dette flertall vil videre be om at arbeid med å vurdere prosjekter som kan forseres blir intensivert slik at det blir større samsvar mellom tilgjengelige midler og fremdrift av prosjekter.
Dette flertall vil understreke at den vedtatte forsvarsstruktur vil kreve betydelige investeringsmidler som må skaffes etter hvert som prosjektene ferdigstilles.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer at flertallet i Stortinget for 1996 har bevilget et investeringsbudsjett til Forsvarsdepartementet som er betydelig større enn det departementet har klart å bruke på de øremerkede prosjektene.
Dette medlem vil advare mot at en nå eller i framtida etablerer en praksis hvor en endrer vedtatte prioriteringer i den hensikt å få brukt opp årets budsjett. En slik praksis vil gjøre disposisjoner i prioriteringsfasen mindre bindende og kan få til følge sløsing med skattebetalernes penger.
Komiteen støtter forslaget om at ca 800 mill. kroner overføres til neste budsjettår og ikke tilbakeføres til statskassen i inneværende år.
Når det gjelder avgifter ved kjøp av beltevogner viser komiteen til at det ved tidligere kjøp av beltevogner har blitt innrømmet avgiftsfritak. Begrunnelsen for dette har ligget i de terrenggående beltekjøretøyenes spesielle karakter, jf. tidligere kjøp av beltevogner på 80-tallet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er bestemt at Forsvaret ikke vil få fritak fra motoravgift for Sjøforsvarets fartøyer. Disse medlemmer har merket seg at dette for Sjøforsvaret vil medføre en merkostnad på rundt 60 mill. kroner. Når det gjelder spørsmålet om innkjøp av 1.000 nye beltevogner, har disse medlemmer merket seg at disse vil bli avgiftsbelagt opp imot 430 mill. kroner. Disse medlemmer legger til grunn at budsjettene konsekvensjusteres for slike utgifter. Disse medlemmer vil videre vise til at avgiftskategoriseringen av disse motorkjøretøyene nå er til behandling i Samferdselsdepartementet.
Disse medlemmer har merket seg at Forsvarsdepartementet nå arbeider for å stadfeste de nøyaktige merkostnadene av disse prosjektene. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn komme tilbake til saken når ny vurdering av prosjektene foreligger for Stortinget.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er kjent med at det ved maksimal avgiftsbelastning vil medføre en merkostnad på prosjektet med 430 mill. kroner.
Dette flertall er videre kjent med at anvendelse av båtmotoravgift vil medføre en utgiftsøkning på 60 mill. kroner for Sjøforsvaret.
Dette flertall slår fast at innføring av avgifter på denne type prosjekter i Forsvaret vil være uheldig.
Dette flertall foreslår derfor fortsatt avgiftsfritak for disse kategorier av forsvarsmateriell, og fremmer følgende forslag:
«1. | Stortinget bifaller at ordningen med avgiftsfritak for beltevogner til Forsvaret gjøres permanent. |
2. | Stortinget bifaller at båtmotoravgift for Sjøforsvarets marinefartøyer innkreves ikke.» |
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt
I.
