2. Utenriksdepartementet
2.1 KAP. 101 UTENRIKSREPRESENTASJON
Post 01 Lønn og godtgjørelser
Sammendrag
For å opprettholde reallønnsnivået til de stedlig ansatte ved Norges utenriksstasjoner foreslås at bevilgningen under kap. 101 Utenriksrepresentasjon, post 01 Lønn og godtgjørelser økes med kr 388.000.
Komiteens merknader
Komiteen viser til merknader under pkt. 2.2.
2.2 KAP. 101/102 UTENRIKSREPRESENTASJON/SÆRAVTALE I UTENRIKSTJENESTEN
Post 01/11 Lønn og godtgjørelser/Varer og tjenester
Etablering av generalkonsulat i Shanghai
Sammendrag
Regjeringen foreslår at det opprettes et generalkonsulat i Shanghai fra 1. juli 1996. Etablerings- og driftsutgiftene for 1996 er beregnet til 10 mill. kroner.
Det foreslås i denne sammenheng opprettet 1 stilling som generalkonsul, 1 stilling som konsul og 1 stilling som førstekansellist, samt lokalt ansatt personale. Bevilgningen under kap. 101, post 01 Lønn og godtgjørelser foreslås økt med 0,6 mill. kroner og post 11 Varer og tjenester med 8,8 mill. kroner. Videre foreslås bevilgningen under kap. 102 Særavtale i utenrikstjenesten, post 01 Lønn og godtgjørelser økt med 0,4 mill. kroner og post 11 Varer og tjenester med 0,2 mill. kroner. Samlet foreslås derfor kap. 101, post 01 øket med kr 988.000.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 101 og kap. 102, samt forslag til vedtak II vedrørende opprettelse av stillinger.
2.3 KAP. 103 REGJERINGENS FELLESBEVILGNING FOR REPRESENTASJON
Post 46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold
Sammendrag
Dagens hovedinngang i Regjeringens representasjonsbolig i Parkveien er direkte fra gaten. Inngangen er lite egnet for funksjonshemmede. Det er derfor behov for å installere en heis i et eget tilbygg i gårdsrommet. Samtidig er det ønskelig å oppgradere bygningens sikkerhetsnivå ved diverse bygningstekniske tiltak, samt foreta nødvendig renovering av bad/toaletter og oppussing av fasader.
Statsbygg har utarbeidet planer for rehabiliteringen i tråd med ovenstående behov. Arbeidet vil bli gjennomført slik at det i minst mulig grad kolliderer med bruken av huset. Kostnadsrammen for rehabiliteringen er beregnet til 17 mill. kroner, og bevilgningsbehovet i 1996 er 5,7 mill. kroner. Det videre bevilgningsbehovet er 6 mill. kroner i 1997 og 5,3 mill. kroner i 1998.
Til dekning av kostnadene i 1996 foreslås bevilget 5,7 mill. kroner under kap. 103 Regjeringens fellesbevilgning for representasjon, post 46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold, kan overføres.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 103 post 46 for 1996.
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse synes Regjeringens forslag om ekstrabevilgning - i stedet for omprioritering innenfor vedtatt budsjett - til representasjonsboligen i Parkveien, er et utmerket eksempel på at også Regjeringen synes det er greit å øke bevilgningene, bare formålet er viktig nok.
2.4 KAP. 116 DELTAKING I INTERNASJONALE ORGANISASJONER
Post 70 Tilskudd til internasjonale organisasjoner
Sammendrag
Forhandlingene om en fullstendig prøvestansavtale, CTBT, synes å gå mot en avslutning inneværende halvår, og en organisasjon for håndhevelse av avtalen (CTBTO) vil bli opprettet.
Forberedelsene til opprettelsen av CTBTO vil måtte starte før avtalen trer i kraft. For å dekke utgiftene i forbindelse med dette har flere land allerede foretatt forhåndsinnbetalinger av sine forventede bidrag.
Regjeringen tar sikte på å foreta en forhåndsinnbetaling på 1 mill. kroner av det forventede norske bidraget. Det norske bidraget foreslås dekket innenfor bevilgningen under kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner, post 70 Tilskudd til internasjonale organisasjoner.
Komiteens merknader
Komiteen tar til etterretning at det norske bidraget til CTBTO dekkes innenfor bevilgningen under kap. 116 post 70.
2.5 KAP. 133 TILSKUDD TIL SYSSELSETTING AV SJØFOLK
Post 70 Tilskudd, kan overføres
Sammendrag
I St.meld. nr. 28 (1995-1996) « Hvor fartøy flyte kan ... » varslet Regjeringen at det ville bli foreslått endringer i refusjonsordningen for å sikre sysselsetting av norske sjøfolk i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 1996. Det foreslås opprettet en egen refusjonsordning for sysselsetting på NIS-skip. På årsbasis foreslås en bevilgning på 75 mill. kroner til ordningen. For inneværende år foreslås ikrafttredelsestidspunktet for ordningen satt til 1. juli 1996. Bevilgningsbehovet i annet halvår utgjør 37,5 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 133 Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, post 70 Tilskudd, kan overføres, foreslås således økt med 37,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag om økning av bevilgningen under kap. 133 post 70 med 37,5 mill. kroner for andre halvår 1996.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i innstillingen til St.meld. nr. 28 (1995-1996), Hvor fartøy flyte kan....., der Sosialistisk Venstreparti varsler motstand både mot Regjeringens forslag om å utvide refusjonsordningen til å gjelde en større andel av NIS, og mot Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiets forslag om å gå enda lengre. Disse medlemmer viser til at Sosialistisk Venstreparti har gått mot opprettelsen av NIS, og kan ikke akseptere at refusjonsordningen utvides til å gjelde skip i NIS ut over de med sikkerhetsbemanning. Disse medlemmer viser til at rederinæringen etter behandlingen av skipsfartsbeskatningen, og forslaget til å utvide refusjonsordningen, er en gjennomsubsidiert næring. Disse medlemmer kan på bakgrunn av lønnsomheten i næringen ikke se noen grunner til å subsidiere norske redere ytterligere. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå i mot Regjeringens forslag om å øke kap. 133 post 70 med 37,5 mill. kroner.
