5. Justisdepartementet
5.1 KAP. 400 JUSTISDEPARTEMENTET
Domstolkommisjonen
Sammendrag
Regjeringen nedsatte ved kongelig resolusjon 08.03.96 en kommisjon for å utrede domstolenes administrative stilling m.v. Det vises i denne forbindelse til Justisdepartementets budsjettproposisjon for 1996. Kommisjonens sekretariat vil bestå av bl.a. to utredere som skal utføre utredningsoppgaver og administrative oppgaver.
Det foreslås på denne bakgrunn opprettet to toårshjemler under kap. 400 mot inndragning av to faste stillinger under kap. 410 Herreds- og byrettene. Det er uvisst når Domstolkommisjonen kan sluttføre sitt arbeid, og forlengelse av toårshjemlene kan derfor bli nødvendig.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om omdisponering av stillinger, jf. forslag til vedtak II.
Observatørstatus - Schengen
Sammendrag
Som følge av at Norge er gitt observatørstatus innen Schengen-samarbeidet fra 1.5.96 påløper merutgifter i Justisdepartementet til møtedeltakelse (kap. 400). Videre får Norge, på linje med andre land med observatørstatus, ansvar for å dekke en andel av fellesutgiftene til Schengen-sekretariatet, herunder utgifter til tolknings- og oversettelsesarbeid (kap. 401). Samlede merkostnader for 1996 anslås til 5,5 mill. kroner, herav 2,5 mill. kroner under kap. 400 post 11 og 3,0 mill. kroner under kap. 401 post 70. Det vises også til omtale under kap. 401. Bevilgningen på kap. 400, post 11 foreslås økt med 2,5 mill. kroner.
Det vises til St.prp. nr. 66 (1995-1996) hvor det er foreslått en reduksjon av bevilgningen under kap. 400 post 11 med 1,4 mill. kroner. Samlet foreslås i disse to proposisjonene bevilgningen på kap. 400, post 11 økt med 1,1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen viser til at justiskomiteen har utsatt behandlingen av bl.a. kap. 400 post 11 i St.prp. nr. 66 (1995-1996) til høsten 1996 og at den delvise inndekningen på 1,4 mill. kroner dermed foreløpig bortfaller.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag om økning av post 11 med 2,5 mill. kroner i forbindelse med Norges observatørstatus innen Schengen-samarbeidet.
Flertallet fremmer følgende forslag:
Kap. 400 | Justisdepartementet (jf. kap. 3400) | ||
11 Varer og tjenester, | |||
forhøyes med | kr | 2.500.000 | |
fra kr 53.446.000 | |||
til kr 55.946.000 |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse støtter ikke regjeringens forslag om økning av post 11 med 2,5 mill. kroner i forbindelse med Norges observatørstatus i Schengen. Senterpartiet er i mot norsk observatørstatus i Schengen. Disse medlemmer viser til at norsk tilknytning til Schengen vil føre til sterke begrensninger på Norges visumpolitikk overfor land utenfor Schengenområdet, innskrenking av norsk handlefrihet i asylpolitikken, svekkelse av grensekontrollen overfor Schengenland og etablering av felles kontroll- og overvåkningsordninger som kommer i konflikt med personvernhensyn.
Disse medlemmer viser til at Stortinget ikke har fattet vedtak om norsk observatørstatus i Schengensamarbeidet.
5.2 KAP. 401 DELTAKELSE I INTERNASJONALE ORGANISASJONER
Sammendrag
Det vises til omtale under kap. 400 om Norges observatørstatus i Schengen-samarbeidet. Det foreslås en økning av bevilgningen under kap. 401, post 70 med 3,0 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader ovenfor til kap. 400 post 11 og kan på samme bakgrunn ikke støtte forslaget om øket bevilgning på kap. 401 post 70.
5.3 KAP. 405 LAGMANNSRETTENE
Sammendrag
Gjeldende norm for gjennomsnittlig saksbehandlingstid for sivile saker i lagmannsrettene er seks måneder. Særlig i de to største lagmannsrettene er saksbehandlingstiden i dag ikke tilfredsstillende og det er nødvendig å igangsette særlige tiltak for å nå målene.
