Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling frå utanrikskomiteen om endringar på statsbudsjettet for 1996 under kapittel administrerte av Utanriksdepartementet.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 235 (1995-1996)
  • Kildedok: St.prp. nr. 60 (1995-96)
  • Dato: 05.06.1996
  • Utgiver: utanrikskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

      Regjeringa gjer i proposisjonen framlegg om å omdisponere 270,6 mill. kroner på budsjettet for utviklingshjelp i 1996. Av dette er 128 mill. kroner knytta til ubrukte løyvingar frå 1995. Forslaga til omfordeling har m.a. samanheng med at forhandlingane om den ellevte kapitalpåfyllinga i Det internasjonale utviklingsfondet (IDA), som vart avslutta i mars 1996, resulterte i at det norske tilskotet vart mindre enn løyvinga til føremålet i 1996. Elles har forslaga til omdisponeringar samanheng med at framdrifta for prosjekt og program av ulike årsaker er blitt utsett eller at planar og rammevilkår er endra, slik at det er blitt ledige midlar. Dei ledige midlane blir i hovudsak føreslege omfordelte til ulike tiltak i Afrika; m.a. er det føreslege 30 mill. kroner til humanitær hjelp i Liberia, Sierra Leone, Rwanda og Burundi, 40 mill. kroner til gjeldstiltak i Uganda og sosiale tiltak m.v. i Eritrea og Sør-Afrika, 70 mill. kroner til helse og utdanning gjennom UNDP og UNICEF og frivillige organisasjonar og 50 mill. kroner til parallellfinansiering for prosjekt i Angola, Mosambik og Tanzania. I tillegg blir det føreslege ei tilleggsløyving på 50 mill. kroner til tiltak i Midtausten.

       Det vert opplyst i proposisjonen at det er 8.987 mill. kroner til disposisjon til utviklingshjelp i 1996 inkludert 415 mill. kroner i ubrukte løyvingar som er overførde frå budsjetterminen 1995.

     Komiteen viser til omfattende gjennomgang av bistandspolitikken i Innst.S.nr.229 (1995-1996). I denne innstillingen er også spørsmål om økonomiske og administrative konsekvenser, rapportering etc. omtalt.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil understreke at Regjeringens forslag innebærer en stor omdisponering av midler på inneværende års budsjett. Flere av omdisponeringene er meget knapt og generelt beskrevet og begrunnet. Disse medlemmer vil peke på at dette er en praksis som har utviklet seg over noe tid. Disse medlemmer vil vise til merknader i Innst.S.nr.229 (1995-1996) om rapportering og administrative og økonomiske konsekvenser og forventer på denne bakgrunn en bedring i praksis og rutiner.

       Disse medlemmer viser til at behovet for ressursoverføringer til de fattigste landene ikke er redusert. Dersom Regjeringen anser ledige midler på budsjettet som et problem, så bør man gjennomgå innretningen på bistanden og de prioriteringer som blir gjort fra NORADs side. Disse medlemmer viser i så måte også til Innst.S.nr.229 (1995-1996).

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet er imot alle økninger, bortsett fra kap. 191, post 76, som han støtter. Dette medlem er for alle forslag til reduksjoner.

       Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1996 vert det gjort følgjande endringar:

Auke:

