Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

1.1 Hovudtrekk i finanspolitikken

Innleiing

       Meldinga omfattar statsrekneskapen medrekna folketrygda for 1995, rekneskapen for Svalbard, statsgarantiar, tilsegns- og tingingsfullmakter, oppgåve over aksjar og informasjon om rekneskapen for dei offentlege fonda.

       Ein arbeider med ei omlegging av meldinga. Omlegginga vil innebera at ein òg i statsrekneskapen i større grad vil prøve å rette søkelyset meir mot løyvingane på Regjeringa sine utvalde satsingsområder.

       Siktemålet er at meldinga i større grad enn tidlegare skal reflektere framlegget til statsbudsjettet i Gul bok.

       Statsrekneskapen for 1995 er send Riksrevisjonen innan den fristen som er fastsett i § 75 i Grunnlova.

Budsjettpolitikken

       Då Regjeringa la fram St.prp. nr. 1 (1994-1995), vart det peika på at budsjettpolitikken må brukast aktivt for å jamne ut svingingane i økonomien og styrke sysselsettinga. Det vart òg understreka at budsjettutviklinga må vera forsvarleg i eit fleirårleg perspektiv.

- Underskotet før lånetransaksjonar på statsbudsjettet vart i Gul bok rekna til om lag 17,4 mrd. kroner.
- Statens netto lånebehov vart rekna til 32 mrd. kroner.

Nærare om utviklinga av budsjettet for 1995

       I løpet av 1995 har løyvingane av inntekter ekskl. lånetransaksjonar auka med 18,2 mrd. kroner frå 349 mrd. kroner i Gul bok til 367,2 mrd. kroner i nysaldert budsjett.

       Utgiftsløyvingane ekskl. lånetransaksjonar har auka med 4,8 mrd. kroner frå 366,4 mrd. kroner i Gul bok til 371,2 mrd. kroner i nysaldert budsjett.

       Dette gir ei betring i budsjettbalansen. Overskott før lånetransaksjonar auka frå -17,4 mrd. kroner i Gul bok med 13,4 mrd. kroner til -4,0 mrd. kroner i nysaldert budsjett.

       Rekneskapen syner eit overskott før lånetransaksjonar på 4,1 mrd. kroner før avsetting til Statens petroleumsfond. Det vart i 1995 avsett 2,0 mrd. kroner til Petroleumsfondet, slik at overskottet før lånetransaksjonar vart redusert til 2,1 mrd. kroner.

       Lånebehovet har endra seg med -26,4 mrd. kroner frå 32 mrd. kroner i Gul bok til 5,6 mrd. kroner i nysaldert budsjett. Rekneskapen for 1995 syner eit lånebehov på -4,3 mrd. kroner.

Tabell 1.3.1 Hovudtala i statsrekneskapen for perioden 1991-1995 (Mill. kroner)

  Rekne- Rekne- Rekne- Rekne- S.III Nysald. Rekne- Avvik
  skap skap skap skap 1995 bud- skap Rekne-
  1991 1992 1993 1994   sjett 1995 skap
            1995   Nysal-
                dert
                bud-
                sjett
Kjøp av varer
og tenester
ekskl statens
direkte
deltaking i
petroleums-
verksemda 80.569 85.219 86.689 87.815 88.327 87.201 86.925 -276
Renter av
statsgjeld 16.585 17.575 19.516 20.653 19.841 20.449 20.455 6
Overføringar
til andre
inkl under-
skott i
statens
forretnings-
drift 232.077 237.809 242.784 246.534 246.760 250.243 249.229 -1.014
Utgifter
ekskl. lån og
petroleums-
verksemd 329.231 340.603 348.989 355.002 354.928 357.893 356.609 -1.284
Inntekter
ekskl. olje-
skattar og
petroleums-
verksemd 270.019 275.231 277.093 300.503 307.797 317.386 322.173 4.787
Oljekorrigert
overskott -59.212 -65.372 -71.896 -54.499 -47.131 -40.507 -34.436 6.071
Oljeskattar 32.093 25.484 26.614 24.497 24.900 27.656 27.637 -19
Utbytte frå
Statoil 1.500 1.400 1.250 1.075 1.600 1.614 1.614 0
Inntekter
frå statens
deltaking i
petroleums-
verksemda 12.874 15.331 16.766 18.446 20.050 20.574 20.933 359
Utgifter
til statens
deltaking i
petroleums-
verksemda 6.995 11.709 16.607 18.442 8.160 13.315 11.674 -1.641
Netto olje-
inntekter 39.472 30.506 28.023 25.576 38.390 36.529 38.510 1.981
Overskott
før låne-
transaksjonar
før avsetting
til Statens
petroleums-
fond -19.740 -34.866 -43.873 -28.923 -8.741 -3.978 4.074 8.052
Netto
overført til
Statens
petroleums-
fond 0 0 0 0 0 0 1.981 1.981
Overskott
før låne-
transaksjonar -19.740 -34.866 -43.873 -28.923 -8.741 -3.978 2.093 6.071
Utlån og av-
drag, brutto 45.922 67.191 37.592 53.828 29.957 43.185 39.895 -3.290
Tilbake-
betalingar 3.528 46.368 14.711 50.167 25.160 41.546 42.119 573
Utlån, netto 42.394 20.823 22.881 3.661 4.797 1.639 -2.224 -3.863
Samla finan-
sierings-
behov 62.134 55.689 66.754 32.584 13.538 5.617 -4.317 -9.934
Opptatte lån 39.606 41.739 100.197 5.221     16.917
Endring
i ymse
behaldningar -22.528 -13.950 33.443 -27.363     21.234