På grunn av den store saksmengden vil ekstraordinære tiltak gi størst effekt i Borgarting lagmannsrett. I første omgang vil det derfor bli iverksatt et restansenedarbeidingsprosjekt i Borgarting lagmannsrett med sikte på å bringe beholdningen av sivile ankesaker ned på et akseptabelt nivå. Lagmannsretten tilføres i den aktuelle perioden opp til seks ekstra dommerårsverk i form av konstitusjoner, samt en funksjonærstilling i form av en toårshjemmel. Prosjektet kan eventuelt videreføres i andre lagmannsretter på et senere tidspunkt. Prosjektet vil bli igangsatt sent i 1996 og skal pågå frem til målet er nådd, trolig i 1998.
I forbindelse med prosjektet foreslås det opprettet seks toårshjemler som lagdommer (konstitusjoner) og en toårshjemmel som funksjonær i Borgarting lagmannsrett.
Eventuelle merutgifter i 1996 i forbindelse med restansenedarbeidingsprosjektet dekkes innenfor budsjettrammen på kap. 405.
Det er viktig at domstolene er organisert slik at de til enhver tid kan fungere best mulig i forhold til oppgaver, ressurser og arbeidsmengde.
Ved Borgarting lagmannsrett pågår det for tiden flere utviklingsprosesser. Som et ledd i dette ønsker man også å gjennomgå dagens ledelsesstruktur og vurdere hvordan den best kan organiseres i fremtiden.
Av dagens seks lagmannsembeter vil minst ett bli ledig i løpet av 1996. Det er viktig at forholdene blir lagt best mulig til rette for en gjennomgang av ledelsesstrukturen på et relativt fritt grunnlag. Det foreslås derfor at et lagmannsembete ved ledighet omgjøres til lagdommerembete. Det kan være aktuelt med ytterligere omgjøringer i 1997. Justisdepartementet vil eventuelt måtte komme tilbake med nye endringer når ovennevnte gjennomgang er sluttført.
Komiteens merknader
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om opprettelse av seks toårshjemler som lagdommer (konstitusjoner) og en toårshjemmel som funksjonær ved Borgarting lagmannsrett, samt Regjeringens forslag om at et lagmannsembete ved ledighet omgjøres til lagdommerembete, jf. forslag til vedtak II.
5.4 KAP 410 HERREDS- OG BYRETTENE
Sammendrag
To toårshjemler foreslås opprettet under kap. 400 mot tilsvarende inndragning av faste ledige stillinger under kap. 410, jf. omtale under kap. 400.
Når det gjelder nye lokaler for Oslo-domstolene, vises det til omtale under kap. 2445 Statsbygg.
Komiteens merknader
Komiteen viser til merknader under pkt. 5.1 vedrørende inndragning av stillinger og pkt. 13.6 vedrørende nye lokaler for Oslo-domstolene.
5.5 KAP. 414 UNDERSØKELSES- OG DOMSUTGIFTER
Post 21 Utgifter til bobehandling
Sammendrag
Posten dekker utgifter i forbindelse med skifterettens bobehandling/granskning i boer hvor det er mistanke om økonomisk kriminalitet.
Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 16 (1994-1995) fikk Justisdepartementet en garantifullmakt på inntil 100 mill. kroner til fortsatt bobehandling i Anders Jahres dødsbo. I budsjettet for 1995 ble det gitt en bevilgning på 50 mill. kroner under kap. 414 post 21 til dekning av utgifter i forbindelse med undersøkelser i inn- og utland for å underbygge påstandene til boet. Pr 31. desember 1995 er det i statsregnskapet utgiftsført ca 46,7 mill. kroner til dette formål. Pr. 31. desember 1995 sto det et ubrukt beløp på kr 13.643.195 på boets konto. Midlene er tilbakeført staten. Det reelle forbruket er således på ca 33 mill. kroner. Midlene er bl.a. brukt til søksmål i London, på Cayman Island og i Norge. Høsten 1995 trakk boet søksmålene i London. Boet må som et resultat av dette betale motpartens saksomkostninger, men de endelige beløp er ikke avklart. På Cayman Island vant motparten våren 1996 fram med sitt søksmål. For boet foreligger det ankemuligheter i to instanser. Bobestyrers vurdering om ankegrunnlaget vil bli vurdert før det tas stilling til om saken skal ankes inn for høyere rettsinstans.