På statsbudsjettet for 1996 gjøres følgende endringer:
Utgifter:
Kap. 1700 | Forsvarsdepartementet | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 17.000 | |
frå 59.781.000 til kr 59.764.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 1.114.000 | |
frå kr 25.389.000 til kr 24.275.000 | |||
73 Forsking og utvikling, kan | |||
overførast, | |||
vert auka med | kr | 700.000 | |
frå kr 10.000.000 til kr 10.700.000 | |||
Kap. 1710 | Forsvarets tele og datateneste | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 5.487.000 | |
frå kr 153.568 00 til kr 148.081.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 16.029.000 | |
frå kr 81.141.000 til kr 65.112.000 | |||
Kap. 1713 | Tilskot til organisasjonar | ||
71 Overføring til andre, | |||
vert redusert med | kr | 14.000 | |
frå kr 38.497.000 til 38.483.000 | |||
Kap. 1719 | Fellesinstitusjonar og utgifter under FD | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 242.000 | |
frå kr 2.116.000 til kr 2.358.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 229.000 | |
frå kr 15.584.000 til kr 15.813.000 | |||
43 Til disposisjon for FD, | |||
vert redusert med | kr | 20.000.000 | |
frå kr 20.000.000 til kr 0 | |||
51 Tilskot til Forsvarets | |||
forskingsinstitutt, | |||
vert redusert med | kr | 80.000.000 | |
frå kr 160.000.000 til kr 80.000.000 | |||
52 Tilskot til Forsvarets bygningsteneste, | |||
vert redusert med | kr | 26.000.000 | |
frå kr 74.993.000 til kr 48.993.000 | |||
70 Rentestønad, vert redusert med | kr | 3.500.000 | |
frå kr 7.500.000 til kr 4.000.000 | |||
90 Lån til private, | |||
vert redusert med | kr | 1.600.000 | |
frå kr 2.000.000 til kr 400.000 | |||
Kap. 1720 | Felles leiing og kommandoapparat | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 476.000 | |
frå kr 510.179.000 til kr 510.655.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 50.213.000 | |
frå kr 276.184.000 til kr 326.397.000 | |||
Kap. 1725 | Fellesinstitusjonar og utgifter under FO | ||
01 Løn og godtgjerlse, | |||
vert redusert med | kr | 752.000 | |
frå kr 257.490.000 til kr 256.738.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 47.479.000 | |
frå kr 422.438.000 til kr 374.959.000 | |||
50 Overføringar til statsinstitusjonar, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 69.627.000 | |
frå kr 20.000.000 til kr 89.627.000 | |||
72 Avgangsstimulerande tiltak, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 9.615.000 | |
frå kr 10.000.000 til kr 19.615.000 | |||
Kap. 1731 | Hæren | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 54.107.000 | |
frå kr 1.641.574.000 | |||
til kr 1.587.467.000 | |||
72 Avgangsstimulerande tiltak, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 2.161.000 | |
frå kr 1.700.000 til kr 3.861.000 | |||
Kap. 1732 | Sjøforsvaret | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 47.611.000 | |
frå kr 1.421.739.000 | |||
til kr 1.374.128.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 53.183.000 | |
frå kr 1.040.303 til kr 1.093.486.000 | |||
Kap. 1733 | Luftforsvaret | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 29.323.000 | |
frå kr 1.470.968.000 | |||
til kr 1.441.645.000 | |||
Kap. 1734 | Heimevernet | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 9.243.000 | |
frå kr 381.747.000 til kr 372.504.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 14.056.000 | |
frå kr 194.785.000 til kr 180.729.000 | |||
Kap. 1735 | Forsvarets etterretningsteneste | ||
21 Spesielle driftsutgifter, | |||
vert auka med | kr | 64.579.000 | |
frå kr 384.711.000 til kr 449.290.000 | |||
Kap. 1740 | Alliert lager m.m | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 7.155.000 | |
frå kr 64.110.000 til kr 56.955.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 2.260.000 | |
frå kr 42.038.000 til kr 44.298.000 | |||
Kap. 1760 | Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg | ||
11 Varer og tenester, kan nyttast | |||
under kap. 1760 post 47, | |||
vert auka med | kr | 26.000.000 | |
