Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer i bevilgninger m.v. i forsvarsbudsjettet for 1995.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 53 (1995-1996)
  • Kildedok: St.prp. nr. 8 (1995-96)
  • Dato: 29.11.1995
  • Utgiver: forsvarskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

Innledning

       Forsvarsdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om visse omgrupperinger av forsvarsbudsjettet for 1995 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1995 ble utarbeidet.

Rammeutvikling

       Utgiftsrammen for 1995-budsjettet har i løpet av året utviklet seg slik:


Revidert S. III 1995 23.711,651 mill. kroner

Tilleggsbevilgninger

- Innst.S.nr.189 (1994-1995)

Økte tillegg til vernepliktige 13,101 mill. kroner

- Innst.S.nr.217 (1994-1995)

Utvidet norsk deltakelse i UNPROFOR 90,000 mill. kroner

- Innst.S.nr.220 (1994-1995)

Rammenedtrekk - 34,800 mill. kroner


Ramme før omgruppering for 1995 23.779,952 mill. kroner

Forslag til øking av utgiftsrammen i

denne proposisjonen 102,888 mill. kroner


Foreslått utgiftsramme for 1995 23.882,840 mill. kroner




       Forslaget til tilleggsbevilgning på 164,523 mill. kroner er i realiteten en rebevilgning av penger som tidligere er gått til inntekt i statskassen og skyldes tre forhold:

- Ved Innst.S.nr.57 (1992-1993) ble det foretatt en rammereduksjon i forsvarsbudsjettet på netto 388 mill. kroner pga. redusert fremdrift av fellesfinansierte NATO-prosjekter og derved reduserte inntekter. Stortinget ba om at beløpet ble rebevilget når det oppsto behov for det, og i Innst.S.nr.50 (1994-1995) ble det gitt en tilleggsbevilgning på 100 mill. kroner i denne forbindelse. I denne proposisjonen foreslås ytterligere 150 mill. kroner som tilleggsbevilgning under kap. 1760 post 47 til dekning av mindreinntekter fra NATO og for å videreføre prefinansierte prosjekter. Det vil da gjenstå 138 mill. kroner til dekning av senere behov.
- Som følge av en del forhold som er nærmere beskrevet i proposisjonen ble et beløp på 6,023 mill. kroner tilbakeført til statskassen i forbindelse med overføringen fra 1994 til 1995. Departementet ber nå om at beløpet tilleggsbevilges under kap. 1760, post 45.
- Ved en feil ble en økt inntekt på 8,5 mill. kroner som gjaldt refusjoner fra NATO i forbindelse med drift av Luftforsvarets kontroll- og varslingsstasjoner, ikke tillagt utgiftsrammen i forbindelse med St.prp. nr. 1 (1993-1994). Departementet ber i denne proposisjonen om at beløpet gis som tilleggsbevilgning under kap. 1733 post 11.

Forslag til omgruppering av 1995-budsjettet fordelt postvis

Utgifter
      Mindreutg. -
      Meirutg. +
01 Lønn og godtgjersle kr 5.620.000
11 Varer og tenester kr -108.061.000
21 Spesielle driftsutgifter kr -14.000.000
43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet kr - 20.000.000
45 Store nyskaffingar kr 19.525.000
47 Nye bygg og anlegg kr 156.510.000
50 Overføringar til statsinstitusjonar kr 61.079.000
51 Tilskot til Forsvarets forskingsinstitutt kr 11.074.000
70 Rentestønad kr -5.547.000
71 Overføring til andre kr 350.000
72 Tilskot til private kr 12.420.000
75 Fellesfinansierte byggje- og
  anleggsarbeid, Noregs tilskot til
  infrastruktur-programmet i NATO kr -15.082.000
90 Lån til private kr -1.000.000
  Sum utgifter kr 102.888.000


Inntekter
      Mindreutg. -
      Meirutg. +
01 Driftsinntekter kr -61.312.000
11 Salsinntekter kr -4.050.000
15 Refusjon arbeidsmarknadstiltak kr -903.000
45 Store nyskaffingar kr 15.000.000
47 Sal av eigedom kr 15.000.000
48 Fellesfinansierte byggje- og
  anleggsarbeid kr -29.748.000
60 Refusjon frå fylka kr 325.000
70 Renteinntekter kr -6.347.000
74 Renter låneordning kr 3.900.000
90 Tilbakebetaling lån kr 6.500.000
  Sum inntekter kr -61.635.000


       Detaljerte forklaringer til de postvise endringer er gitt pr. kapittel under avsnitt II i proposisjonen.