Finansministeren har i brev til komiteen av 23. mai 1996 gitt følgende tilleggsopplysninger:
« Ankeprosedyren på Cayman Islands er todelt. Først må det leveres en såkalt « notice of appeal ». På bakgrunn av denne kan dommeren gå gjennom, og eventuelt utdype og presisere premissene for dommen. Deretter løper en 3 ukers frist for å ta ut endelig anke. Etter anbefaling fra bobestyrer ble « notice of appeal » fremmet 13. mai. Boet avventer nå den endelige dom i første rettsinstans. |
Departementet vil forøvrig informere om at boet har tatt ut stevning ved Sandefjord byrett mot Bjørn Bettum, den britiske banken Lazard Brothers & Co Limited og tidligere viseformann i bankens styre, lord Kindersley. Det dreier seg om et erstatningssøksmål grunnet på det saksøktes aktive roller i overflyttingen av Anders Jahres utenlandsmidler til stiftelsen Continental Foundation, deres unnlatelse av å gripe inn da stråmannen Thorleif Monsen tok seg til rette av midlene, og deres medvirkning til å holde midlenes eksistens skjult for dødsboet gjennom mange års bobehandling. Boets erstatningskrav er beregnet til 1,2 milliarder kroner. |
Den utviklingen i saken som her er beskrevet foranlediger ingen endringer i det bevilgningsforslag som er tatt inn i St.prp. nr. 58. » |
I Norge har boet bl.a. inngått forlik vedrørende Anders Jahres Rederi AS og aksjene eies nå i sin helhet av boet.
I St.prp. nr. 1 (1995-1996) ga Justisdepartementet uttrykk for at en vil komme tilbake til spørsmålet om ressursbehovet i 1996.
Justisdepartementet antar at boet samlet i 1996 har behov for en bevilgningsramme på 39 mill. kroner. Det understrekes at sakens karakter tilsier at det er usikkerhet knyttet til hva de faktiske utgiftene vil bli i 1996. Av bevilgningen i 1995 er på vanlig måte 2,680 mill. kroner overført til 1996 og med det formål at dødsboet kan bruke midlene i 1996. Samlet er det behov for ny bevilgning avrundet til 37 mill. kroner til dekning av boets kostnader i 1996.
Bevilgningen skal dekke utgifter i forbindelse med undersøkelser i inn- og utland for å underbygge boets krav og til eventuelle nye søksmål. En del av kostnadene vil være forbundet med boets utgifter i søksmålet på Cayman Island og saksomkostningene i forbindelse med at søksmålene i London er trukket høsten 1995.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 414 post 21 økes med 37 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
5.6 KAP. 430/3430 KRIMINALOMSORG I ANSTALT
Post 01/11 Lønn og godtgjørelser/varer og tjenester - Post 03 Andre inntekter
Bruttoføring av inntekter og utgifter
Sammendrag
En del enheter i fengselsvesenet har praktisert nettoføring av bl.a. kantineinntekter på 11-posten. Slike beløp skal bruttoføres, og det vises i denne forbindelse til omtale i St.prp. nr. 18 (1995-1996). Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 3430 post 03 og kap. 430 post 11 med 2,9 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Fengselsprest
Sammendrag
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (1995-1996) vedtok Stortinget å opprette en stilling som fengselsprest under kap. 430 Kriminalomsorg i anstalt. Justiskomiteen skriver i sin innstilling at dette skal være « ei spesialstilling i etikk- og krisebearbeiding. » Videre fremholder komiteen at « stillinga må om ynskjeleg knytast til Oslo Politihus, Politihøgskulen og/eller Fengselsskulen. »
Stillingen vil være basert ved Oslo Politikammer, og etter Justisdepartementets vurdering bør den av praktiske årsaker budsjetteres under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten. Stillingshjemmel og midler bør overføres til kap. 440.