frå kr 83.282.000 til kr 109.282.000 | |||
45 Store nyskaffingar, kan | |||
overførast, | |||
vert redusert med | kr | 20.570.000 | |
frå kr 5.973.417.000 til kr 5.952.847.000 | |||
47 Nye bygg og anlegg, kan overførast, | |||
kan nyttast under kap. 1760, | |||
postane 11 og 44, | |||
vert auka med | kr | 289.455.000 | |
frå kr 1.047.414.000 til kr 1.336.869.000 | |||
48 Fellesfinansierte bygg- og | |||
anleggsarbeid, fellesfinansiert del, | |||
kan overførast, vert | |||
redusert med | kr | 227.799.000 | |
frå kr 411.749.000 til kr 183.950.000 | |||
75 Fellesfinansierte bygg- og | |||
anleggsarbeid, Noregs tilskot til | |||
infrastrukturprogrammet i NATO, | |||
kan overførast, kan nyttast | |||
under kap. 1760, post 44, | |||
vert redusert med | kr | 2.000.000 | |
frå kr 175.000.000 til kr 173.000.000 | |||
Kap. 1761 | Forsvarets relokalisering Gardermoen | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
kan nyttast under post 47, | |||
vert redusert med | kr | 1.765.000 | |
frå kr 24.461.000 til kr 22.696.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
kan nyttast under post 47, | |||
vert redusert med | kr | 5.599.000 | |
frå kr 24.194.000 til kr 18.595.000 | |||
47 Nye bygg og anlegg, kan overførast, | |||
kan nyttast under kap. 1761, | |||
post 46 og 49, | |||
vert auka med | kr | 99.835.000 | |
frå kr 726.004.000 til kr 825.839.000 | |||
Kap. 1790 | Kystvakta | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 266.000 | |
frå kr 167.842.000 til kr 167.576.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 7.950.000 | |
frå kr 344.296.000 til kr 336.346.000 | |||
45 Store nyskaffingar, kan overførast, | |||
kan nyttast under kap. 1760, | |||
post 45, | |||
vert redusert med | kr | 2.722.000 | |
frå kr 33.734.000 til kr 31.012.000 | |||
Kap. 1791 | Redningstenesta | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 18.476.000 | |
frå kr 105.966.000 til kr 87.490.000 | |||
45 Store nyskaffingar, kan overførast, | |||
kan nyttast under kap. 1760, | |||
post 45, vert auka med | kr | 8.000.000 | |
frå kr 54.569.000 til kr 62.569.000 | |||
Kap. 1792 | FN-teneste | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 35.690.000 | |
frå kr 352.327.000 til kr 316.637.000 | |||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 35.690.000 | |
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 11.583.000 | |
frå kr 77.105.000 til kr 88.688.000 | |||
Kap. 1793 | Vaksenopplæringa | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 1.757.000 | |
frå kr 57.918.000 til kr 59.675.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 3.456.000 | |
frå kr 50.730.000 til kr 54.186.000 | |||
Kap. 1794 | NATO sin Bosnia-styrke | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 229.100.000 | |
frå kr 391.797.000 til kr 162.697.000 | |||
Kap. 1795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 2.958.000 | |
frå kr 59.321.000 til kr 62.279.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 3.782.000 | |
frå kr 31.042.000 til kr 34.824.000 | |||
47 Nye bygg og anlegg, kan | |||
overførast, | |||
vert redusert med | kr | 2.500.000 | |
frå kr 33.039.000 til kr 30.539.000 | |||
Kap. 1798 | Forsvarets ressursorganisasjon | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 7.701.000 | |
frå kr 32.944.000 til kr 25.243.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 5.665.000 | |
frå kr 14.009.000 til kr 8.344.000 |
Inntekter:
Kap. 4719 | Felles leiing og kommandoapparat | ||
70 Renter, vert redusert med | kr | 1.779.000 | |
frå kr 5.379.000 til kr 3.600.000 | |||
90 Lån til bustadformål. | |||
vert auka med | kr | 4.926.000 | |
frå kr 5.074.000 til kr 10.000.000 | |||
Kap. 4720 | Felles leiing og kommandoapparat | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 316.000 | |
frå kr 8.600.000 til kr 8.284.000 | |||
11 Salsinntekter, vert auka med | kr | 917.000 | |
frå kr 8.680.000 til kr 9.597.000 | |||
Kap. 4725 | Fellesinstitusjonar og utgifter under FO | ||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 1.001.000 | |
