4. Ny saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden for 1995
Komiteen viser til at de samlede utgifter på statsbudsjettet for 1995 ved salderingen 21. desember 1994 utgjorde kr 431.435.250.000 (B.innst.S.nr.III). I løpet av budsjetterminen er utgiftene ved behandlingen av tilleggsproposisjoner ifølge proposisjonen økt med kr 17.541.630.000, og nedsatt med kr 12.047.861.000, dvs. at utgiftene ved behandlingen av tilleggsproposisjoner er økt med netto kr 5.493.769.000.
Komiteen viser til at det i proposisjonen er innregnet nedsettelse av utgifter under kap. 240 post 70 med 10,5 mill. kroner, jf. tabell 2 i vedlegget til proposisjonen. Dette forslaget ble ikke vedtatt ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 10 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.60 (1995-1996). Komiteen viser til at utgiftene i løpet av budsjetterminen etter dette er nedsatt med kr 12.037.361.000, dvs. at utgiftene ved behandling av tilleggsproposisjonen er økt med netto kr 5.504.269.000.
Utgiftene er i proposisjonen foreslått økt med kr 17.071.350.000 og nedsatt med kr 3.088.650.000, dvs. at utgiftene i foreliggende proposisjon er foreslått økt med netto kr 13.982.700.000.
Komiteen viser til at det under den kapittelvise gjennomgang foran har blitt flertall i komiteen for disse forslagene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under pkt. 3.2.4, hvor disse medlemmer går imot å redusere bistandsbudsjettet med 120 mill. kroner.
Komiteen konstaterer at de samlede utgifter på 1995-budsjettet etter dette er kr 450.922.219.000, som er en økning med kr 19.486.969.000 i forhold til B.innst.S.nr.III (1994-1995).
Komiteen viser til at de samlede inntekter på statsbudsjettet for 1995 ved salderingen 21. desember 1994 utgjorde kr 417.897.500.000 (jf. B.innst.S.nr.III). I løpet av budsjetterminen er inntektene ved behandlingen av tilleggsproposisjoner økt med kr 5.324.781.000 og nedsatt med kr 5.906.640.000, dvs. at inntektene ved behandlingen av tilleggsproposisjoner er satt ned med netto kr 581.859.000.
Inntektene er i proposisjonen foreslått økt med kr 32.083.584.000 og nedsatt med kr 3.928.506.000, dvs. at inntektene er foreslått økt med netto kr 28.155.078.000.
Komiteen viser til at komiteen under den kapittelvise gjennomgang foran har sluttet seg til disse forslagene.
De samlede inntekter på 1995-budsjettet er etter dette kr 445.470.719.000, som er en økning med i alt kr 27.573.219.000 i forhold til B.innst.S.nr.III (1994-1995).
Komiteen viser til at det oljekorrigerte underskuddet før lånetransaksjoner i denne innstilling er kr 40.341.398.000, mot et underskudd på kr 47.130.750.000 i B.innst.S.nr.III, dvs. en reduksjon av det oljekorrigerte underskuddet med netto kr 6.789.352.000 i forhold til B.innst.S.nr.III.
Underskuddet i alt før lånetransaksjoner er redusert med kr 4.928.250.000 gjennom 1995, fra kr 8.740.750.000 ifølge B.innst.S.nr.III (1994-1995) til kr 3.812.500.000 ifølge denne innstilling.
Komiteen viser til at folketrygdens finansieringsbehov etter denne innstilling er redusert med kr 391.198.000 i forhold til B.innst.S.nr.III (1994-1995), til kr 38.610.592.000.
Komiteen viser til at det er usikkert hvor stort det endelige regnskapsmessige resultat vil bli. Komiteen slutter seg til utkast til vedtak II hvor det foreslås at folketrygdens regnskapsmessige finansieringsbehov for 1995 dekkes ved statstilskudd, uten angivelse av beløp.
Komiteen viser til at utgiftene til lån og aksjetegning m.v. er økt med kr 13.228.266.000, mens tilbakebetalinger er økt med kr 16.386.266.000 gjennom budsjetterminen, utlån og avdrag er dermed redusert med kr 3.158.000.000 til kr 1.639.000.000.
Komiteen viser til at det samlede finansieringsbehov i denne innstillingen blir kr 5.451.500.000, som er nedsettelse med kr 8.086.250.000 fra B.innst.S.nr.III (1994-1995). Komiteen slutter seg ut fra dette til at bevilgningen under kap. 5999 Statslånemidler, post 90 Lån, reduseres med kr 8.086.250.000 til kr 5.451.500.000.