4. Alternativ infrastruktur og mobilkommunikasjon
4.1 Sammendrag
Avvikling av resterende enerett i telesektoren vil kunne ha positive effekter i form av lavere telepriser og et utvidet tilbud av teletjenester. Privatkundene vil fortsatt sikres adgang til alminnelig telefoni på rimelige vilkår. En velfungerende telesektor med et godt utvalg av høykvalitetstjenester og skreddersydde tilbud, til konkurransedyktige priser, vil påvirke næringslivets konkurranseevne i positiv retning. Dette vil videre ha en positiv sysselsettingseffekt, særlig innenfor en ekspanderende telesektor, men også mer generelt.
Flere aktører innenfor telesektoren vil stimulere den teknologiske utviklingen, særlig med hensyn til å kombinere forskjellige teknologier som tele-, IT- og kringkastingsteknologi. Dette vil også fremme utviklingen av kombinerte terminaler, som f.eks kombinerte mobiltelefoner og vanlige telefoner.
Alternativ infrastruktur
I dag er det utbygget flere former for infrastruktur som egner seg til overføring av telekommunikasjonstjenester. Disse nettene omtales gjerne som alternativ infrastruktur da de på grunn av sin egnethet til overføring av telekommunikasjon utgjør et alternativ til det faste nettet til Telenor AS.
For å hindre kryssubsidiering skal tilbydere av alternativ infrastruktur som samtidig har enerett eller særrett innenfor et annet område, pålegges å føre særskilt regnskap for sin telekommunikasjonsvirksomhet.
For å utnytte eksisterende infrastruktur best mulig og gi anledning for nye markedsaktører til å forberede seg på konkurransesituasjonen, bør det foretas enkelte regulatoriske endringer som trer i kraft før 1998.
Mobilkommunikasjon
Regjeringens forslag i proposisjonen om å åpne for at flere aktører kan etablere og drive mobilkommunikasjonsnett og tilby mobilkommunikasjonstjenester, forutsetter at konsesjonsvilkårene blir utformet slik at nye og eksisterende mobiloperatører får mest mulig likeverdige konkurranseforhold.
Det legges til grunn at operatørene får anledning til å anlegge egne nett og nytte alternativ infrastruktur.
Det foreslås også at det blir tillatt med direkte sammenknytning (både nasjonalt og over landegrensene) mellom mobile og faste nett, samt mellom flere mobile nett.
Bl.a. på grunn av kapasitetsproblemer på det ordinære GSM-båndet (900 Mhz), legges det opp til å utlyse konsesjoner for etablering og drift av systemer etter DCS 1800-standarden så snart som mulig.
Hovedelementene i norsk politikk på mobilområdet vil være:
- | Å videreføre krav om landsdekkende tjenester for eksisterende operatører. |
- | Et regelverk som fremmer kostnadseffektive kombinasjoner av mobile-/radioløsninger med det faste nettet og utvikling av nye tjenester. Eksisterende nettressurser må utnyttes best mulig. |
- | En ny konsesjonsrunde/tildeling av frekvenser som åpner for flere aktører og som gjør det mulig å tilfredsstille etterspørselen. Like konkurransevilkår vil bli sikret og eventuell «fløteskumming» vil bli motvirket, gjennom prising av frekvenser ved framtidige konsesjonsrunder og gjennom fastlegging av dekningsområders størrelse. |
- | Å legge forholdene til rette for at spesielle brukergrupper, som f.eks. politi, brannvesen og helsetjeneste, kan ta i bruk bedre og sikrere systemer. |
4.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er enig i departementets forslag om å tillate alternativ infrastruktur for alle tjenester som er konkurranseutsatt fra 1. november 1996.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, vil peke på de miljømessige konsekvenser etablering av teleinfrastruktur fører til. Ved etablering av nye aktører i telemarkedet vil behovet for ny infrastruktur gjøre seg gjeldende, med f.eks master og føringsveier for kabler. Dette vil kunne medføre miljøbelastninger som kunne ha vært unngått ved et samarbeid mellom operatørene. Flertallet er derfor enige i at det pålegges en plikt til å tilby deling av fysisk infrastruktur med andre operatører, der dette er mulig og ønskelig av miljøhensyn.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil når det gjelder de mobiltelefonkonsesjoner som allerede er tildelt, oppfordre konsesjonsinnehaverne til å samarbeide om utbygging av ny infrastruktur som f.eks. master, slik at miljøbelastningen blir minst mulig.