I samsvar med dette foreslås bevilgningen under kap. 430 redusert med 0,5 mill. kroner, fordelt med 0,4 mill. kroner på post 01 og 0,1 mill. kroner på post 11.
Tilsvarende foreslås stillingshjemmelen inndratt under kap. 430. Det vises også til omtale under kap. 440.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om nedsettelse av post 01 og 11 med henholdsvis 0,4 og 0,1 mill. kroner, samt inndragning av stilling under kap. 430.
Komiteen viser for øvrig til merknader under pkt. 5.8, jf, kap. 440.
Økt behov for varetektsplasser i Bergen landsfengsel
Behovet for varetektsplasser i Hordaland/ Bergensdistriktet har i noen tid vært meget høyt. Det planlegges derfor en utvidelse av Bergen landsfengsel. Vi viser til B.innst.S.nr.4 (1995-1996) hvor Justiskomiteen uttaler:
« Komiteen viser også til den vanskelige situasjonen ved Bergen landsfengsel, og til at fanger blir holdt i urimelig lang tid i varetekt i politiarresten bl.a. på grunn av manglende kapasitet, og vil be departementet raskt finne en løsning på dette problemet. » |
Justisdepartementet har satt i gang arbeidet med prosjektering av en utvidelse i landsfengselet og vil komme tilbake til Stortinget med byggeforslag.
Det er imidlertid behov for en kortsiktig løsning på kapasitetsproblemet inntil Bergen landsfengsel er bygget videre ut. Som et rent midlertidig tiltak vil Justisdepartementet foreslå dobbelt belegg på inntil 20 celler ved Bergen landsfengsel. Dette vil kreve ytterligere ti stillinger til fengslet, og vil medføre økte driftsutgifter på om lag 3,0 mill. kroner i 1996.
I samsvar med dette foreslås bevilgningen under kap. 430 post 01 økt med 2,4 mill. kroner og kap. 430 post 11 med 0,6 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 440. Det foreslås å opprette ti nye stillingshjemler. Det vises også til omtale under kap. 440. Totalt foreslås en økning av bevilgningen under kap. 430 Kriminalomsorg i anstalt, postene 01 og 11 på 5,4 mill. kroner, fordelt med 2,0 mill. kroner på post 01 og 3,4 mill. kroner på post 11.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag om økning av bevilgningen under kap. 430 post 01 med 2,4 mill. kroner og post 11 med 0,6 mill. kroner, samt opprettelse av 10 stillinger, i forbindelse med dobbelt belegg på inntil 20 celler ved Bergen landsfengsel.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår en styrking av bemanningen ved Bergen Landsfengsel med ytterligere 10 nye stillingshjemler og foreslår en økning av bevilgningen under kap. 430 med 2,4 mill. kroner under post 01 og 0,6 mill. kroner under post 11 ut over Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til B.innst.S.nr.4 (1995-1996) og merknader under kap. 430.
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse vil stemme mot forslagene som skal finansiere dobbelt belegg på inntil 20 celler ved Bergen landsfengsel. Disse medlemmer mener frihetsberøvelsen mister rehabiliterende sider når soningsforholdene er dårlige. Disse medlemmer ser det som lite humant å stue to innsatte sammen på en enmannscelle med de bygningsmessige begrensninger en slik celle har, både miljø, størrelse og ventilasjon. Det må tas hensyn til at den kategori innsatte som vi her snakker om er innelåst på sine celler opptil 23 timer i døgnet. En styrking av bemanningen med 10 nye stillingshjemler innebærer mindre enn 2 nye fengselsbetjenter hele døgnet.
Disse medlemmer vil anmode om at alternative løsninger søkes.
