Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Satellittorganisasjonene

6.1 Sammendrag

       Kap. 6.1 i proposisjonen omtaler reorganisering av de tre mellomstatlige telesatellittorganisasjonene som Norge deltar i: Eutelsat, Intelsat og Inmarsat.

       Satellittene formidler kringkasting, datatrafikk og taletelefoni. Det er særlig Inmarsat og Intelsat Norge benytter, og hvor Norge har relativt høye eierandeler. Samferdselsdepartementet ivaretar rollen som norsk part i organisasjonene, mens Telenor Satellites Services AS er norsk signatar. Ifølge organisasjonenes gjeldende regelverk kan kun en teleoperatør pr. land være medlem.

       Både på partsnivå (regjeringene) og blant signatarene (operatørene) er det økende enighet om at organisasjonenes nåværende struktur ikke er egnet til å møte konkurransen en ser kommer. Flere store private globale satellittsystem er i ferd med å bli etablert, og store nasjonale aktører bygger opp egen satellittkapasitet.

       Inmarsats tjenester er i første rekke rettet mot maritim kommunikasjon, men også mot landmobil- og flykommunikasjon.

       Ny teknologi, lavere kostnader og nye tjenester er i ferd med å skape et massemarked med mange konkurrenter, der Inmarsat tidligere var enerådene. Samferdselsdepartementet er enig med flertallet av medlemslandene i at det er nødvendig å modernisere organisasjonsformen, herunder å vurdere om deler av eller hele Inmarsat skal ha en selskapsliknende struktur. Samferdselsdepartementet forutsetter at omstruktureringen ikke svekker plikten og muligheten til å ivareta nød- og sikkerhetstjenestene til sjøs. Totalomfanget av de andre samfunnspåleggene, som for eksempel global dekning av alle tjenester, må vurderes i en konkurransesammenheng.

       Parallelle problemstillinger om endringer i organisasjonsformen blir også drøftet i Eutelsat og Intelsat. Samferdselsdepartementet legger avgjørende vekt på at endringene ikke svekker evnen til å levere pålagte landsdekkende tjenester.

       Vedtak om den framtidige strukturen vil bli fattet i de tre organisasjonene i løpet av 1996/97.

6.2 Komiteens merknader

       Komiteen viser til Norges medvirkning i de tre internasjonale mellomstatlige telesatellittorganisasjonene, Eutelsat, Intelsat og Inmarsat, der Samferdselsdepartementet ivaretar rollen som norsk part i organisasjonene, mens Telenor Satellites Services AS (et heleid datterselskap av Telenor AS) er norsk signatør.

       Komiteen viser videre til den pågående debatt både på partsnivå (regjeringene) og blant signatørene (operatørene) om at organisasjonenes nåværende strukturer ikke er egnet til å møte konkurransen som kommer. Komiteen er enig med departementet i at det er nødvendig å modernisere organisasjonsformen, og vurderer om deler av eller hele Inmarsat skal ha en selskapsliknende struktur.

       Komiteen understreker at en omorganisering ikke svekker plikten og muligheten til å ivareta nød- og sikkerhetstjenestene til sjøs.

       Komiteen forutsetter videre som departementet at endringer i organisasjonsformen til Eutelsat og Intelsat ikke svekker evnen til å levere pålagte landsdekkende tjenester.