Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Programkategori 21.3 Vegformål

Stamvegnettets omfang

       I proposisjonen foreslår Samferdselsdepartmentet kriterier for stamveger, samt konkrete endringer av stamvegnettet. I dag utgjør stamvegene om lag 26 % av riksvegnettet og de avvikler over halvparten av trafikken på riksvegene.

       De nye kriteriene er stort sett en stadfesting av tidligere praksis, jf. St.meld. nr. 58 (1984-1985) om Norsk vegplan 1986-89, jf. Innst.S.nr.235 (1984-1985).

       Gjennomgangen av stamvegnettets omfang har sammenheng med innføringen av et nytt styringssystem for Statens vegvesen, St.meld. nr. 41 (1993-1994) om nytt overordnet styringsystem for Statens vegvesen, jf. Innst.S.nr.184 (1993-1994).

       Styringssystemet fastslår at det skal være et klarere skille mellom stamvegene og de øvrige riksvegene. Det nye styringssystemet legger blant annet opp til at sentrale myndigheter skal foreta en sterkere prioritering og koordinering når det gjelder utbygging av stamvegnettet.

Forslag til kriterier for stamveger:

1. Alle europaveger.
2. Hovedtransportruter til og fra utlandet som fortrinnsvis er knyttet opp mot et stamvegnett i nabolandet.
3. Gjennomgående ruter av stor betydning for transporter mellom landsdeler. Der det er alternative ruter, skal normalt bare én rute inngå.

Forslag til endringer i stamvegnettet

       Etter departementets vurdering bør det både av hensyn til transportfunksjon (beskjedent trafikkgrunnlag) og naturmiljø, stilles lavere standardkrav til enkelte av de nye stamvegstrekningene enn det som er vanlig for stamvegnettet. Departementet tar sikte på å gi spørsmålet om standarder på riksvegnettet en generell drøfting i NVVP 1998-2007.

       Departementet foreslår følgende utvidelser på totalt 684 km:

- E10 Tjeldsundet - Å (312 km)
- E69 Olderfjord - Nordkapp (130 km)
- E75 (gamle rv 98) Varangerbotn - Vardø (125 km)
- E105 (gamle rv 886) Kirkenes - riksgrense mot Russland (10 km)
- Rv 35 Jessheim - Hønefoss (76 km)
- Rv 23 (ny) Lier - Drøbak - Vassum (Oslofjord-forbindelsen, 31 km)

       og følgende reduksjoner på totalt 417 km:

- Rv 83 Tjeldsundet - Harstad (27 km)
- Rv 3 Kolomoen - Ulsberg (293 km)
- Rv 20 Elverum - Kongsvinger (98 km).

Vegtilknytning til sentrale gods- og personterminaler

       Departementet går ikke inn for at sentrale gods- og personterminaler skal ha stamveg helt inn til terminalområdet. Sentrale myndigheters ansvar for at sentrale transportterminaler og viktige veger knyttes sammen, ivaretas fullgodt gjennom at det sørges for ordinær riksvegtilknytning mellom terminalområdet og det gjennomgående stamvegnettet.

Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Barland, Aud Blattmann, Kari Helliesen, Johan M. Nyland, Ola Røtvei og Solveig Torsvik, fra Senterpartiet, Johanne Gaup, Terje Sandkjær og Magnus Stangeland (lederen), fra Høyre, Ole Johs. Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, mener at et godt nett av stamveger er en viktig del av vårt nasjonale transportsystem. Den økende konflikt mellom transport og miljø, krever imidlertid økt miljøvektlegging i utformingen av nettet.

       Komiteen vil understreke at investeringer må tilpasses trafikkunderlag og ses i sammenheng med øvrige tilgjengelige transportmuligheter. Videre bør en unngå større miljøkonflikter og unødige inngrep i naturen.

       Komiteen vil i tillegg vise til merknad i Innst.S.nr.184 (1993-1994) om nytt styringssystem for Statens vegvesen:

       « Komiteen vil peke på at det under utformingen av strategien for framkommelighet bør rettes oppmerksomhet mot hvordan en skal forbedre tilknytningene mellom de ulike framføringssystemene og stamvegnettet. »

       Komiteen vil vektlegge betydningen av å kunne trafikkere med 10 tonn aksellast. Utover dette bør det kunne standardmessig avvikes fra vegbredde, linjeføring, dimensjonerende fart og krav om avkjørselfrihet, der trafikkunderlaget gir mulighet til det. Miljøprioriterte gjennomkjøringer må fortsatt kunne velges framfor helt nye traseer.

       For å sikre forutsigbarhet på stamvegen vil komiteen særskilt peke på behovet for solid vedlikeholdsinnsats, og tiltak for å holde ventetid på ferjeleier på et rimelig nivå.

       Komiteen er enig i forslaget til kriterier for stamvegnettet, slik det er foreslått.

       Komiteen vil understreke at vegtilknytninger til sentrale havner og terminaler må vektlegges ytterligere, men ser at krav til stamvegtilknytning ikke bør innføres som prinsipp.

       Der stamveg ikke er naturlig fram til havner og terminaler, forutsetter komiteen at det sikres riksvegtilknytning med forutsigbar framkommelighet. Dette krever særskilt innsats når det gjelder vedlikehold og brøyting.

       Komiteen ser at rv 3 og rv 20 gjennom Hedmark kan vurderes å ligge utenfor kriteriene for stamvegnettet.

       Komiteen er likevel utfra en helhetsvurdering kommet til at disse strekningene bør være en del av det framtidige stamvegnett.

       Komiteen viser til at rv 3 sammen med rv 20 og rv 2 (stamveg) samlet sett utgjør en viktig samferdselsåre gjennom regionen og knytter den opp til vegnettet i Sverige ved riksgrensen.

       Komiteen vil videre peke på at rv 3 gjennom Østerdalen har betydelig tungtrafikk fordi denne strekningen har god framkommelighet til alle årstider.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til komitébefaring i Østfold 30. - 31. januar 1996, og at det for 1996 er bevilget midler for oppstart av ny E18 i Østfold. Det er lagt opp til motorvegstandard på E18.

       Disse medlemmer vil peke på behovet for i større grad å ta hensyn til trafikkgrunnlag og ønsket om å unngå miljøkonflikter og unødige inngrep i naturen. I brev av 22. mai 1996 fra Samferdselsdepartementet på spørsmål fra komiteen, jf. trykt vedlegg, bekreftes det at en reduksjon til riksvegstandard vil medføre både kostnadsreduksjon og bedre tilpasning til terrenget.

       Disse medlemmer vil vise til komiteens generelle syn på standarder knyttet til stamveger, og vil på denne bakgrunn tilrå at ny E18 i Østfold planlegges ut fra riksvegstandard der trafikkgrunnlaget ikke tilsier høyere standard.

       Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringa legge til rette for at ny E18 i Østfold planlegges ut fra riksvegstandard der trafikkgrunnlaget ikke tilsier høyere standard. »

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti tar til etterretning at arbeidet på E18 i Østfold allerede er i gang på strekningen Ørje-Melleby, etter godkjente planer. Eventuell endring av vegstandard på denne strekningen vil medføre fornyet planprosess og forsinkelse av prosjektet.

       Disse medlemmer viser ellers til følgende merknad i B.innst.S.nr.14 (1995-1996) angående utbyggingen av E18 i Østfold:

       « Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det er en del miljøkonflikter på den resterende strekningen på E18 fram til Akershus gr. Det er derfor viktig at en får utarbeidet helhetlige planer som blir forelagt Stortinget. »