Samlet forslag til bevilgning, kap. 430, post 01 og 11
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag om økning av kap. 430 post 01 med 2 mill. kroner og post 11 med 3,4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
Kap. 430 | Kriminalomsorg i anstalt | ||
01 Lønn og godtgjørelser, | |||
forhøyes med | kr | 4.400.000 | |
fra kr 758.673.000 | |||
til kr 763.073.000 | |||
11 Varer og tjenester, | |||
forhøyes med | kr | 4.000.000 | |
fra kr 238.703.000 | |||
til kr 242.703.000 |
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse fremmer følgende forslag:
Kap. 430 | Kriminalomsorg i anstalt (jf. kap. 3430) | ||
01 Lønn og godtgjørelse, | |||
nedsettes med | kr | 400.000 | |
fra kr 758.673.000 | |||
til kr 758.273.000 | |||
11 Varer og tjenester, | |||
forhøyes med | kr | 2.800.000 | |
fra kr 238.703.000 | |||
til kr 241.503.000 |
Post 70 Tilskudd
Sammendrag
Det vises til finanskomiteens behandling av B.innst.S.nr.II (1995-1996), hvor Regjeringen ble bedt om å legge frem en oversikt over de ulike tiltakene under kap. 430 post 70 i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 1996.
I forbindelse med fordelingen av midler fra denne tilskuddsposten har Justisdepartementet lagt vekt på at formålet med tiltaket skal være i samsvar med gjeldende mål og retningslinjer for kriminalomsorgens virksomhet. Det ytes ikke tilskudd ut over 50 % av ordinære driftsutgifter, men tilskuddsandelen kan økes i situasjoner hvor tiltaket har prosjektkarakter.
Følgende organisasjoner og formål har mottatt støtte så langt i 1996:
Støttemottaker | Formål |
---|
Nordisk Samarbeidsråd for Kriminologi | Fast bidrag etter nordisk overenskomst |
Nordisk Tidsskrift for kriminologi | Fast bidrag til trykking av tidsskriftet |
Foreningen for fangers pårørende | Støtte til drift av organisasjonen |
Kirkens Sosialtjeneste | Kalfarkollektiver |
Kirkens Sosialtjeneste | Landskonferanse om oppfølging av innsatte |
Kirkens Fengselsarbeid | Støtte til stiftelsens arbeid med innsatte |
Kirkens Fengselsarbeid | Deltakelse i utstillingen Kirke 96 |
Norges Røde Kors | Prosjekt utvikling av visitortjeneste |
Norges Røde Kors | Eurokonferanse i Norge om visitortjenester |
Norges Røde Kors | Regionkonferanse for utvikling av visitortjeneste |
Prison Fellowship | Arbeid med utvikling av besøkstjeneste og visitorarbeid |
Finnerud Gård | Utvikling av besøkstjeneste i forhold til Ringerike kretsfengsel |
Den Norske Indremisjon | Arbeid med oppbygging av besøkstjeneste |
Maritastiftelsen | Arbeid med fengslede rusmisbrukere |
Kirkens Bymisjon | Driftsstøtte til arbeid med nylig løslatte sikringsdømte |
Komiteens merknader
Komiteen tar dette til etterretning.
5.7 KAP. 435/3435 KRIMINALOMSORG I FRIHET
Friomsorgens hybelhus - inntekter og utgifter i forbindelse med § 12-soning
Sammendrag
De senere år har et økende antall innsatte fått et tilbud om soning etter fengselslovens § 12 i de fire hybelhusene som drives av Kriminalomsorg i frihet (KIF). § 12 sonere utgjør nå om lag 3/4 av alle beboere i hybelhusene. KIF fikk inntil 1995 ikke refundert klientavhengige utgifter for disse, slik en vanligvis får for beboere med kommunal henvisning. Dette førte til et betydelig inntektstap for KIF. Det vises til omtale av saken i St.prp. nr. 18 (1995-1996).
