3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Barland, Aud Blattmann, Kari Helliesen, Johan M. Nyland, Ola Røtvei og Solveig Torsvik, fra Senterpartiet, lederen, Johanne Gaup og Terje Sandkjær, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til innhentet uttalelse fra Samferdselsdepartementet i saken, datert 19. februar 1996, og som følger som trykt vedlegg til innstillingen. Komiteen vil også vise til NSBs tilleggsutredning om Nye Nationaltheatret stasjon datert 21. februar 1996.
Komiteen vil peke på at Stortinget ved flere anledninger har behandlet spørsmål vedrørende prosjektet Nye Nationaltheatret stasjon i plan- og budsjettsammenheng.
Komiteen kan i denne forbindelse vise til at prosjektet Nye Nationaltheatret stasjon opprinnelig ikke var prioritert i forbindelse med Norsk jernbaneplan 1994-97, jf. St.meld. nr. 35 (1992-1993) der det bl.a. heter:
« På lengre sikt foreslår NSB bygging av et nytt dobbeltspor gjennom Oslo sentrum .... Grunnen til at dette prosjektet ikke er lagt inn i forslaget for 1994-97 er at planprosessen ikke er kommet langt nok til at en utbygging kan igangsettes. » |
Komiteen vil bemerke at tiltaket som er omtalt i utdraget fra meldingen, var et betydelig mer omfattende prosjekt enn den planlagte utvidelsen av Nationaltheatret stasjon, og må ses på bakgrunn av at en på det tidspunktet ikke hadde gjort mer detaljerte vurderinger av kapasitetsforholdene gjennom Oslo.
Komiteen vil imidlertid vise til Innst.S.nr.212 (1992-1993) om Norsk jernbaneplan 1994-97 hvor det bl.a. heter:
« Flertallet (alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet) har merket seg at kapasiteten i jernbanetunnelen mellom Skøyen og Oslo S har utløst bekymring både i forhold til |
- | dagens generelle vekst på Vestfold- og Drammensbanen, |
- | nye prosjekter som modernisering av Vestfoldbanen med sammenknytning til Sørlandsbanen, |
- | nytt dobbeltspor Skøyen - Asker, |
- | innføring av trafikk fra Ringeriksbanen og |
- | forventet framtidig trafikk til hovedflyplassen på Gardermoen. |
Flertallet er kjent med at NSB har satt i gang en utredning av mulige kapasitetsforberedende tiltak. Flertallet vil likevel be om at dette arbeidet blir forsert slik at ikke kapasitetssituasjonen i tunnelen Skøyen - Oslo S blir en flaskehals for gjennomføring av utbyggingsprosjekter i Oslo-området. » |
Komiteen viser videre til St.prp. nr. 1 (1995-1996) Samferdselsdepartementet der prosjektet Nationaltheatret stasjon er konkret omtalt, og der det foreslås en bevilgning på 102 mill. kroner i 1996 til prosjektet Nye Nationaltheatret stasjon. Totalt kostnadsoverslag er oppgitt til 736 mill. kroner i 1995-priser.
Komiteen viser til en enstemmig komitémerknad i B.innst.S.nr.14 (1995-1996), og der komiteen bl.a. uttaler:
« ... Regjeringens forslag om bevilgning til å utvide Nationaltheatret stasjon er et viktig bidrag til å fjerne en sentral flaskehals i dagens infrastruktur. » |
Komiteen viser til at når det gjelder plansaken for prosjektet, uttaler Samferdselsdepartementet i sin uttalelse av 19. februar d.å. følgende om behandlingen i reguleringsfasen:
« Oslo kommune skal i utgangspunktet selv behandle spørsmålet om reguleringsplan for tiltaket. » |
Komiteen er kjent med at Norges statsbaner har lagt til grunn at endelig vedtak av reguleringsplanen vil foreligge i midten av august og at byggestart er planlagt til september 1996.
Komiteen vil legge vekt på at gangen i vedtaksprosessen for reguleringsplan blir lagt opp slik at nødvendig framdrift og tidspunkt for byggestart opprettholdes.
Komiteen er innforstått med at anleggsarbeidene for prosjektet Nye Nationaltheatret stasjon vil medføre ulemper for bymiljøet i anleggsperioden. Komiteen vil derfor understreke at det må legges vekt på at inngrepene i dagen ved Nationaltheatret gjøres så skånsomt som mulig, men likevel i utgangspunktet innenfor allerede angitte økonomiske rammer. Komiteen vil be om at Stortinget blir orientert om evt. revidert kostnadsoverslag i Revidert Nasjonalbudsjett våren 1996 eller i St.prp. nr. 1 (1996-1997) høsten 1996.
Komiteen finner å avvise forslaget i Dok.nr.8:30 (1995-1996).
Komiteen vil med bakgrunn i bl.a. Stortingets tidligere behandlinger vise til at det er viktig å sikre framdriften av dette viktige prosjektet. Komiteen vil vise til at Nationaltheatret stasjon i dag er en flaskehals for togtrafikken. Behovet for bedret kapasitet gjennom Oslo-tunnelen skyldes alle togslag; både lokaltog, regionaltog, intercitytog, fjerntog og den framtidige trafikken til/fra Gardermoen.
Komiteen vil videre legge vekt på at med Nye Nationaltheatret stasjon vil en kunne legge forholdene til rette for å få utbygd en fullstendig kollektivterminal og et forbedret tilbud også for T-banen. Prosjektet vil bedre sammenkoplingen mellom jernbane og T-bane. Komiteen vil peke på at dette vil legge til rette for redusert bilbruk i Oslo.
Komiteen vil vise til at selv om det foreligger planer for å etablere bedre forbindelser mellom Jernbanetorget T-banestasjon og Oslo sentralstasjon, er overgangsmulighetene mellom tog og T-bane bedre på Nationaltheatret stasjon. Dette gjelder ikke minst for de reisende på den vestlige delen av T-banesystemet. Komiteen viser i den sammenheng til Oslo kommunes planer for videre utbygging på T-banenettet, bl.a. gjennom etableringen av Homansbyen stasjon og Blindern kollektivterminal, samt sammenknytningen av det vestlige og østlige T-banenettet gjennom en T-banering.
Komiteen har merket seg at NSB ikke har ytterligere kapasitetsbehov som vil medføre gravearbeid ved Nationaltheatret stasjon i et 40-års perspektiv.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, har merket seg at veksten i kollektivtrafikken i Oslo de siste årene ser ut til å være sterkere enn veksten i biltrafikken, men at biltrafikken over bygrensen ser ut til å øke.
Flertallet ser det som viktig gjennom tilrettelegging, motivasjon og restriksjoner å redusere biltrafikken i Oslo-området. Nationaltheatret stasjons sentrale beliggenhet i Oslo sentrum og som et viktig knutepunkt mellom den regionale togtrafikken og kollektivtrafikksystemet i Oslo er et særdeles viktig tilretteleggingstiltak. Kombinert med parkeringsrestriksjoner, trafikkreguleringer og en miljøvennlig bompenge- eller vegprisingsordning, vil dette kunne bidra til ytterligere styrking av kollektivtrafikken.
Flertallet vil for øvrig vise til at spørsmål vedrørende vegprising, trafikkreguleringer m.v. vil være aktuelle problemstillinger i forbindelse med behandlingen av Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2007.