Hovudtala i statsrekneskapen

       Når ein ser bort frå lånetransaksjonane og overføringane til og frå Statens petroleumsfond, var dei samla utgiftene for staten i 1995 på 368,3 mrd. kroner. Inntektene var på 372,4 mrd. kroner, noko som ga eit overskott i rekneskapen på 4,1 mrd. kroner. Av dette overskottet er 2,0 mrd. kroner sett av til Petroleumsfondet. Netto oljeinntekter var i 1995 på 38,5 mrd. kroner. Viss ein held utgiftene og inntektene knytta til utvinninga av petroleum utanom rekneskapen, viser den eit oljekorrigert underskott på 34,4 mrd. kroner. Samanlikna med 1994 har utgiftene, eksklusive petroleumsverksemd og lånetransaksjonar, gått opp med 1,6 mrd. kroner (1/2 pst). Rekna i reelle verdiar er det ein klar nedgang i utgiftene. Inntektene har auka med 21,7 mrd. kroner (om lag 7 pst). Det oljekorrigerte underskottet er dermed redusert med om lag 20 mrd. kroner frå 1994 til 1995. Samtidig har netto oljeinntekter gått opp med 12,9 mrd. kroner. Til saman gjer dette at budsjettbalansen er betra med 33 mrd. kroner, frå eit underskott på 28,9 mrd. kroner til eit overskott på 4,1 mrd. kroner.

1.1.1 Avvik frå B.innst.S.nr.III og nysaldert budsjett

Tabell 1.3.2. Avvik mellom budsjettet og rekneskapen for 1995.

  SIII Nysaldert Avvik Rekneskap Avvik
  1 2 3=2-1 4 5=4-2
Overskott før lånetransaksjonar,
ekskl. petroleumsverksemda og
oljeskattar -47.131 -40.507 6.624 -34.436 6.071
Netto inntekter frå
petroleumsverksemda
og oljeskattar 38.390 36.529 -1.861 38.510 1.981
Overskott før lånetransaksjonar
og avsetting til Statens
petroleumsfond -8.741 -3.978 4.763 4.074 8.052
Avsetting til Statens
petroleumsfond 0 0 0 1.981 1.981
Overskott før lånetransaksjonar -8.741 -3.978 4.763 2.093 6.071
Utlån og avdrag, netto 4.797 1.639 -3.158 -2.224 -3.863
Finansieringsbehov 13.538 5.617 -7.921 -4.317 -9.934

Endringar frå B.innst.S.nr.III til nysaldert budsjett

       Den nysalderte budsjettet har eit oljekorrigert underskott som er 6,6 mrd. kroner mindre enn i vedteke budsjett (B.innst.S.nr.III) for 1995. Bak denne endringa ligg auka inntekter på 9,6 mrd. kroner og auka utgifter på 3,0 mrd. kroner. Vidare er netto oljeinntekter 1,9 mrd. kroner mindre enn i B.innst.S.nr.III, noko som gjer at det samla underskottet er redusert med 4,8 mrd. kroner i det nysalderte budsjettet.

Nærare om avviket mellom rekneskapen og nysaldert budsjett

       I rekneskapen er det oljekorrigerte underskottet 6,1 mrd. kroner mindre enn i det nysalderte budsjettet. Dette skuldast både mindre utgifter (1,3 mrd. kroner) og større inntekter (4,8 mrd. kroner) enn det var budsjettert med. I tillegg vart netto petroleumsinntekter 2,0 mrd. kroner større enn rekna med, slik at det budsjetterte underskottet på 4,0 mrd. kroner vart snudd til eit overskott på 4,1 mrd. kroner. Av dette overskottet vert 2,0 mrd. kroner sett av til Statens petroleumsfond. Det var ikkje lagt opp til noko avsetting til Petroleumsfondet i det nysalderte budsjettet. Det er i meldinga gjort greie for reduserte utgifter og auka inntekter fra nysalderinga til rekneskapen for 1995.

       Rekneskapen for 1995 viser at utgiftene til utlån og avdrag vart 3.290 mill. kroner mindre enn rekna med ved nysalderinga. I dette talet ligg ein reduksjon i dei løyvingane som er overførte til neste år på 23 mill. kroner, medan mindreutgiftene er på 3.313 mill. kroner.

       I Innst.S.nr.24 (1993-1994) om statsrekneskapen medrekna folketrygda for 1992, uttala finanskomiteen at avviket mellom rekneskap og nysaldert budsjett var stort, og ba Regjeringa vurdere om det er mogleg å få til eit større samsvar mellom nysaldering og rekneskap.

       I St.meld. nr. 3 (1993-1994) Statsrekneskapen for 1993 kommenterte departementet merknaden til finanskomiteen slik:

       « Departementet vil vurdere kva som kan gjerast for å kome fram til sikrare overslag i budsjettarbeidet, og vil kome attende til saka i nysalderinga for 1994. »

       I St.prp. nr. 21 (1994-1995) om nysaldering av budsjettet for 1994 uttala departementet mellom anna at det er tre hovedkomponentar som forklarer endringar i underskott før lånetransaksjonar frå nysaldert budsjett til rekneskap:

1. Avvik mellom løyvingar overført til rekneskapsåret og løyvingar overført frå rekneskapsåret
2. Generelt meir- og mindreforbruk
3. Endringar i inntekter

       Konklusjonen i kommentaren var at det ikkje er mogleg å garantere at avvik mellom nysaldert budsjett og rekneskap vert mindre enn det har vore dei siste åra, men at ein vil arbeide vidare med å gjere denne differansen mindre.

       Departementet er framleis oppteken av problemet. I det nye statsrekneskapssystemet legg ein m.a. opp til at ein skal kunne få hyppigare ajourføring og raskare oppdatering av rekneskapen. Dette vil vere eit viktig bidrag for å auke kvaliteten i anslaga.