Vedlegg 1
Brev fra næringskomiteen til statsråd Grete Knudsen av 22. mai 1996:
1. | Hvordan ser departementet på uttalelser fra rederinæringen om at forslagene i forbindelse med Maritim melding til endrede økonomiske rammebetingelser ikke er tilstrekkelige til bla. å sikre tilgangen av egenkapital? |
2. | Komiteen ber statsråden om en oppdatering av ratifikasjonsprosessen av OECD-avtalen om normale konkurransevilkår i skipsbyggingsindustrien. |
Anser departementet det nødvendig å innføre CIRR-finansiering i Norge for å gi norske skipsverft samme konkurransevilkår som verft i andre land? |
3. | Komiteen er kjent med problematikken omkring den ulike beskatningen av rederier og oljeselskap for skip i offshoresektoren. Hvordan kan det innføres skattelikhet for rederier og oljeselskap for skipsvirksomheten? |
4. | Skip med tonnasje under 7000 b.t. er ikke omfattet av refusjonsordningen fordi denne er knyttet til sikkerhetsbemanningen. Hvilke konsekvenser vil det få om refusjonsordningen knyttes til såkalt refusjonsmannskap for disse skip? |
Regjeringen har varslet at den vil vurdere om refusjonsordningen skal legges om til en fast prosentsats. Hvilke budsjettmessige konsekvenser vil det få. Kan dette evt. skje med virkning for 2. halvår 1996? |
5. | I flere høringsnotat komiteen har mottatt er det uttrykt skepsis til å innføre agentansvar for lavstandardskip. Komiteen ber statsråden om en utdypning av dette forslaget. |
Hva er departementets syn på å innføre ansvar for lasteeier for lavstandardskip? |
6. | Hva er gjort fra departementets side for å følge opp tidligere vedtak i Stortinget om sikkerhetsopplæring av mannskap på passasjerferger? Hvordan er den reelle situasjonen for slik sikkerhetsopplæring? |
7. | I St.meld. nr. 28 varsler Regjeringen at den vil vurdere om rederivirksomhet med skip i NOR skal tas inn under SNDs virkeområde. Skal i så tilfelle SNDs økonomiske rammeverk økes? |