I 1995 innførte Justisdepartementet en faktureringsordning mellom fengslene og KIFs hybelhus, slik at regnskapet nå viser et riktigere bilde av økonomien både i fengselsvesenet og i KIF. Departementet har i 1996 fastsatt nye satser for det klientavhengige husleietilskuddet. Innføring av faktureringsordningen og nye satser forventes å gi merinntekter på om lag 1,56 mill. kroner i 1996.
Departementet vil understreke at omleggingen ikke innebærer noen endring når det gjelder statens ansvar for finansiering av soning etter fengselslovens § 12. Det er dekning for de økte utgiftene innenfor den øremerkede bevilgningen til § 12-soning under kap. 430, post 11.
Justisdepartementet foreslår en tilleggsbevilgning på 1,56 mill. kroner under kap. 3435 post 03. Justisdepartementet foreslår også en tilsvarende økning under kap. 435, post 11 for å styrke driftsbudsjettet til Kriminalomsorg i frihet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
5.8 KAP. 440 POLITI- OG LENSMANNSETATEN
Sammendrag
Staten har ikke ansvar for å dekke utgifter til fysiske sikringstiltak for personers egenbeskyttelse. I noen få helt spesielle tilfeller mener JD at staten likevel bør kunne bidra til hel eller delvis dekning av slike utgifter over kap. 440 Politi- og lensmannsetaten, postene 01 og 11. Det må være en forutsetning at de aktuelle personers sikkerhet er truet, og at alternativet til fysiske sikringstiltak vil være mer kostnadskrevende personbeskyttelse fra norske myndigheter. Slike saker må avgjøres av departementet. Saken har ikke bevilgningsmessige konsekvenser for 1996.
Komiteens merknader
Komiteen tar dette til etterretning.
Overføring fra Direktoratet for sivilt beredskap
Sammendrag
I forbindelse med omorganiseringen av sivilforsvarets ytre etat foreslås 6,1 kontorstillinger overført til politi- og lensmannsetaten. Overføringen er basert på frivillighet for innehaverne av stillingene, og stillingene vil gå inn som en styrking av politi- og lensmannsetaten i aktuelle politidistrikter.
Kap. 440 post 01 foreslås økt med 1,231 mill. kroner og det foreslås opprettet 6,1 stillinger. Det vises også til omtale under kap. 481.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, viser til at den lange saksbehandlingstid ved mange politikammere skyldes manglende saksbehandlerkapasitet. Disse medlemmer vil med denne begrunnelse foreslå at det opprettes 50 politijuriststillinger.
Flertallet vil på dette grunnlag øke bevilgningene med 6 mill. kroner. Flertallet slutter seg for øvrig til Regjeringens forslag om opprettelse av 6,1 kontorstillinger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse slutter seg til Regjeringens forslag om bevilgning og stillinger, jf. forslag til vedtak II.
Fengselsprest
Sammendrag
Det vises til omtale under kap. 430. Det foreslås opprettet en stillingshjemmel som prest under kap. 440. Bevilgningen under kap. 440 foreslås økt med 0,5 mill. kroner, fordelt med 0,4 mill. kroner på post 01 og 0,1 mill. kroner på post 11.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. også pkt. 5.6, kap. 430.
Økt behov for varetektsplasser i Bergen landsfengsel
Sammendrag
Det vises til omtale under kap. 430. Bevilgningen under kap. 440, post 11 foreslås redusert med 3,0 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. også pkt. 5.6, kap. 430.
Samlet forslag kap. 440
Sammendrag
Totalt foreslås en reduksjon av bevilgningen under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten med 1,269 mill. kroner, fordelt med en reduksjon på 2,9 mill. kroner på post 11 en økning under post 01 med 1,631 mill. kroner.
