Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

      Komiteen har merket seg at forslaget til endringer i forsvarsbudsjettets ramme for 1995 dreier seg om en tilleggsbevilgning på 164,523 mill. kroner og netto mindreinntekter på 61,635 mill. kroner. Dette gir et netto tilleggsbehov på 102,888 mill. kroner.

       Komiteen har også merket seg at forslaget til tilleggsbevilgning baseres på midler som tidligere er gått til inntekt i statskassen.

       Komiteen har også merket seg at forslag til endringer har sin begrunnelse i overskridelser på enkelte driftskapitler i 1994 og for å dekke et økt driftsbehov i 1995. Disse forhold gjør de detaljerte endringer meget uoversiktlige.

       I tillegg til dette viser komiteen til at forslaget til endringer innebærer en midlertidig omdisponering av 115,5 mill. kroner fra investeringer til drift som forutsettes tilbakeført investeringer i 1996. 73,5 mill. kroner foreslås overført fra kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen og 42 mill. kroner fra kap. 1760 post 45 Store nyanskaffelser.

       Komiteen vil peke på det uheldige i at en skyver disse overskridelsene av driftsbudsjettet foran seg ved såkalte midlertidige overføringer fra investeringsbudsjettet. Med de store reduksjoner i driftsbudsjettet i 1996 kan ingen i dag garantere om det vil være midler tilgjengelige for tilbakeføring til investeringer i 1996. Det hadde derfor vært mer korrekt med et forslag om tilleggsbevilgning allerede på det nåværende tidspunkt. Komiteen har imidlertid valgt å se an utviklingen og eventuelt komme tilbake til spørsmålet om tilleggsbevilgning i 1996.

       Komiteen har merket seg at departementet i proposisjonen benytter uttrykket « lån » og « midlertidig overføring » av midler fra investeringer til drift. Siden begrepet ikke eksisterer i Bevilgningsreglementet, og komiteen nå kun behandler forslag om omdisponering av forsvarsbudsjettet for 1995, har komiteen tatt spørsmålet opp i møte med Statsråden. Komiteen viser til svar fra Statsråden i vedlagte kopi av brev av 16. november 1995 hvori også nevnes enkelte trykkfeil i proposisjonsteksten.

       Komiteen viser for øvrig til Riksrevisjonens Dok.nr.1 (1995-1996) som bl.a. omhandler forhold som har relevans til denne sak.

       Komiteen har merket seg at inntektsanslaget for FN under kap. 4792 er foreslått redusert med 57 mill. kroner pga. at FN har varslet betalingsstopp, noe som resulterer i en tilsvarende reduksjon av utgiftsrammen. I brev av 24. november 1995 meddeler imidlertid departementet:

       « FN har i ettertid mottatt betydelige innbetalinger fra flere stater og er derav blitt i stand til å fortsette utbetaling til troppebidragsytende land også for resten av budsjettåret. Norges andel av disse midlene blir 46 mill. kroner som vi vil motta i nær framtid.
       Som en konsekvens av at vi allikevel får tilført midler fra FN vil vi måtte regne med et overføringsbehov på kapitlet til 1996. På grunn av vår generelle merinntekstfullmakt vil vi imidlertid ikke risikere å tape pengene. »

       Komiteen tar dette til etterretning.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg på bakgrunn av foranstående merknader til proposisjonens forslag.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at tilbakebetalingen til NATO bør skje innenfor forsvarsbudsjettets totale rammer og ikke som en tilleggsbevilgning. Dette medlem vil foreslå en reduksjon i den foreslåtte overføring til kap. 1760 post 47 på 150 mill. kroner og fremmer følgende forslag:

Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og
  nybygg og nyanlegg
  47  Nye bygg og anlegg
        økes med
        kr 42.678.000
        og bevilges med kr 997.178.000