Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

      Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Brenden, Eriksen, Hauglid og Skaug, fra Senterpartiet, Galtung og Jakobsen, fra Høyre, Godal og Hernæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn, fra Kristelig Folkeparti, Næss, og fra Fremskrittspartiet, lederen, har merket seg departementets ønsker om at Statens kantiner blir en mer selvstendig virksomhet med en mer markedsrettet organisasjonsform som må kunne konkurrere om kundene både i Forsvaret og på det sivile marked.

       Komiteen er enig i at en holder virksomheten til Statens kantiner samlet og dermed oppnår stordriftsfordeler som kan utnyttes for å sikre et konkurransedyktig, profesjonelt og pålitelig tilbud av sine tjenester både til Forsvaret og det sivile samfunn.

       Komiteen legger spesielt vekt på betydningen av at kantinetilbudet til soldatene må bli minst like godt som før da dette er en vesentlig del av velferdstilbudet for denne gruppen.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til departementets vurdering av alternativ framtidig styrings- og organisasjonsform som kan være aktuell og slutter seg til konklusjonen om å etablere Statens kantiner som statsforetak fra 1. januar 1997.

       Flertallet har merket seg at den nye organisasjonen forutsetter å bli gitt den første kontrakten for drift av mannskapskantinene og permisjonsstedene for en periode på inntil fem år som en overgangsordning før omstilling til en framtidig konkurransesituasjon.

       Flertallet har merket seg departementets forutsetning om at de ansatte samlet sett ikke stilles dårligere når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår når de går over fra det gamle Statens kantiner til det nye foretaket.

       Flertallet har videre merket seg at de berørte institusjoner og organisasjoner er enige i eller for en organisasjons vedkommende aksepterer forslaget.

       Flertallet vil påpeke at driftsformen statsforetak vil gi tilstrekkelig grad av politisk styring over aktivitetene til Statens kantiner. Samtidig vil denne driftsformen gi mulighet til nødvendig lokal fleksibilitet og nødvendige tilpasninger på det enkelte driftssted.

       Komiteens mindretall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, har merket seg at Statens kantiner benytter permisjonsstedene til overnatting, kurs og konferanser, ikke bare til ansatte i Forsvaret, men også til andre. Mindretallet har videre merket seg at dette særlig gjelder Nord-Norge, hvor markedet for de private kafé- og overnattingsstedene er begrenset og konkurransen fra Statens kantiner følgelig er særlig sjenerende. Mindretallet vil derfor understreke at ingen deler av Statens kantiner må drive sin virksomhet slik at den fremstår med tilbud som virker konkurransevridende i forhold til private bedrifter.

       Mindretallet har videre merket seg at Regjeringen ikke har utredet aksjeselskap som organisasjonsmodell. Mindretallet antar at en slik selskapsform vil være best egnet for å ivareta kantine- og lunsjromvirksomheten i Forsvaret og i staten for øvrig.

       Mindretallet har merket seg at Statens kantiners lunsjromtjeneste kun dekker 20 % av landets statsansatte. Dette viser etter mindretallets mening at det neppe er en nødvendighet med et statlig organ for å dekke de behov virksomheten har for lunsjromtjenester. Mindretallet er overbevist om at en aksjeselskapsform, hvor aksjene etter hvert selges ut til private, vil gi fullgodt dekkende behov og sikrere tilbud til tjenestegjørende personell i Forsvaret, gjennom åpen konkurranse. Mindretallet vil understreke at disse gruppene må være primærmålet for driften av Statens kantiner. Mindretallet vil derfor be Regjeringen utrede en organisasjonsmodell med aksjeselskap og har merket seg at proposisjonen anfører at « aksjeselskapsformen gir klarhet og ryddighet i ansvarsforholdene, og vedkommende selskap blir drevet på samme måte som privat selskap ». Mindretallet ser store fordeler i at en slik ryddighet og klarhet blir innført også for Statens kantiner. Mindretallet antar at aksjeselskapet i første omgang bør eies av staten for senere å selges på det private marked.

       Mindretallet legger til grunn at ethvert selskap som skal ivareta kantinetjenesten må møte nødvendige krav til service, vareutvalg og priser på brukernes premisser. På denne måten vil en sikre både effektiv drift, et godt tilbud til mannskapene og samtidig åpne for konkurranse fra andre aktører i markedet.

       Mindretallet vil fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen utrede en organisasjonsmodell hvor Statens kantiner organiseres som aksjeselskap med staten som eier og med mulighet for at aksjene på sikt selges til private. »

       Komiteen har merket seg departementets anførsler om kompleksiteten i utredningen av nye styrings- og organisasjonsformer for Forsvarets verksteder og at den har sammenheng med hva som eventuelt blir resultatet for forsyningskommandoene. Komiteen har merket seg at departementet vil videreføre utredningen sammen med tilsvarende vurderinger for Forsvarets tele- og datatjeneste.