Hovedtrekk i forslag til omgruppering

       Som følge av overskridelse av driftsbevilgningene i 1994 på 87 mill. kroner, ble materiellinvesteringene tilsvarende redusert ved overføringene fra 1994 til 1995. Beløpet foreslås nå tilbakeført materiellinvesteringer. Det er imidlertid konstatert nye behov for å styrke driftssiden i 1995 på 115,5 mill. kroner. For å dekke disse behov foreslås kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen (FRG) redusert med til sammen 73,5 mill. kroner og kap. 1760 redusert med 42 mill. kroner. Midlene er disponible som følge av at FRG ligger litt etter den opprinnelige fremdriftsplan og som følge av forsinkelse av visse prosjekter under kap. 1760 post 45.

       Departementet angir reduksjonene som et lån som derfor vil bli tilbakeført til de respektive kapitler i 1996. Reduksjonen under FRG foreslås tilført kap. 1725 til nye poster 50 og 72 til dekning av utgifter til førtidspensjonering og avgangsstimulerende tiltak for sivilt personell, til ny post 11 under kap. 1760 i forbindelse med oppdragsfinansiering for Forsvarets bygningstjeneste samt et mindre beløp til kap. 1790 Kystvakten. Midlene fra kap. 1760 post 45 foreslås tilført kap. 1732 Sjøforsvaret og kap. 1792 FN-tjeneste. Trass i disse midlertidige lån opplyser departementet at målsettingen om en driftsreduksjon på 2,6 % vil bli oppnådd i 1995.

       Svikten i inntekter på 61,635 mill. kroner gjelder spesielt kap. 4760 post 48 på grunn av tidligere for meget refunderte beløp fra NATO og kap. 4792 på grunn av at FN har varslet utbetalingsstopp.

Andre saker

       Under hovedavsnitt III i proposisjonen redegjør departementet nærmere for avgangsstimulerende tiltak for sivilt personell i Forsvaret, bl.a. for vilkårene ved førtidspensjon.

       Departementet redegjør også for hvorledes dekningen av utgifter til drifts- , vedlikeholds- og investeringskostnader for nasjonale festningsverk er innarbeidet i proposisjonen under kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål.

      Komiteen har merket seg at forslaget til endringer i forsvarsbudsjettets ramme for 1995 dreier seg om en tilleggsbevilgning på 164,523 mill. kroner og netto mindreinntekter på 61,635 mill. kroner. Dette gir et netto tilleggsbehov på 102,888 mill. kroner.

       Komiteen har også merket seg at forslaget til tilleggsbevilgning baseres på midler som tidligere er gått til inntekt i statskassen.

       Komiteen har også merket seg at forslag til endringer har sin begrunnelse i overskridelser på enkelte driftskapitler i 1994 og for å dekke et økt driftsbehov i 1995. Disse forhold gjør de detaljerte endringer meget uoversiktlige.

       I tillegg til dette viser komiteen til at forslaget til endringer innebærer en midlertidig omdisponering av 115,5 mill. kroner fra investeringer til drift som forutsettes tilbakeført investeringer i 1996. 73,5 mill. kroner foreslås overført fra kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen og 42 mill. kroner fra kap. 1760 post 45 Store nyanskaffelser.

       Komiteen vil peke på det uheldige i at en skyver disse overskridelsene av driftsbudsjettet foran seg ved såkalte midlertidige overføringer fra investeringsbudsjettet. Med de store reduksjoner i driftsbudsjettet i 1996 kan ingen i dag garantere om det vil være midler tilgjengelige for tilbakeføring til investeringer i 1996. Det hadde derfor vært mer korrekt med et forslag om tilleggsbevilgning allerede på det nåværende tidspunkt. Komiteen har imidlertid valgt å se an utviklingen og eventuelt komme tilbake til spørsmålet om tilleggsbevilgning i 1996.