Disse medlemmer mener at utbygging av mobilnettet må skje uavhengig av opphevelse av enerett på nettinfrastruktur, da mobilselskapene har forpliktet seg til landsdekkende tjenester. Dagens mobilnett må utbygges slik at konsesjonsvilkårene oppfylles.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at å oppheve restriksjoner på bruk av nettene vil realisere en samfunnsøkonomisk gevinst ved at ressursene utnyttes bedre.
Disse medlemmer mener alternativ infrastruktur også må åpne for taletelefoni fra 1. november 1996. Dette vil bidra til at prisene reduseres til fordel for både private og bedrifter.
Disse medlemmer foreslår:
« Eksisterende alternativ infrastruktur blir tillatt brukt til taletelefoni fra 1. november 1996. »
Disse medlemmer viser til departementets forslag om å oppheve restriksjonene i bruk av etablert alternativ infrastruktur, men foreslår ikke at disse skal få bygge ytterligere/nye nett utover sin primærvirksomhet innen strømforsyning m.m. Derimot foreslås at de skal gis anledning til å oppgradere de eksisterende nettene for å gjøre dem i stand til å kunne levere konkurransetjenester.
Disse medlemmer mener at ut fra miljøhensyn er energiforsyningen kanskje den aktør som kan framføre ny infrastruktur mest kostnadseffektivt og miljømessig på den beste måte. Dette fordi kraftselskapene allerede har etablerte framføringsveger til bygninger i form av master, stolper og rør som kan benyttes til utbygging av nye fiberkabler til teleformål. Miljømessig burde det derfor ut fra regelverket stimuleres til at regionale e-verk finner interesse for å utnytte denne mulighet til å bygge nett, framfor å lage restriksjoner på at kraftselskapene kun skal få utnytte den teleinfrastruktur de besitter fra før.
Disse medlemmer viser også til at Regjeringens forslag, i regional sammenheng og overfor kundene, vil kunne skape store ulikheter. En regional aktør kan da til noen kunder i et distrikt bidra til et tilbud av nye og alternative tjenester basert på alternativ infrastruktur, forutsatt at de har en eksisterende telekabel inn til enkelte bygg. Naboen som ikke har en slik eksisterende telekabel allerede, kan da ikke få det samme tilbudet da f.eks. e-verket ikke får bygge denne nye kabelen til teleformål. Dette til tross for at det finnes en eksisterende strømføringsveg inn til dette huset som medfører at e-verket allikevel kunne fremføre en ny kabel, på billigst og en best miljømessig måte.
Disse medlemmer mener det ut fra alle hensyn må være meget hensiktsmessig at eierne av alternativ infrastruktur får lov til å bygge ny infrastruktur til teleformål utover eiernes primærvirksomhet.
Disse medlemmer mener at eierne eller operatørene av eksisterende, alternativ infrastruktur, eller aktører som av naturlige årsaker har anledning til å etablere alternativ infrastruktur, gis anledning til å etablere ny infrastruktur på lik linje med tjenesteleverandører med virkning fra samme tidspunkt, dvs. 1. november 1996.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener det er viktigere å bidra til en best og raskest mulig utbygging av de landsdekkende mobilnettene enn å åpne for ytterligere konkurranse på dette markedet. Dette medlem mener at det av hensyn til oppfyllelsen av de forpliktelser som dagens to konsesjonærer har tatt på seg, vil være uheldig med en ytterligere konkurranse nå som kan bidra til lavere fortjenester, og dermed færre ressurser til videre utbygging av nettet.
Dette medlem mener videre at det særlig på mobilkommunikasjon vil være nødvendig å begrense antall aktører fordi dette dreier seg om bruk av en begrenset naturressurs, frekvenser i lufta, og at etablering av infrastruktur for overføring av signaler medfører naturinngrep.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
« Det gis ikke konsesjon til nye mobiltelefonoperatører før de eksisterende konsesjonærer har oppfylt sine forpliktelser m.h.t landsdekkende GSM-nett. »