Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Komiteen har mottatt følgende brev fra Nærings- og energidepartementet ved statsråden, datert 19. mars 1996:

Svar på henvendelse fra Stortingets energi- og miljøkomite vedrørende St.prp. nr. 32 (1995-1996) om utbygging og drift av Visundfunnet

       Det vises til henvendelse fra Stortingets energi- og miljøkomité, datert 15. mars 1996, vedrørende spørsmål i forbindelse med behandling av St.prp. nr. 32 (1995-1996) om utbygging og drift av Visund-funnet.

       Betalingsprosedyrene for utbygging og drift av felt på norsk kontinentalsokkel reguleres i de avtalene rettighetshaverne forplikter seg til å inngå i forbindelse med tildeling av utvinningstillatelser.

       Hvis det blir gjort et funn av petroleum på norsk sokkel, skal operatøren for utvinningstillatelsen i nært samarbeid med de øvrige partene i tillatelsen utarbeide en rapport, der det vurderes og tas stilling til om den oppdagede forekomsten er drivverdig eller ikke (drivverdighetsrapport). Så snart drivverdighetsrapporten er ferdig, skal operatøren sende den til departementet og de øvrige partene sammen med sin uttalelse om hvorvidt forekomsten er drivverdig (drivverdighetserklæring). De øvrige partene får da en 4 måneders frist til å tiltre operatørens drivverdighetserklæring. Departementet har etter utløpet av denne fristen en 9 måneders frist til å meddele om departementet godkjenner Statoils tiltredelse.

       Etter at departementet har mottatt drivverdighetsrapporten, søker rettighetshaverne i tillatelsen vanligvis om godkjennelse av en Plan for utbygging og drift (utbyggingsplan) for forekomsten. For prosjekter med et investeringsomfang på mer enn 5 mrd. NOK utarbeider departementet på dette grunnlag en stortingsproposisjon. Stortinget innbys her til å fatte vedtak både om Statoils tiltredelse til utbyggingsplanen og om de bevilgningsmessige konsekvensene av Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) i den aktuelle utbyggingen. Stortingets behandling forventes så sluttført før departementets 9 måneders frist utløper. Prosjekter mindre enn 5 mrd. NOK kan som hovedregel godkjennes av Regjeringen i tråd med retningslinjer trukket opp av Stortinget i St.prp. nr. 1 (1995-1996).

       Utbygging kan i henhold til petroleumsloven ikke igangsettes før departementet har godkjent utbyggingsplanen for det aktuelle felt. Departementets godkjennelse vil imidlertid avhenge av Regjeringens, og i større saker Stortingets, tilslutning.

       Det ovenfor skisserte systemet ble modifisert og forenklet noe i avtaleverket for de utvinningstillatelser som ble tildelt i 10. konsesjonsrunde del B (1986) og senere. Her kreves ingen drivverdighetsrapport og drivverdighetserklæring. I disse tilfellene får departementet oversendt for vurdering og godkjennelse en utbyggingsplan for den aktuelle forekomst. De øvrige partene får en 3 måneders frist til å tiltre utbyggingsplanen. Departementet har frist til å godkjenne Statoils tiltredelse senest samtidig med departementets godkjennelse av selve utbyggingsplanen. For prosjektet med et investeringsomfang på mer enn 5 mrd. NOK vil departementet på samme måte som i det ovenfor skisserte systemet utarbeide en stortingsproposisjon, der Stortinget innbys til å fatte vedtak både om Statoils tiltredelse til utbyggingsplanen og om de bevilgningsmessige konsekvensene av SDØE-deltakelsen i den aktuelle utbyggingen. Stortingets behandling må sluttføres før departementet godkjenner utbyggingsplanen.

       I avtaleverket for 15. konsesjonsrunde ble det sistnevnte systemet videreført, med den tilpasning at departementet bare skal godkjenne SDØEs forretningsførers tiltredelse til utbyggingsplanen, og ikke Statoils tiltredelse for sin kommersielle andel i tillatelsene.

       Tildeling av utvinningstillatelser i 15. konsesjonsrunde på norsk sokkel ble sluttført i februar i år. Det nye i forhold til tidligere konsesjonsrunder var blant annet at SDØE ble satt til null i to utvinningstillatelser. Departementet har i praktis behandlet utbyggingsplaner på felt i tillatelser uten SDØE på samme måte i forhold til Stortinget som utbyggingsplaner på felt i tillatelser der SDØE er med.

       Stortinget vil i alle større utbyggingssaker også i fremtiden få seg forelagt rettighetshavernes forslag og vurderinger av et felt for utbygging, samt departementets anbefaling, før utbygging igangsettes. Den reduserte totale statlige deltakelse i utvinningstillatelser tildelt 15. konsesjonsrunde vil ikke ha betydning for hvilke saker som i fremtiden forelegges Stortinget i denne forbindelse. Prosedyremessige endringer skulle i så måte ikke være nødvendige.