Kap. 142 Lokale representasjonar
   46 Ombygging, utviding og ekstraordinært
        vedlikehald, kan overførast,
        vert løyvd med kr 4.000.000
Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika
   79 Andre tiltak Afrika,
        kan overførast, vert auka med kr 40.000.000
        frå kr 608.000.000 til kr 648.000.000
Kap. 152 Utviklingshjelp til Mellom-Amerika
   71 Regionale tiltak Mellom-Amerika,
        kan overførast,
        vert auka med kr 8.000.000
        frå kr 70.000.000 til kr 78.000.000
Kap. 154 Utviklingshjelp til Midtausten
   70 Tilskot til tiltak for palestinarar,
        kan overførast,
        vert auka med kr 50.000.000
        frå kr 110.000.000 til kr 160.000.000
Kap. 160 Bilateral utviklingshjelp administrert av
  internasjonale organisasjonar (multi-bi)
   71 SN-fond og program, kan overførast,
        vert auka med kr 50.000.000
        frå kr 46.000.000 til kr 96.000.000
Kap. 161 Multilateral utviklingshjelp under Dei
  sameinte nasjonane (SN) og relaterte
  organisasjonar
   80 Tilskot til andre organisasjonar,
        vert auka med kr 2.000.000
        frå kr 14.652.000 til kr 16.652.000
Kap. 163 Multilateral utviklingshjelp under
  internasonale finanseringsinstitusjonar
   76 Tilskot til Nordisk utviklingsfond,
        kan overførast,
        vert auka med kr 16.600.000
        frå kr 20.000.000 til kr 36.600.000
Kap. 174 Støtte via frivillige organisasjonar
   70 Tilskot, kan overførast,
        vert auka med kr 20.000.000
        frå kr 620.000.000 til kr 640.000.000
Kap. 180 Samarbeid med næringslivet
   73 Parallellfinansering,
        kan overførast,
        vert auka med kr 50.000.000
        frå kr 131.000.000 til kr 181.000.000
Kap. 191 Hjelp til flyktningar og menneskerettar
   76 Humanitær hjelp til Afrika, kan
        overførast, vert auka med kr 30.000.000
        frå kr 270.000.000 til kr 300.000.000

Reduksjonar

Reduksjon i ubrukt løving, overført frå 1995

Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika
   71 Tilskot til Tanzania,
        kan overførast,
        vert redusert med kr 45.000.000
        frå kr 55.716.000 til kr 10.716.000
   72 Tilskot til Zambia,
        kan overførast, vert redusert med kr 28.599.000
        frå kr 28.599.000 til kr 0
   74 Tilskot til Mosambik,
        kan overførast, vert redusert med kr 45.000.000
        frå kr 51.445.000 til kr 6.445.000
Kap. 152 Utviklingshjelp til Mellom-Amerika
   70 Tilskot til Nicaragua,
        kan overførast, vert redusert med kr 2.586.000
        frå kr 2.586 00 til kr 0
Kap. 163 Multilateral utviklingshjelp under
  internasjonale finansieringsinstitusjonar
   70 Innskot i Verdsbankgruppa,
        kan overførast, vert redusert med kr 1.263.000
        frå kr 1.263.000 til kr 0
Kap. 185 Til dekning av ymse hjelpetiltak
   70 Tilskot, kan overførast,
        vert redusert med kr 5.895.000
        frå kr 5.895.000 til kr 0


Reduksjon i ordinær løyving
Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika
   72 Tilskot til Zambia,
        kan overførast, vert redusert med kr 1.401.000
        frå kr 170.000.000 til kr 168.599.000
Kap. 152 Utviklingshjelp til Mellom-Amerika
   70 Tilskot til Nicaragua,
        kan overførast, vert redusert med kr 5.414.000
        frå kr 65.000.000 til kr 59.586.000
Kap. 163 Multilateral utviklingshjelp under
  internasjonale finanseringsinstitusjonar
   70 Innskot i Verdsbankgruppa,
        kan overførast, vert redusert med kr 87.737.000
        frå kr 601.000.000 til kr 513.263.000
Kap. 185 Til dekning av ymse hjelpetiltak
   70 Tilskot, kan overførast,
        vert redusert med kr 47.705.000
        frå kr 80.132.000 til kr 32.427.000


Oslo, i utanrikskomiteen, den 5. juni 1996.

Haakon Blankenborg, Anne Enger Lahnstein,
leiar og ordførar. sekretær.
Spørsmål i tilknytning til utenrikskomiteens behandling av St.prp. nr. 60 (1995-1996) om endringer på statsbudsjettet for 1996 under kapitler administrert av Utenriksdepartementet.