Komiteens merknader
Post 01 Lønn og godtgjørelser
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, fremmer følgende forslag:
Kap. 440 | Politi- og lensmannsetaten, | ||
01 Lønn og godtgjørelser, | |||
forhøyes med | kr | 7.631.000 | |
fra kr 2.951.774.000 | |||
til kr 2.959.405.000 |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse fremmer følgende forslag:
Kap. 440 | Politi- og lensmannsetaten, | ||
01 Lønn og godtgjørelser, | |||
forhøyes med | kr | 400.000 | |
fra kr 2.951.774.000 | |||
til kr 2.952.174.000 |
Post 11 Varer og tjenester
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag om nedsettelse av bevilgningen med 2,9 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse fremmer følgende forslag:
Kap. 440 | Politi- og lensmannsetaten, | ||
11 Varer og tjenester, | |||
forhøyes med | kr | 100.000 | |
fra kr 1.232.213.000 | |||
til kr 1.232.313.000 |
5.9 KAP. 442 POLITIHØGSKOLE I NORD-NORGE
Komiteen viser til at Stortingets presidentskap i møte 30. mai 1996 etter anmodning fra komiteen vedtok å omfordele kap. 442 samt vedlegg I i proposisjonen vedrørende Politihøgskole i Nord-Norge til justiskomiteen.
5.10 KAP. 481 DIREKTORATET FOR SIVILT BEREDSKAP
Post 01 og 11
Sammendrag
I forbindelse med øvelsen TOTEX 1996 foreslås det at bevilgningen under kap. 1510 Fylkesmannsembetene, post 01 økes med 1,2 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 481, post 01.
6,1 stillinger foreslås inndratt under kap. 481 og overført politi- og lensmannsetaten, jf. omtale under kap. 440. I den forbindelse foreslås bevilgningen under kap. 481, post 01 redusert med 1,231 mill. kroner. Totalt foreslås bevilgningen under kap. 481, post 01 redusert med 2,431 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til den foreslåtte nedsettelse av post 01 med 1,2 mill. kroner. Komiteen viser når det gjelder økt bevilging til TOTEX 1996 under kap. 1510 til merknader under pkt. 13.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om nedsettelse av kap. 481 post 01 med 1,231 mill. kroner samt inndraging av 6,1 stillinger, jf. forslag til vedtak II. Når det gjelder den tilsvarende økning under kap. 440, vises til merknader under pkt. 5.8.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om nedsettelse av bevilgningen under kap. 481 post 01 med 2,431 mill. kroner.
Overføring av midler fra kap. 481 Direktoratet for sivilt beredskap til kap. 990 Industri- og forsyningsberedskap
Sammendrag
Omleggingen av det sivile beredskap i tråd med de prinsipper og forutsetninger som er nedfelt i St.meld. nr. 24 (1992-1993) avdekket behov for en gjennomgang av ansvarsforhold og arbeidsoppgaver blant annet innen forsyningsberedskapen. Som en oppfølging av dette, er det inngått avtale mellom Justisdepartementet og Nærings- og energidepartementet om at ansvaret for visse oppgaver knyttet til forsyningsberedskap, blant annet lagre av nødproviant, skal overføres fra Direktoratet for sivilt beredskap til Nærings- og energidepartementet. Det er totalt budsjettert med 3,4 mill. kroner til slike oppgaver i 1996. Nærings- og energidepartementet er gitt belastningsfullmakt på kap. 481 til dekning av utgifter første halvår 1996. Det resterende beløpet på 2,05 mill. kroner foreslås overført fra kap. 481 post 71 Beredskapslagring til kap. 990 post 11 Industri- og forsyningsberedskap.
Bevilgningen under kap. 481, post 71 foreslås derfor redusert med 2,05 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om nedsettelse av bevilgningen under kap. 381 post 71 med 2,05 mill. kroner. Komiteen viser når det gjelder kap. 990 post 11 til merknader under pkt. 9.8.
Post 46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold, kan overføres
Sammendrag
Et nylig avsluttet arbeid i Direktoratet for sivilt beredskap konkluderer med at det er nødvendig å foreta bygningsmessige og andre tiltak i et av de sentrale anleggene. Dette er utgifter som ikke var lagt inn i ordinært budsjettforslag for 1996.
Det foreslås en tilleggsbevilgning på kr 550.000 til investeringer under kap. 481, post 46.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.