Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

       Til Stortinget.

       Nærings- og energidepartementet mottok 25. september 1995 søknad om godkjenning av plan for utbygging og drift (PUD) av Visund, som er lokalisert om lag 22 km nordøst for Gullfaks. Visund-funnet ligger i utvinningstillatelse 120 som ble tildelt i konsesjonsrunde 10 A i 1985 med Norsk Hydro som operatør. Selve funnet ble påvist i 1986. Øvrige rettighetshavere er Statoil, Elf, Conoco og Saga. SDØE har en andel i Visund på 49,6 %.

       Operatørens søknad omfatter kun oljeproduksjonsfasen for Visund, og forutsetter at en beslutning vedrørende gassproduksjonsfasen vil bli tatt på et senere tidspunkt når de markedsmessige rammebetingelsene er avklart. Det vil da bli framlagt en egen plan for utbygging og drift for gassfasen.

       Departementet viser til at de utvinnbare reserver i Visund av operatøren er anslått til 48,5 mill. Sm3 olje og 51 mrd. Sm3 salgbar gass. Oljeproduksjonen er planlagt å starte i juli 1998. Gassen vil bli reinjisert inntil en gassløsning er endelig avklart. Det antas at produksjonen av både olje og gass vil foregå frem til og med år 2026.

       Departementet viser til at de samlede investeringene for Visund-utbyggingen i oljefasen er anslått til 7,3 mrd. 1995-kroner. Av dette beløpet vil 1,36 mrd. kroner bli investert i 1996.

       Oljen på Visund planlegges produsert med et gjennomsnittlig platånivå på om lag 14.000 Sm3 olje pr. dag (88.000 fat pr. dag) i fire år fra 1999 til 2002. Dette vil i de aktuelle årene utgjøre om lag 3 % av den samlede oljeproduksjonen for norsk sokkel. Dette er inkludert i produksjonsprognosene som ligger til grunn for nasjonalbudsjettet for 1996.

       Med forutsetninger departementet har lagt til grunn, gir utbyggingen av Visund en nåverdi på 9,6 mrd. 1995-kroner før skatt. Departementet legger til grunn oljeprisprognosene som fremkommer i nasjonalbudsjettet for 1996 (105 NOK/fat frem til 2000 og 125 NOK/fat ut produksjonstiden, samt 7 % diskonteringsfaktor).

       Videre viser departementet til at med hensyn til lokalisering av driftsorganisasjon og forsyningsbase har Norsk Hydro foreslått en løsning som innebærer at Visund blir operert fra Hydros eksisterende driftsorganisasjon i Bergen, mens base- og forsyningsaktiviteter bli håndtert fra Florø i driftsfasen. Der vil man koordinere basetjenestene sammen med de øvrige selskapene som benytter Florø.

       Departementet viser til at konsekvensutredningen har vært sendt på høring til berørte myndigheter samt til nærings- og interesseorganisasjoner, og at det ikke er innkommet vesentlige innsigelser i denne forbindelse.

       Departementet viser til at de bevilgningsmessige konsekvenser i 1996 som følge av Visund-utbyggingen knytter seg til kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten. Departementet foreslår:

- Kap. 2440, post 24 Driftsresultat, overskudd foreslås redusert med 35 mill. kroner som følge av at driftsutgiftene øker med 10 mill. kroner og kalkulatoriske renter øker med 25 mill. kroner.
- Kap. 2440, post 30 Investeringer, foreslås økt med 695 mill. kroner.
- Kap. 2440, post 31 Prosjekter under vurdering, foreslås redusert med 705 mill. kroner som tilsvarer netto utgiftsøkning for SDØE i 1996 som følge av Visund-utbyggingen.
- Kap. 5440, post 80 Renter, foreslås økt med 25 mill. kroner.

       Departementet gir i proposisjonen sin tilslutning til at Visund-funnet blir bygget ut i henhold til rettighetshavernes plan for utbygging og drift, med de merknader som fremkommer av proposisjonen. Videre anbefaler departementet at Statoil tiltrer plan for utbygging og drift av Visund og deltar i utbyggingen av funnet.