       Komiteen har merket seg at departementet i proposisjonen benytter uttrykket « lån » og « midlertidig overføring » av midler fra investeringer til drift. Siden begrepet ikke eksisterer i Bevilgningsreglementet, og komiteen nå kun behandler forslag om omdisponering av forsvarsbudsjettet for 1995, har komiteen tatt spørsmålet opp i møte med Statsråden. Komiteen viser til svar fra Statsråden i vedlagte kopi av brev av 16. november 1995 hvori også nevnes enkelte trykkfeil i proposisjonsteksten.

       Komiteen viser for øvrig til Riksrevisjonens Dok.nr.1 (1995-1996) som bl.a. omhandler forhold som har relevans til denne sak.

       Komiteen har merket seg at inntektsanslaget for FN under kap. 4792 er foreslått redusert med 57 mill. kroner pga. at FN har varslet betalingsstopp, noe som resulterer i en tilsvarende reduksjon av utgiftsrammen. I brev av 24. november 1995 meddeler imidlertid departementet:

       « FN har i ettertid mottatt betydelige innbetalinger fra flere stater og er derav blitt i stand til å fortsette utbetaling til troppebidragsytende land også for resten av budsjettåret. Norges andel av disse midlene blir 46 mill. kroner som vi vil motta i nær framtid.
       Som en konsekvens av at vi allikevel får tilført midler fra FN vil vi måtte regne med et overføringsbehov på kapitlet til 1996. På grunn av vår generelle merinntekstfullmakt vil vi imidlertid ikke risikere å tape pengene. »

       Komiteen tar dette til etterretning.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg på bakgrunn av foranstående merknader til proposisjonens forslag.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at tilbakebetalingen til NATO bør skje innenfor forsvarsbudsjettets totale rammer og ikke som en tilleggsbevilgning. Dette medlem vil foreslå en reduksjon i den foreslåtte overføring til kap. 1760 post 47 på 150 mill. kroner og fremmer følgende forslag:

Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og
  nybygg og nyanlegg
  47  Nye bygg og anlegg
        økes med
        kr 42.678.000
        og bevilges med kr 997.178.000

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og
  nybygg og nyanlegg
  47  Nye bygg og anlegg økes
        med kr 42.678.000
        og bevilges med kr 997.178.000

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt

vedtak:

       Stortinget samtykker i at:

I.

       - Forsvarsdepartementet får fullmakt til å redusere bestillingsfullmakten for kap. 1732 post 11 med 20 mill. kroner til 370 mill. kroner.

       - Kap. 1700 post 73 får tilføyet stikkordet « kan overføres ».

II.

       På statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:

Utgifter

Kap. 1700 Forsvarsdepartementet
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 880.000
        frå kr 32.361.000
        til kr 31.481.000
Kap. 1710 Forsvarets tele- og datatjeneste
  01  Løn og godjersle,
        vert auka med kr 4.800.000
        frå kr 147.491.000
        til kr 152.291.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 7.599.000
        frå kr 83.212.000
        til kr 75.613.000
Kap. 1713 Tilskott til oranisasjonar
  71  Overføring til andre,
        vert auka med kr 350.000
        frå kr 36.861.000
        til kr 37.211.000
Kap. 1719 Fellesinstitusjonar og
  -utgifter under FD
  01  Løn og godjersle,
        vert redusert med kr 50.000
        frå kr 1.838.000
        til kr 1.788.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 1.033.000
        frå kr 14.628.000
        til kr 13.595.000
  43  Til disposisjon for FD,
        vert redusert med kr 20.000.000
        frå kr 20.000.000 til kr 0
  51  Tilskot til Forsvarets
        forskningsinstitutt,
        vert auka med kr 11.074.000
        frå kr 151.790.000
        til kr 162.864.000
  70  Rentestønad,
        vert redusert med kr 4.500.000
        frå kr 7.500.000
        til kr 3.000.000
  90  Lån til private,
        vert redusert med kr 1.000.000
        frå kr 2.000.000
        til kr 1.000.000
Kap. 1720 Felles leiing og kommandoapparat
  01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 2.013.000
        frå kr 495.479.000
        til kr 497.492.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 4.038.000
        frå kr 270.394.000
        til kr 266.356.000
Kap. 1725 Fellesinstitusjonar og
  -utgifter under FO
  01  Løn og godgjersle,
        vert auka med kr 4.321.000
        frå kr 197.103.000
        til kr 201.424.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 72.626.000
        frå kr 527.624.000
        til kr 454.998.000
  50  (Ny) Overføringar til
        statsinstitusjonar, kan
        overførast,
        vert løyvd med kr 61.079.000
  72  (Ny) Avgangstimulerande
        tiltak, kan overførast,
        vert løyvd med kr 9.181.000
Kap. 1731 Hæren
  01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 69.498.000
        frå kr 2.623.127.000
        til kr 2.692.625.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 87.322.000
        frå kr 1.660.149.000
        til kr 1.572.827.000
  72  (Ny) Avgangsstimulerande
        tiltak, kan overførast,
        vert løyvd med kr 2.039.000
Kap. 1732 Sjøforsvaret
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 19.599.000
        frå kr 1.415.993.000
        til kr 1.396.394.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 1.043.000
        frå kr 1.060.079.000
        til kr 1.059.036.000
Kap. 1733 Luftforsvaret
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 64.743.000
        frå kr 1.756.650.000
        til kr 1.691.907.000
  11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 52.732.000
        frå kr 1.504.989.000
        til kr 1.557.721.000
Kap. 1734 Heimevernet
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 15.527.000
        frå kr 363.535.000
        til kr 348.008.000
  11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 8.397.000
        frå kr 186.980.000
        til kr 195.377.000
Kap. 1735 Forsvarets etteretningsteneste
  21  Spesielle driftsutgifter,
        vert redusert med kr 14.000.000
        frå kr 475.706.000
        til kr 461.706.000
Kap. 1740 Alliert lager m.m.
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 6.447.000
        frå kr 66.298.000
        til kr 59.851.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 9.194.000
        frå kr 26.811.000
        til kr 17.617.000
Kap. 1760 Nyskaffing av materiell
        og nye bygg og anlegg
  11  (Ny) Varer og tenester
        kan nyttast under
        kap. 1760 post 47,
        vert løyvd med kr 92.000.000
  45  Store nyskaffingar,
        kan overførast,
        vert auka med kr 19.525.000
        frå kr 5.887.750.000
        til kr 5.907.275.000
  47  Nye bygg og anlegg,
        kan overførast,
        kan nyttast under kap. 1760
        postane 11 og 44,
        vert auka med kr 192.678.000
        frå kr 954.500.000
        til kr 1.147.178.000
  70  Rentestønad,
        vert redusert med kr 1.047.000
        frå kr 28.000.000
        til kr 26.953.000
  72  Tilskot til private,
        vert auka med kr 1.200.000
        frå kr 2.000.000
        til kr 3.200.000
  75  Fellesfinansierte byggje- og
        anleggsarbeid, Noregs tilskot til
        infrastrukturprogrammet i
        NATO, kan overførast,
        kan nyttast under
        kap. 1760, post 44,
        vert redusert med kr 15.082.000
        frå kr 175.000.000
        til kr 159.918.000
Kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 1.981.000
        frå kr 21.788.000
        til kr 19.807.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 1.315.000
        frå kr 25.186.000
        til kr 23.871.000
  47  Nye bygg og anlegg,
        kan overførast,
        kan nyttast under kap. 1761,
        post 46 og 49,
        vert redusert med kr 70.293.000
        frå kr 1.027.034.000
        til kr 956.741.000
Kap. 1790 Kystvakta
  vert auka med
  01  Løn og godtgjersle, kr 1.900.000
        frå kr 141.091.000
        til kr 142.991.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 5.650.000
        frå kr 322.500.000
        til kr 316.850.000
Kap. 1791 Redningstenesta
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 3.900.000
        frå kr 52.250.000
        til kr 48.350.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 13.860.000
        frå kr 104.789.000
        til kr 90.929.000
Kap. 1792 FN-teneste
  01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 36.279.000
        frå kr 631.627.000
        til kr 667.906.000
  11  Varer og tenester,
        vert redusert med kr 80.120.000
        frå kr 217.696.000
        til kr 137.576.000
Kap. 1793 Vaksenopplæringa
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 83.000
        frå kr 57.679.000
        til kr 57.596.000
  11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 3.443.000
        frå kr 49.180.000
        til kr 52.623.000
Kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål
  01  Løn og godtgjersle,
        vert auka med kr 3.818.000
        frå kr 52.926.000
        til kr 56.744.000
  11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 19.847.000
        frå kr 23.900.000
        til kr 43.747.000
  47  (Ny) Nye bygg og anlegg,
        kan overførast,
        vert løyvd med kr 34.125.000
Kap. 1798 Forsvarets ressursorganisasjon
  01  Løn og godtgjersle,
        vert redusert med kr 4.679.000
        frå kr 15.097.000
        til kr 10.418.000
  11  Varer og tenester,
        vert auka med kr 200.000
        frå kr 3.000.000
        til kr 3.200.000