Komiteens medlem, representanten Stephen Bråthen, har sterke prinsipielle innvendinger mot ordningen med tilskudd til sysselsetting av sjøfolk. For det første er det vanskelig å se at nettopp denne yrkesgruppen har særlige behov for tiltak som beskytter mot konkurranse fra rimeligere arbeidskraft i andre land. Dette medlem kan vanskelig se at det er mulig på prinsipielt grunnlag å sondre mellom denne og andre yrkesgrupper som måtte påberope seg det samme.
For det andre innebærer ordningen et uhyggelig subsidieelement pr. opprettet arbeidsplass. I ECON (1995) antydes det at refusjonsordningen har sikret omlag 1.000 arbeidsplasser for norske sjøfolk. Legger man gjeldende bevilgning på 340 mill. kroner til grunn, innebærer det at hver arbeidsplass subsidieres med 340.000 kroner. Et beløp selv deler av verftsindustrien og norsk landbruk har problemer med å overgå. Dette medlem kan vanskelig se at en utvidelse av refusjonsordningen til også å gjelde NIS-skip, eller for den saks skyld videreføring av dagens ordning, er samfunnsøkonomisk forsvarlig.
Dette medlem vil på denne bakgrunn stemme imot Regjeringens forslag om å opprette en egen refusjonsordning for sysselsetting på NIS-skip, og da følgelig mot at det under kap. 133 post 70 bevilges 37,5 mill. kroner.
Komiteen viser for øvrig til næringskomiteens Innst.S.nr.241 (1995-1996), jf. St.meld. nr. 28 (1995-1996) « Hvor fartøy flyte kan ... ».
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til den argumentasjon på statsstøtte til rederinæringene som Rød Valgallianse la fram under behandlingen av St.meld. nr. 28 (1995-1996) i Stortinget 13. juni 1996, og vil i tråd med dette stemme mot Regjeringens forslag om ytterligere økning i statsunderstøttelsen av rederne.
2.6 KAP. 140/141 ADMINISTRASJON AV UTVIKLINGSHJELPEN/DIREKTORATET FOR UTVIKLINGSHJELP
Post 01 Lønn og godtgjørelser
Sammendrag
Innføringen av nytt økonomireglement i staten vil medføre betydelig merarbeid for Utenriksdepartementet og underliggende etater. Utenriksdepartementet foreslår derfor at det omprioriteres 1 mill. kroner innenfor bistandsbudsjettet til dette arbeidet i 1996.
I tråd med ovenstående foreslås bevilgningene under kap. 140 Administrasjon av utviklingshjelpen, post 01 Lønn og godtgjørelser økt med kr 750.000 og kap. 141 Direktoratet for utviklingshjelp, post 01 Lønn og godtgjørelser økt med kr 250.000. Videre foreslås bevilgningen under kap. 185 Til dekning av ymse hjelpetiltak, post 70 Tilskudd, kan overføres, redusert med 1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag om omdisponering på 1 mill. kroner fra kap. 185 til kap. 140 og kap. 141 i forbindelse med innføring av nytt økonomireglement.
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse går mot omdisponering av 1 mill. kroner innenfor bistandsbudsjettet fra « ymse hjelpetiltak » til lønnsmidler for flere byråkrater. Dette medlem mener at bistandsmidler bør brukes til virkelig bistand.
2.7 FORSKUTTERING AV NORGES BIDRAG TIL EU-PROGRAMMER IHT. EØS-AVTALEN
Sammendrag
Norge deltar gjennom EØS-avtalen i en rekke av EUs programmer i henhold til avtalens del VI om samarbeid utenfor de fire friheter. Norges bidrag til finansieringen av programmene følger av art. 82 og nærmere bestemmelser i protokoll 32, jf. St.prp. nr. 100 (1991-1992) Om samtykke til ratifikasjon av Avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.
Midler til dekning av Norges bidrag for det enkelte program bevilges over budsjettet til det ansvarlige fagdepartementet, men innbetales som et felles bidrag til EU på en konto i Kommisjonens navn to ganger i året. Av hensyn til koordineringen av innbetalingen anses det som hensiktsmessig at Finansdepartementet forskutterer innbetalingen til Kommisjonens konto mot etterfølgende belastning av de berørte departementer, jf. forslag til romertallsvedtak. Denne fremgangsmåten ble benyttet for innbetalingene i annet halvår 1995 og første halvår 1996.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til forslag til vedtak III vedrørende forskuttering av innbetalinger til EU-kommisjonen.
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse vil stemme imot forslag til vedtak III.