Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

1.1 SAMMENDRAG

       Samtidig med foreliggende proposisjon fremmes fem andre proposisjoner med forslag om endringer på statsbudsjettet for 1996. Disse er St.prp. nr. 60 Om endringar på statsbudsjettet for 1996 under kapittel administrert av Utanriksdepartementet, St.prp. nr. 62 Om A/S Sydvaranger og omstilling i Sør-Varanger, St.prp. nr. 64 Om ein del løyvingar m.v. for 1996 på Samferdselsdepartementets områder, St.prp. nr. 65 Om trygdeetatens EDB-system, prisstopp på legemidler, ny ledelsesstruktur ved Rikshospitalet m.m. og St.prp. nr. 66 Om endringer på statsbudsjettet for 1996 under kap. 490 og 400 administrert av Justisdepartementet. Tallene som det redegjøres for under pkt. 1.2 inkluderer forslagene i disse fem proposisjonene, i tillegg til de forslagene som fremmes i proposisjonen.

       Regjeringen har også i 1996 ført en politikk med sikte på å begrense omfanget av tilleggsbevilgninger. Det er derfor hittil i år kun fremmet forslag som til sammen beløper seg til 54 mill. kroner i økte utgifter ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner.

       De seks proposisjonene som fremmes nå inneholder forslag om tilleggsbevilgninger ekskl. petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner på netto 1891 mill. kroner. De største utgiftsforslagene gjelder Norges bidrag til NATOs Bosnia-Hercegovina-styrke (166 mill. kroner), økte bevilgninger til arbeidsmarkedstiltak (285 mill. kroner), omstillingstiltak i Syd-Varanger (60 mill. kroner), ekstraordinære tiltak rettet mot fiskerinæringen i Finnmark (68,5 mill. kroner), rentestøtte i Husbanken (187 mill. kroner), økte bevilgninger til sykepenger (700 mill. kroner), opprettelse av nye studieplasser (70 mill. kroner) og tilskudd til sysselsetting av sjøfolk (38 mill. kroner). I beløpet på 1891 mill. kroner er ikke inkludert enkelte anslagsendringer, herunder reduserte bevilgninger til dagpenger på 550 mill. kroner, økte bevilgninger til sykepenger som følge av økt lønnsvekst fra 1995 til 1996 på 130 mill. kroner, økte bevilgninger til legemidler på 100 mill. kroner, økte bevilgninger til bostøtte på 100 mill. kroner og 25 mill. kroner som følge av utsatt iverksettelse av endret finansieringsordning for laboratorier og røntgeninstitutter.

       På inntektsiden foreslås det netto økninger ekskl. petroleumsvirksomhet og lån på til sammen 653 mill. kroner. De viktigste endringene på inntektssiden gjelder økte utbytter under Næringsdepartementet (400 mill. kroner), inntekter som følge av avvikling av Apotekavgiftfondet (147 mill. kroner), og inntekter ifm. omdanningen av Ofotbanen til AS (114 mill. kroner). Av inntektene knyttet til henholdsvis Apotekavgiftsfondet og Ofotbanen, nyttes 35 mill. kroner og 56 mill. kroner til inndekking av utgiftsforslag. Av de samlede inntektene på 653 mill. kroner gjelder 176 mill. kroner inntekter som dekker inn økte utgifter.

       Samlet medfører bevilgningsendringene således et inndekningsbehov på 1715 mill. kroner.

       Regjeringen foreslår at dette dekkes inn ved at:

- ordningen med merverdiavgiftskompensasjon for utvalgte matvarer avvikles fra og med 1. juli 1996; 550 mill. kroner
- bevilgningene til departementene settes ned med 351 mill. kroner på grunn av at lavere prisstigning i 1996 gir høyere realverdi i statsbudsjettets utgifter til drift og investeringer enn lagt til grunn i vedtatt budsjett
- reduserte overføringer til kommuneforvaltningen; jf. omtale under pkt. 2.5 i denne proposisjonen; 600 mill. kroner
- reduserte avsetninger til tilleggsbevilgninger, 214 mill. kroner

       De økte utgifter som følge av at lønnsoppgjøret i staten fikk en høyere ramme enn lagt til grunn tidligere, noe som utgjør om lag 250 mill. kroner, er ikke dekket inn. Oppgjøret medfører således en tilsvarende svekkelse av statsbudsjettets balanse.

       For petroleumsvirksomheten er det tidligere i år fremmet forslag om økninger i utgiftene på 658 mill. kroner og økninger i inntektene på 75 mill. kroner. Overføringene til Statens petroleumsfond er foreslått redusert med 583 mill. kroner. I denne proposisjonen foreslås en netto reduksjon av utgiftene under Statens Petroleumsvirksomhet på 1.137 mill. kroner. Hovedårsaken til denne reduksjonen er en vesentlig bedring av driftsresultatet som følge av at oljeprisanslagene er økt fra 105 til 115 kr/fat i gjennomsnitt for året. På inntektssiden foreslås økte bevilgninger med 1855 mill. kroner.

       Det er videre hittil i år fremmet forslag om økninger i utlånene på 1475 mill. kroner mens tilbakebetalingene er økt med 1.000 mill. kroner. I de proposisjonene som legges fram nå foreslås det at utlånene økes med ytterligere 2150 mill. kroner, mens tilbakebetalingene økes med 8 mill. kroner.

       I tillegg til de foreslåtte bevilgningsendringene i budsjettet, er anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge gjennomgått på nytt. Disse anslagene bidrar til å bedre budsjettets balanse med vel 4 mrd. kroner. I tillegg gir andre endrede anslag en bedring i budsjettbalansen med knapt 1,2 mrd. kroner. Nye anslag for innbetalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten gir økte inntekter med om lag 5,1 mrd. kroner.

       Tabell 1.1 gir en oversikt over statsbudsjettets utgifter og inntekter etter de endringer det er redegjort for ovenfor.

Tabell 1.1 Statsbudsjettets utgifter og inntekter ekskl. lånetransaksjoner (mill. kroner)

  S. III + tillegg hittil i 1996 Anslag på regnskap
Statsbudsjettets utgifter 366.602 364.750
Statsbudsjettets utgifter utenom statlig
petroleumsvirksomhet 366.457 365.673
Statsbudsjettets inntekter 378.366 389.604
Statsbudsjettets inntekter utenom petroleum 329.441 333.654
Overskudd før avsetning til 11.764 24.853
Statens Petroleumsfond 11.764 24.853
Netto avsatt Statens Petroleumsfond 11.764 24.853
Overskudd før lånetransaksjoner 0 0
Oljekorrigert overskudd -37.015 -32.019

1.2 KOMITEENS MERKNADER

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Kjell Engebretsen, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A. Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, viser til at forslag framsatt i B.innst.S.nr.IV, som er avgitt samtidig med denne innstilling, er ført under komiteens tilrådning, pkt. 18, eller forslag fra mindretall, pkt. 17, i denne innstilling.

       Det gjøres spesielt oppmerksom på at bevilgningsforslagene i denne innstilling, både fra flertall og mindretall, fremmes i forhold til tidligere bevilgede beløp.

       Komiteen viser for øvrig til merknader under de enkelte forslag nedenfor.