Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Odd Roger Enoksen og Magnhild Meltveit Kleppa om å innføre avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner.

Dette dokument

Innhold

       Det vises i dokumentet til at det årlig slippes ut store mengder VOC, flyktige organiske forbindelser, ved fylling av drivstoff på bensinstasjonene. Bensindampen inneholder helseskadelige stoffer. Det vises videre til at avsugingsanlegg for bensindamp vil ha en positiv miljøeffekt, vil forbedre arbeidsmiljø og nærmiljø, og vil dessuten føre til en vesentlig ressursbesparelse.

       I dokumentet fremmes følgende forslag, datert 13. mars 1996:

       « Stortinget ber Regjeringen forberede innføring av avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner i Norge. Tiltaket bør innføres snarest mulig. »

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Breimo, Fevåg, Frøiland, Gaundal, Gjul og Hegna, fra Senterpartiet, lederen Queseth Haarstad, Enoksen og Giil, fra Høyre, Fatland og Finstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Chaffey, fra Kristelig Folkeparti, Frafjord Johnson og representanten Hillgaar, viser til at Norge har forpliktet seg til å redusere VOC-utslippene med 30 % i perioden 1989-1999. Utslipp av bensindamp i forbindelse med tanking av bensin utgjorde i 1993 ca 2.500 tonn som tilsvarer 1 % av de samlede norske utslippene. Disse utslippene vil stige til 2 % innen årtusenskiftet om ikke tiltak iverksettes.

       Komiteen viser til brev fra miljøvernministeren datert 24. september 1996 hvor det opplyses at Staten forurensningstilsyn jobber med en samlet analyse for mulige tiltak og kostnader for å redusere de norske VOC-utslippene. Denne vil være ferdigstilt senere i høst.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og medlemmet Hillgaar, mener det ikke er riktig å fatte en beslutning om de konkrete tiltakene før SFTs analyse foreligger. Denne vil gi et bedre bilde av hvilke tiltak som er de beste og mest kostnadseffektive for å nå våre reduksjonsforpliktelser.

       Flertallet vil samtidig vise til statsrådens brev av 24. september 1996 hvor det pekes på at basert på de detaljerte kostnadsdataene som nå foreligger, vil det være aktuelt, spesielt for de største stasjonene, å pålegge disse å innføre avsugingsanlegg.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at det foreligger noe ulike oppfatninger om hvor store utslippene av VOC, flyktige organiske forbindelser, ved fylling av drivstoff på bensinstasjoner egentlig er, men at det under ingen omstendigheter kan være tvil om at disse er av en slik størrelsesorden at det bør iverksettes tiltak for å redusere disse utslippene. Disse medlemmer vil videre vise til at VOC ikke bare representerer et miljømessig problem ved at bensindamp er med på å forårsake dannelse av bakkenær ozon, men at hydrokarbonet benzen i tillegg er giftig og kreftfremkallende, slik at bensindamp særlig ved langvarig eksponering representerer en helsefare.

       Disse medlemmer er kjent med at mange selskaper allerede har gjennomført nødvendige forberedelser for å installere utstyr for bensindampavsug, noe som tilsier at kostnadene ved å gjennomføre dette ikke skulle være til vesentlig hinder. Disse medlemmer viser til at flere andre land allerede har gjennomført tiltak for oppsamling av bensindamp.

       Disse medlemmer mener det på sikt bør være et mål å innføre tiltaket på flest mulig stasjoner, men erkjenner at dette for de minste stasjonene kan medføre problemer ut fra økonomiske hensyn. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at et pålegg om å innføre avsugingsanlegg bør gjelde for stasjoner som har en omsetning på mer enn 1000 m3 bensin pr. år. Det må likevel i størst mulig grad legges til rette for å kunne gjennomføre dette også for mindre stasjoner etter hvert som tankanlegg eller andre installasjoner skiftes ut.

       Disse medlemmer fremmer på bakgrunn av ovenstående følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen forberede innføring av avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner som har en årlig omsetning på mer enn 1000 m3 bensin pr. år. »

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:

       Stortinget ber Regjeringen forberede innføring av avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner som har en årlig omsetning på mer enn 1000 m3 bensin pr. år.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:68 (1995-1996) - forslag fra stortingsrepresentantene Odd Roger Enoksen og Magnhild Meltveit Kleppa om å innføre avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner - avvises.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 30. oktober 1996.

Ragnhild Queseth Haarstad, Gunn Karin Gjul, Paul Chaffey,
leder. ordfører. sekretær.

Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 24. september 1996:

       Jeg viser til Dok.nr.8:68 Forslag om å innføre avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner som ble oversendt departementet for utredning og uttalelse 30 april i år.

       I tråd med våre internasjonale forpliktelser skal økningen i de norske utslippene av flyktige organiske forbindelser (VOC) snus til en reduksjon i løpet av få år. Dette er en meget krevende oppgave.

       Statens forurensningstilsyn (SFT) har under utarbeiding en samlet analyse av mulige tiltak og kostnader for å redusere de norske utslippene av VOC. Den norske petroleumsvirksomheten står for anslagsvis halvparten av de totale norske VOC-utslippene. Effektive tiltak innenfor petroleumssektoren synes å bli avgjørende for at reduksjonsforpliktelsen skal overholdes. Ved siden av petroleumsvirksomheten, er veitrafikk og løsemidler de viktigste kildene til VOC-utslipp i Norge. SFTs analyse tar for seg alle kilder. Dette er viktig for å komme fram til de tiltak som kan sikre at den norske reduksjonsforpliktelsen overholdes til lavest mulig samlet kostnad.

       SFT vil ferdigstille sin analyse av VOC-tiltak senere i høst, noe avhengig av når data fra et teknologiprosjekt i regi av Statoil vil foreligge. Statoil-prosjektet prøver ut teknologi for gjenvinning av VOC ved lasting av råolje fra bøye i Nordsjøen. Dette er en så stor utslippskilde at reduksjonspotensialet og kostnadene ved dette tiltaket vil være av stor betydning for vurderingen av hvilke tiltak som samlet sett behøver å gjennomføres i Norge for å overholde VOC-forpliktelsen.

       Jeg vil derfor ikke gå inn for at det fattes vedtak om innføring av avsugingsanlegg for bensindamp på bensinstasjoner i forkant av en samlet vurdering, som vil kunne gjøres tidlig i 1997. Basert på de detaljerte kostnadsdataene som det er gjort rede for i vedlagt notat, anser jeg imidlertid et slikt krav, spesielt for de største stasjonene, som et aktuelt bidrag til å bringe de norske VOC-utslippene ned på det nivå vi er forpliktet til internasjonalt.