Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen og Tveiten fra Arbeiderpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken fra Senterpartiet, Gabrielsen og Høegh fra Høyre, Nyhuus fra Sosialistisk Venstreparti og Konstali fra Kristelig Folkeparti, viser til at sykehuseierne får bevilget penger til pasientbehandling gjennom de ordinære budsjettbehandlinger, eventuelt med justeringer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.

       Flertallet viser ellers til at sykehuseierne har ansvar for planlegging og godkjenning av sykehusenes løpende driftsplaner, inkludert bruk av tildelte økonomiske ressurser.

       Flertallet viser også til at Regjeringen og de ulike partiene gjennom budsjettbehandlingen av statsbudsjettet for 1997 nå legger inn de beløp som de mener skal være driftsgrunnlaget for sykehusene.

       Flertallet ser det som uaktuelt at Stortinget skal gå inn og dekke anslåtte eller potensielle underskudd på sykehusenes budsjetter i 1996, og viser til den ordinære budsjettbehandling.

       Flertallet fremmer derfor følgende forslag:

       « Dok.nr.8:03 (1996-1997) - forslag fra stortingsrepresentant Carl I Hagen om å gi Regjeringen fullmakt for full drift og full utnyttelse av kapasiteten ved sykehusene ut 1996 - avvises. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Alvheim, viser til at det mot slutten av hvert eneste budsjettår oppstår problemer for de fleste sykehus i Norge når det gjelder økonomien. Dette medlem har vanskelig for å forstå at Stortingets flertall viser så liten vilje til å løse problemene for de ca 270.000 mennesker som venter på behandling i norske sykehus, og at sykepenger, dagpenger og overgangsstønad skal være ytelser som ytes med meget større selvfølgelighet enn ytelser til behandlingstrengende, syke mennesker. Den etter dette medlems mening sendrektige behandling av Dok.nr.8:03 (1996-1997) i komiteen understreker også manglende vilje fra sosialkomiteen til å gjøre noe i en for mange sykehus akutt situasjon.

       Det er overfor dette medlem bekreftet fra flere sykehusdirektører at bevilgningsforslaget i Dok.nr.8:03 (1996-1997) ville gjort det mulig å behandle et betydelig antall flere pasienter i 1996.

       Dette medlem innser at en stadig økning av bevilgningene til sykehussektoren ikke alene er nok til å løse problemene i norske sykehus, men så lenge det ikke lar seg gjøre å få innført systemendringer og finansieringsformer som fører til kapasitetsøkning og bedre utnyttelse av ressurssene, må det, etter dette medlems mening, bevilges nok penger til at syke mennesker får den hjelpen de trenger. Dette medlem godtar ikke at helsesektoren i Norge prioriteres lavere enn mange andre samfunnsområder der friske mennesker ved statlige overføringer prioriteres foran syke og pleietrengende.

       Dette medlem tar derfor opp forslaget i Dok.nr.8:03 (1996-1997) fra representanten Carl I Hagen, og fremmer følgende forslag:

« I.

       Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å dekke de underskudd som oppstår ved norske sykehus ved at disse utnytter all mulig kapasitet som kan fremskaffes for resten av inneværende år.

II.

       På statsbudsjettet for 1996 gjøres følgende endring:

Kap. 760 Fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste,     
  70  (Ny) Dekning av underskudd på norske
        sykehus, overslagsbevilgning
        bevilges med kr 300.000.000