frå kr 22.406.000 til kr 21.405.000 | |||
Kap. 4731 | Hæren | ||
11 Salsinntekter, vert auka med | kr | 1.580.000 | |
frå kr 44.148.000 til kr 45.728.000 | |||
Kap. 4733 | Luftforsvaret | ||
01 Driftsinntekter, vert auka med | kr | 7.099.000 | |
frå kr 7.800.000 til kr 14.899.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 12.554.000 | |
frå kr 86.237.000 til kr 73.683.000 | |||
15 Refusjon arbeidsmarknadstiltak, | |||
vert auka med | kr | 8.545.000 | |
frå kr 13.903.000 til kr 22.448.000 | |||
Kap. 4740 | Allierte lager m.m | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 1.317.000 | |
frå kr 34.749.000 til kr 33.432.000 | |||
11 Salsinntekter, vert auka med | kr | 2.717.000 | |
frå kr 9.908.000 til kr 12.625.000 | |||
Kap. 4760 | Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg | ||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 2.000.000 | |
frå kr 2.000.000 til 0 | |||
45 Store nyskaffingar, | |||
vert løyvd med | kr | 10.500.000 | |
frå 0 til kr 10.500.000 | |||
47 Sal av bustader, vert auka med | kr | 23.500.000 | |
frå kr 12.178.000 til kr 35.678.000 | |||
Kap. 4761 | Forsvarets relokalisering Gardermoen | ||
47 Sal av bustader, vert auka med | kr | 15.861.000 | |
frå kr 327.488.000 til kr 343.349.000 | |||
Kap. 4791 | Redningstenesta | ||
01 Driftsinntekter, vert auka med | kr | 1.079.000 | |
frå kr 5.200.000 tilkr 6.279.000 | |||
11 Salsinntekter, vert auka med | kr | 921.000 | |
frå kr 16.067.000 til kr 16.988.000 | |||
Kap. 4792 | FN-teneste | ||
01 Driftsinntekter, vert auka med | kr | 9.600.000 | |
frå kr 72.423.000 til kr 82.023.000 | |||
11 Salsinntekter, vert auka med | kr | 10.400.000 | |
frå kr 44.403.000 til kr 54.803.000 | |||
Kap. 4793 | Vaksenopplæringa | ||
01 Driftsinntekter, vert auka med | kr | 150.000 | |
frå kr 1.950.000 til kr 2.100.000 | |||
11 Salsinntekter, vert auka med | kr | 6.032.000 | |
frå kr 1.268.000 til kr 7.300.000 | |||
15 Refusjon arbeidsmarknadstiltak, | |||
vert auka med | kr | 86.000 | |
frå kr 1.563.000 til kr 1.649.000 | |||
Kap. 4794 | NATO sin Bosnia-styrke | ||
11 Salsinntekter, vert løyvd med | kr | 900.000 | |
frå 0 til kr 900.000 | |||
Kap. 4795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||
01 Driftsinntekter, vert auka med | kr | 401.000 | |
frå kr 5.000.000 til kr 5.401.000 | |||
11 Salsinntekter, vert løyvd med | kr | 171.000 | |
frå 0 til kr 171.000 |
II.
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet ved ein eventuell tilbaketrekking av dei norske IFOR-styrkane i Bosnia i 1997 kan nytte løyvinga under kap. 1792 Norske styrker i utlandet til utgiftsføring av tilbaketrekkingskostnadene som deretter vil verte tilleggsløyvd ved omgrupperingsproposisjonen i 1997.
III.
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet grunna avvikling av kap. 1740 Allierte lager frå og med budsjettåret 1997, med deretter overflytting av einingar til forsvarsgreinene, vert gitt fullmakt til å overføra eventuelle ubrukte midlar på kap. 1740 til kapitla 1731 Hæren, 1732 Sjøforsvaret og 1733 Luftforsvaret ved å be om overføring frå 1996 til 1997.
IV.
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet ved eventuelle meirinntekter på kap. 4760, post 49 Sal av bustader kan nytte desse under kap.1760, post 47 Nye bygg og anlegg.
V.
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet får fullmakt til å endre bestillingsfullmaktene gitt i St.prp. nr. 1 (1995-1996) slik:
Kap. 1732, post 11 vert auka med | kr | 120.000.000 |
frå kr 380.000.000 til kr 500.000.000 | ||
Kap. 1734, post 11 vert auka med | kr | 78.000.000 |
frå kr 10.000.000 til kr 88.000.000 |
VI.
Stortinget samtykkjer i at ordninga med avgiftsfritak for beltevogner til Forsvaret vert gjort permanent.
VII.
Stortinget samtykkjer i at båtmotoravgift for Sjøforsvarets marinefartøy ikkje vert innkrevd.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 6. desember 1996. |
Hans J Røsjorde, | Are Næss, |
leder og ordfører. | sekretær. |