Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Breimo, Fevåg, Frøiland, Gaundal, Gjul og Hegna, fra Senterpartiet, lederen Queseth Haarstad, Enoksen og Giil, fra Høyre, Fatland og Finstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Chaffey, fra Kristelig Folkeparti, Frafjord Johnson og representanten Hillgaar, viser til at Norge har forpliktet seg til å redusere VOC-utslippene med 30 % i perioden 1989-1999. Utslipp av bensindamp i forbindelse med tanking av bensin utgjorde i 1993 ca 2.500 tonn som tilsvarer 1 % av de samlede norske utslippene. Disse utslippene vil stige til 2 % innen årtusenskiftet om ikke tiltak iverksettes.

       Komiteen viser til brev fra miljøvernministeren datert 24. september 1996 hvor det opplyses at Staten forurensningstilsyn jobber med en samlet analyse for mulige tiltak og kostnader for å redusere de norske VOC-utslippene. Denne vil være ferdigstilt senere i høst.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og medlemmet Hillgaar, mener det ikke er riktig å fatte en beslutning om de konkrete tiltakene før SFTs analyse foreligger. Denne vil gi et bedre bilde av hvilke tiltak som er de beste og mest kostnadseffektive for å nå våre reduksjonsforpliktelser.

       Flertallet vil samtidig vise til statsrådens brev av 24. september 1996 hvor det pekes på at basert på de detaljerte kostnadsdataene som nå foreligger, vil det være aktuelt, spesielt for de største stasjonene, å pålegge disse å innføre avsugingsanlegg.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at det foreligger noe ulike oppfatninger om hvor store utslippene av VOC, flyktige organiske forbindelser, ved fylling av drivstoff på bensinstasjoner egentlig er, men at det under ingen omstendigheter kan være tvil om at disse er av en slik størrelsesorden at det bør iverksettes tiltak for å redusere disse utslippene. Disse medlemmer vil videre vise til at VOC ikke bare representerer et miljømessig problem ved at bensindamp er med på å forårsake dannelse av bakkenær ozon, men at hydrokarbonet benzen i tillegg er giftig og kreftfremkallende, slik at bensindamp særlig ved langvarig eksponering representerer en helsefare.

       Disse medlemmer er kjent med at mange selskaper allerede har gjennomført nødvendige forberedelser for å installere utstyr for bensindampavsug, noe som tilsier at kostnadene ved å gjennomføre dette ikke skulle være til vesentlig hinder. Disse medlemmer viser til at flere andre land allerede har gjennomført tiltak for oppsamling av bensindamp.

       Disse medlemmer mener det på sikt bør være et mål å innføre tiltaket på flest mulig stasjoner, men erkjenner at dette for de minste stasjonene kan medføre problemer ut fra økonomiske hensyn. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at et pålegg om å innføre avsugingsanlegg bør gjelde for stasjoner som har en omsetning på mer enn 1000 m3 bensin pr. år. Det må likevel i størst mulig grad legges til rette for å kunne gjennomføre dette også for mindre stasjoner etter hvert som tankanlegg eller andre installasjoner skiftes ut.

       Disse medlemmer fremmer på bakgrunn av ovenstående følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen forberede innføring av avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner som har en årlig omsetning på mer enn 1000 m3 bensin pr. år. »