3. Styringsroller og samarbeidsformer
3.1 Generelt
Forsvarets styringskonsept stiller krav om at styringsrollene i alle deler av Forsvaret klarlegges, og at det etableres hensiktsmessige rutiner for styring og samarbeid mellom nivåene.
I styringen av Forsvarets ressurser kan en gjøre følgende skille:
- | Strategisk styring som skal kartlegge mål og retningslinjer, sørge for ressursstyring, fastlegge hovedprinsippene i underlagte enheters organisasjon og personell- og økonomiforvaltning, og foreta resultatkontroll i forhold til langsiktige mål, politiske retningslinjer og gjeldende lover og regler. |
- | Operativ/utøvende styring som skal sørge for gjennomføring av den løpende virksomhet og utnyttelse og oppfølging av de disponible ressurser. |
Departementet og overkommandoen har forskjellige styringsroller innenfor dette.
3.2 Forsvarsdepartementets rolle i forhold til undergitte ledd
Departementets rolle i forhold til alle undergitte ledd kan grupperes i fire hovedkategorier:
- | konstitusjonelle |
- | politiske |
- | forvaltningsmessige |
- | administrative |
Det er ikke noe skarpt skille mellom disse områdene og det vil alltid være de fremtidsrettede, politiske oppgavene som vil stå i forgrunnen. Dette betyr at departementets styringsorganer overfor undergitte ledd skal utføres på et overordnet strategisk nivå ved å fastsette mål og gi oppdrag og retningslinjer for Forsvarets samlede virksomhet.
Forsvarsministeren er konstitusjonelt og parlamentarisk ansvarlig for all virksomhet som utføres av underlagte etater og må føre tilsyn med etatenes virksomhet, bl.a. gjennom en overordnet kontrollfunksjon.
3.3 Forsvarssjefens rolle
Forsvarssjefen, med Forsvarets overkommando som sin stab, skal drive tverrprioritering og helhetlig ressursstyring og se operativ, styrkeproduserende og støtteproduserende virksomhet i sammenheng. Forsvarssjefen har ansvaret for den militære langtidsplanlegging og skal utarbeide forslag til budsjett innenfor sitt ansvarsområde. Han har ansvar for å foreslå kosteffektive og resultatrettede løsninger med utgangspunkt i mål, rammer og politiske retningslinjer utformet av departementet. Forsvarssjefen har videre ansvar for den operative/utøvende styringen og skal sørge for gjennomføring av den løpende virksomhet. Han skal dessuten føre kontroll med at tildelte midler blir effektivt utnyttet. Forsvarssjefen avgir årlig regnskap og en sammenfattende vurdering av Forsvarets virksomhet og utvikling av stridsevnen i forhold til gjeldende forsvarskonsept og valgte strategier.
3.4 Samarbeidsformer
De definerte styringsrollene er supplert med fastsatte rutiner for hvordan samarbeidet mellom departementet og FO skal foregå. Departementet styrer Forsvaret gjennom styringsdialogen. Denne er formalisert gjennom en fastsatt møtestruktur og et sett med styringsdokumenter. Fokus i etatsstyringsmøtene er:
- | retningslinjer for planperioden (6-års perspektiv) |
- | budsjettretningslinjer |
- | iverksettingsbrev og |
- | årsrapport |
I tråd med intensjonene bak innføring av mål- og resultatstyring i staten er departementet i samarbeid med Forsvarets overkommando nå i ferd med å etablere et system med vesentlig mer forpliktende avtaler gjennom hele organisasjonen om hva som skal oppnås for de tildelte ressursene.
3.5 Arbeidsformer og rutiner i FO
FO vil utad opptre som ett nivå, men innen FO vil man få en todeling mellom fellesstaben (nivå 1) som i hovedsak skal arbeide med overordnet planlegging og styring og generalinspektoratene (nivå 2) som vil stå for styrkeproduksjon.
Innenfor fellesstaben vil det bli etablert en sentralstab som skal være Forsvarssjefens overordnede, koordinerende og styrende stab. Den skal være premissgiver for øvrige stabsledd og ha ansvar for at helhetsløsninger blir valgt på grunnlag av forutgående tverrprioritering. Fagstabene vil få en klarere rolle i forhold til avgrensede fagområder, mens spesialstabene (FO/E og FO/S) i hovedsak vil ha de samme oppgaver som tidligere.
Generalinspektørene skal på vegne av Forsvarssjefen ivareta styrkeproduksjonen i den enkelte forsvarsgren og Heimevernet. Samspillet mellom sentralstab, fagstaber og forsvarsgrenstaber skal i prinsippet fungere slik at de får oppdrag med resultatkrav, ressurser og rammebetingelser fra Forsvarssjefen og rapporterer til ham i henhold til disse.