       I forbindelse med utenrikskomiteens behandling av ovennevnte sak vil en be om å få svar på følgende spørsmål innen torsdag 30. mai 1996:

       Under kap. 0150 Utviklingshjelp til Afrika, post 71 Tanzania, gir departementet uttrykk for « uro i høve til politiske og sivile rettar » i Zanzibar (i Tanzania) og konkluderer slik: « Ein følgjer utviklinga nøye før ein går i gang med nye prosjekt. Ein gjer framlegg om å redusere løyvinga med 45 mill. kroner. »

       Under kap. 0180 Samarbeid med næringslivet, post 73 Parallellfinansiering, gir departementet derimot uttrykk for at « Ei rekkje nye prosjekt er klare for finansiering i dei fattigaste landa i Afrika » og viser bl.a. til at « I Tanzania er det behov for midlar til transformatorstasjonar ». Under denne budsjettposten er konklusjonen at « Ein gjer framlegg om ei tilleggsløyving på 50 mill. kroner ».

       Det synes å være en viss sprik mellom den kritiske holdningen til nye prosjekter som uttrykkes i forbindelse med landprogrammet (post 71) og den ukritiske holdningen som uttrykkes til bundne leveranser til Tanzania under ordningen med parallellfinansiering.

       Kan statsråden forklare denne tilsynelatende diskrepans? Begrunnes denne alene ut fra forholdene i Zanzibar, eller er departementet egentlig reservert med hensyn til å gå i gang med nye prosjekter generelt i Tanzania?

Spørsmål i tilknytning til Utenrikskomiteens behandling av St.prp. nr. 60 (1995-1996) Om endringar på statsbudsjettet for 1996 under kapittel administrerte av Utanriksdepartementet

       Det vises til Utenrikskomiteens brev av 24. mai 1996.

       I forbindelse med vårens omfordelingsproposisjon ble kapittel 0150 Utviklingshjelp til Afrika post 71 Tanzania, foreslått redusert med kr 45 mill. Bakgrunnen for dette var lavere forbrukstakt enn forutsatt som følge av:

- Omprioriteringer fra tanzaniske myndigheters side
- Redusert behov for midler som følge av langsommere progresjon enn planlagt på flere prosjekter og tiltak, og forsinkelser i planlegging av nye tiltak.
- Beslutningen om å avvente videre norsk engasjement på Zanzibar.

       Proposisjonens formulering om uro over politiske og sivile rettigheter viser til situasjonen på Zanzibar, den ene av to parter i unionen Tanzania. Den tekniske gjennomføringen av valgene til president og nasjonalforsamling på Zanzibar i oktober 1995 gikk uten særlige problemer, men klare indikasjoner på manipulasjoner under opptellingen gjør at det hefter stor usikkerhet ved resultatet som gjorde det sittende regjeringspartiet CCM til vinner. Giversamfunnet har samstemmig gitt uttrykk for bekymring over valgprosessen og den påfølgende spente situasjonen på Zanzibar, og oppfordret unionsregjeringen til å gripe inn i saken. En rekke sentrale givere, blant dem Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia og Nederland avventer planlegging og igangsetting av nye tiltak inntil situasjonen er mer avklart.

       Når det gjelder situasjonen på fastlands-Tanzania, vurderes situasjonen annerledes og gjennomføring av den norske bistanden foregår tilnærmet normalt. Imidlertid førte regjeringsskiftet til noen omprioriteringer fra myndighetenes side. Dette har ført til forsinkelser i utbetalingen. Videre holder Norge og andre givere tilbake midler til betalingsbalansestøtte i påvente av resultatene av Tanzanias oppfølging av anbefalinger fra en gjennomgang av landets skatte- og avgiftssystem som følge av de misligheter som ble avdekket under den forrige regjeringen.

       Økningen på kapittel 0180 Samarbeid med næringslivet post 73 Paralellfinansiering, innebærer en støtte til energisektoren og har sin bakgrunn i Tanzanias vanskelige strømforsyningssituasjon, hvor hyppige utkoblinger har hatt store konsekvenser for landets produksjon og økonomi. Tiltakene har høyeste prioritet fra tanzaniske myndigheters side, og Norge har vært en av flere samarbeidspartnere i samfinansieringsprosjekter med bilaterale og multilaterale givere.