Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

      I proposisjon er det redegjort for de endringer som er vedtatt eller foreslått på statsbudsjettet medregnet folketrygden for 1995 etter at budsjettet ble vedtatt av Stortinget 21. desember 1994 (B.innst.S.nr.III 1995). I tillegg blir det fremmet nye forslag til endringer på en del utgifts- og inntektsposter.

       Etter at statsbudsjettet medregnet folketrygden for 1995 ble saldert ved Stortingets vedtak av 21. desember 1994, er det i proposisjoner forelagt Stortinget foreslått eller vedtatt øking av utgifter ekskl. lånetransaksjoner med 16.819 mill. kroner og nedsettelser med 11.810 mill. kroner, jf. tabellene 1, 2 og 5 i vedlegg til proposisjonen.

       Utgiftene ekskl. lånetransaksjoner er dermed økt med netto ca 5 mrd. kroner i 1995. Utgifter inkl. lånetransaksjoner er økt med 5.494 mill. kroner.

       Inntektene ekskl. lånetransaksjoner er i tilleggsproposisjoner foreslått eller vedtatt forhøyet med 2.848 mill. kroner og nedsatt med 5.902 mill. kroner, jf. tabellene 3 og 4 i vedlegg til proposisjonen.

       Netto er de samlede inntekter ekskl. lånetransaksjoner redusert med 3.054 mill. kroner. Inntekter inkl. tilbakebetalinger er redusert med 582 mill. kroner.

       Etter den redegjørelse som er gitt vedrørende forslag og vedtak i 1995 og de forslag som er fremmet i proposisjonen er de samlede utgifter utenom overføring til Statens petroleumsfond økt med 21.337 mill. kroner, mens inntektene utenom overføring fra Statens petroleumsfond er økt med 29.434 mill. kroner i forhold til B.innst.S.nr.III (1994-1995).

       Utgiftene ekskl. lånetransaksjoner og statlig petroleumsvirksomhet er økt med 2.954 mill. kroner i forhold til B.innst.S.nr.III. I forhold til anslaget i Gul bok for 1996 pr. 12. september 1995 er utgiftene økt med 59 mill. kroner.

       Inntekter ekskl. oljeinntekter og tilbakebetalinger er økt med 9.754 mill. kroner i forhold til B.innst.S.nr.III. Skatter og avgifter er økt med 6.944 mill. kroner, overføring fra skattefordelingsfondet er økt med 2.130 mill. kroner, mens andre inntekter er økt med 680 mill. kroner.

       Etter dette blir det oljekorrigerte underskuddet på 40.331 mill. kroner mot 47.131 mill. kroner i det vedtatte budsjett, dvs. en bedring på 6.800 mill. kroner.

       Nettoinntekter av oljeskatter og statlig petroleumsvirksomhet er redusert med 1.861 mill. kroner. Oljeskattene er økt med 2.756 mill. kroner mens netto inntekt fra statlig petroleumsvirksomhet er redusert med 4.631 mill. kroner. Det samlede underskudd før lånetransaksjoner er derfor redusert med 4.939 mill. kroner til 3.802 mill. kroner.

       Utgiftene til lån og aksjetegning m.v. er økt med 13.228 mill. kroner, mens tilbakebetalinger er økt med 16.386 mill. kroner. Utlån og avdrag netto er dermed redusert med 3.158 mill. kroner til 1.639 mill. kroner.

       Etter dette reduseres det samlede finansieringsbehov med 8.097 mill. kroner til 5.441 mill. kroner i proposisjonen. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 5999, Statslånemidler post 90, Lån, reduseres med 8.097 mill. kroner.

       Fra B.innst.S.nr.III til nysaldert budsjett i proposisjonen er folketrygdens samlede utgifter økt med 1.178 mill. kroner, mens inntektene samtidig er økt med 1.569 mill. kroner. Folketrygdens finansieringsbehov er dermed redusert med 391 mill. kroner til 38.611 mill. kroner i det nysalderte budsjett.

       Det er tidligere forutsatt at dette beløpet skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok og salderingsproposisjonen for 1995. Det er imidlertid fortsatt usikkerhet om hvor stort det endelige regnskapsresultatet vil bli. I denne proposisjon foreslås derfor i utkastet til vedtak at folketrygdens regnskapsmessige finansieringsbehov for 1995 dekkes ved statstilskudd uten angivelse av beløp.

       Finansdepartementet understreker at det nysalderte budsjett ikke er identisk med det som blir det endelige regnskapsresultat. I likhet med tidligere år kan det ventes innsparinger på en rekke poster. På den annen side må det regnes med at overføringer fra forrige år og andre forhold vil gi merforbruk på en del poster. Foreløpig regner en med at slike innsparinger og merforbruk i det vesentlige vil oppveie hverandre.

       Nedenfor gjengis forskyvninger fra det nysalderte budsjett til endelig regnskap de senere år (mill. kroner):

Overskudd før lånetransaksjoner medregnet folketrygden (underskudd -):

År Nysaldert budsjett Regnskap
1989 - 5.551 1.128
1990 - 3.131 3.020
1991 - 26.107 - 19.740
1992 - 39.262 - 34.866
1993 - 46.684 - 43.873
1994 - 30.435 - 28.923
1995 - 3.802 3.800 1
1 Anslag i proposisjonen.

Samlet finansieringsbehov medregnet folketrygden (av kontantbeholdning og lånemidler):

År Nysaldert budsjett Regnskap
1989 28.010 20.249
1990 24.562 14.992
1991 71.193 62.134
1992 61.468 55.689
1993 70.548 66.754
1994 34.730 32.584
1995 5.441 5.400 1
1 Anslag i proposisjonen.

       Det vises til at det i kap. 2 i proposisjonen er omtale av statsregnskapet medregnet folketrygden for perioden januar - oktober 1995.