Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

5. Tilsyn med konkurransemarkedet

5.1 Sammendrag

Departementets tilknytning for Statens teleforvaltning og Telenor AS

       I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 36 (1994-1995) Lov om telekommunikasjon, jf. Innst.O.nr.66 (1994-1995), ble det vedtatt å henstille til Regjeringen å utrede konsekvensene av å legge Telenor AS og Statens teleforvaltning til to forskjellige departementer.

       Regjeringen har gitt et interdepartementalt utvalg i oppdrag å utrede dette spørsmålet. Utvalget redegjør for utviklingen i organisering og styring av telesektoren, herunder utøvelsen av statens ulike roller, og det skisseres alternative organisasjonsformer, jf. kap. 5.1 i proposisjonen.

       I samsvar med utvalgets tilråding slutter Regjeringen seg til utvalgets tilråding om at Administrasjonsdepartementet overtar Samferdselsdepartementets myndighet til å avgjøre klagesaker av konkurransemessig karakter. For andre klagesaker opprettholdes den nåværende ordningen.

Forholdet Statens teleforvaltning - Konkurransetilsynet

       Det sektorspesifikke regelverket som er fastsatt med hjemmel i telelovgivningen, overlapper i noen grad det regelverk som er fastsatt i konkurranselovgivningen og som Konkurransetilsynet er satt til å håndheve. Det samme vil gjelde det sektorspesifikke regelverk som blir utarbeidet for et telemarked med regulert konkurranse. På denne bakgrunn ga Administrasjonsdepartementet og Samferdselsdepartementet høsten 1995 Konkurransetilsynet i oppdrag å utarbeide en felles rapport med utredning og samordningsbehov mellom tele- og konkurransemyndighetene på telesektoren. Hovedpunktene i rapporten er omtalt i kap. 5.2 i proposisjonen.

       Departementene har gitt etatene fullmakt til å sette i verk det samarbeid som den framlagte skisse beskriver, et praktisk samarbeid som fremmer effektiviteten i tilsynet med telesektoren og er til gjensidig nytte for begge etatene.

5.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til Regjeringens forslag om at Administrasjonsdepartementet overtar Samferdselsdepartementets myndighet i klagesaker av konkurransemessig art. På denne måten blir slike avgjørelser lagt utenfor Samferdselsdepartementet, samtidig som man unngår å splitte opp telemyndighetenes fagkompetanse.

       I saker som har politisk eller prinsipiell karakter, er flertallet enig i at Samferdselsdepartementet skal være klageinstans og at det ikke foretas noen andre endringer i Samferdselsdepartementets oppgaver når det gjelder tilsyn, eierskap og i forholdet til Statens teleforvaltning.

       Flertallet mener at en slik løsning vil være viktig for å sikre styringen av telemarkedet.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til flertallsvedtaket jf. Innst.O.nr.66 (1994-1995):

       « Stortinget ber Regjeringen utrede og legge fram for Stortinget snarest en konsekvensutredning ved at Telenor AS og STF legges til to forskjellige departement. »

       Disse medlemmer viser til at departementet nå har gjennomført denne utredning og foreslår at Administrasjonsdepartementet overtar Samferdselsdepartementets myndighet til å avgjøre klagesaker av konkurransemessig karakter, mens ved andre klagesaker opprettholdes den nåværende ordning. Departementet foreslår ingen endringer hva angår skille mellom eierrolle og regulatørrollen.

       Disse medlemmer viser til at selv med opphevelse av eneretten fra 1. januar 1998, vil en fremdeles ha et regelverk som vil pålegge den dominerende aktøren særlige plikter. Som departementet selv peker på, er det grunn til å tro at det også etter 1. januar 1998 vil være en del klagesaker som gjelder Telenor AS og selskapets særlige forpliktelser. Disse medlemmer mener det derfor vil være viktig at Telenor AS og Statens teleforvaltning (STF) legges til to forskjellige departement, og foreslår at STF legges til Administrasjonsdepartementet.

       Disse medlemmer foreslår:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at Statens teleforvaltning legges til Administrasjonsdepartementet. »

       Disse medlemmer er enig i at Administrasjonsdepartementet overtar Samferdselsdepartementets myndighet til å avgjøre klager av konkurransemessig karakter. Disse medlemmer er imidlertid uenig i departementets vurdering av at andre klagesaker som Statens teleforvaltningsråd ivaretar, Samferdselsdepartementets ivaretaking som klageinstans i saker av politisk eller prinsipiell karakter fortsatt blir i Samferdselsdepartementet.

       Disse medlemmer foreslår at disse oppgavene overføres til Administrasjonsdepartementet og fremmer slikt forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at klagesaker som Statens teleforvaltningsråd ivaretar, og ivaretaking av klagesaker av politisk eller prinsipiell karakter på teleområdet overføres Administrasjonsdepartementet. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti anser at de telepolitiske målsettinger blir best ivaretatt ved at den fulle kontrollfunksjon ligger i Samferdselsdepartementet. Dette medlem kan vanskelig se at konkurransevilkårene kan vurderes isolert fra prinsipielle telespørsmål, fra forpliktelser som ligger i konsesjonsvilkår etc. Dette medlem anser at den telepolitiske kompetanse ligger i Samferdselsdepartementet, og vil fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen beholde klagemyndigheten i Samferdselsdepartementet. »