Inntekter
Kap. 4710 Forsvarets tele- og datateneste
  01  Driftsinntekter,
        vert redusert med kr 7.574.000
        frå kr 41.374.000
        til kr 33.800.000
  11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 4.575.000
        frå kr 19.475.000
        til kr 14.900.000
Kap. 4719 Fellesinstitusjonar og -utgifter
  under Forsvarsdepartementet
  70  Renter,
        vert redusert med kr 5.300.000
        frå kr 5.300.000
        til kr 0
  90  Lån til bustadsformål,
        vert redusert med kr 5.000.000
        frå kr 5.000.000
        til kr 0
Kap. 4720 Felles leiing og kommandoapparat
  01  Driftsinntekter,
        vert redusert med kr 4.190.000
        frå kr 10.000.000
        til kr 5.810.000
  11  Salsinntekter,
        vert auka med kr 1.127.000
        frå kr 12.290.000
        til kr 13.417.000
Kap. 4725 Fellesinstitusjonar og
  -utgifter under FO
  11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 231.000
        frå kr 21.154.000
        til kr 20.923.000
Kap. 4731 Hæren
  01  Driftsinntekter,
        vert auka med kr 2.172.000
        frå kr 7.378.000
        til kr 9.550.000
  11  Salsinntekter,
        vert auka med kr 1.606.000
        frå kr 40.584.000
        til kr 42.190.000
  60  Refusjon frå fylka,
        vert auka med kr 325.000
        frå kr 500.000
        til kr 825.000
Kap. 4732 Sjøforsvaret
  01  Driftsinntekter,
        vert auka med kr 1.687.000
        frå kr 387.000
        til kr 2.074.000
  11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 1.817.000
        frå kr 18.150.000
        til kr 16.333.000
Kap. 4733 Luftforsvaret
  01  Driftsinntekter,
        vert redusert med kr 3.300.000
        frå kr 19.892.000
        til kr 16.592.000
  11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 4.568.000
        frå kr 91.079.000
        til kr 86.511.000
Kap. 4734 Heimevernet
  01  (Ny) Driftsinntekter,
        vert løyvd med kr 700.000
Kap. 4740 Allierte lagre m.m.
  01  Driftsinntekter,
        vert auka med kr 3.453.000
        frå kr 44.507.000
        til kr 47.960.000
  11  Salsinntekter,
        vert auka med kr 3.145.000
        frå kr 12.857.000
        til kr 16.002.000
Kap. 4760 Nyskaffingar av materiell
  og nye bygg og anlegg
  45  (Ny) Store nyskaffingar,
        vert løyvd med kr 15.000.000
  47  Sal av boligar,
        vert auka med kr 15.000.000
        frå kr 12.000.000
        til kr 27.000.000
  48  Fellesfinansierte byggje-
        og anleggsarbeid,
        vert redusert med kr 29.748.000
        frå kr 448.000.000
        til kr 418.252.000
  70  Renteinntekter,
        vert redusert med kr 1.047.000
        frå kr 28.000.000
        til kr 26.953.000
  74  (Ny) Renter lånordning,
        vert løyvd med kr 3.900.000
  90  (Ny) Lån til private,
        vert løyvd med kr 11.500.000
Kap. 4792 FN-teneste
  01  Driftsinntekter,
        vert redusert med kr 55.000.000
        frå kr 139.300.000
        til kr 84.300.000
  11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 2.000.000
        frå kr 23.000.000
        til kr 21.000.000
Kap. 4793 Vaksenopplæringa
  01  (Ny) Driftsinntekter,
        vert løyvd med kr 740.000
  11  Salsinntekter,
        vert auka med kr 3.813.000
        frå kr 300.000
        til kr 4.113.000
  15  Refusjon
        arbeidsmarknadstiltak,
        vert redusert med kr 903.000
        frå kr 4.140.000
        til kr 3.237.000
Kap. 4795 Kulturelle og allmennyttige formål
  11  Salsinntekter,
        vert redusert med kr 550.000
        frå kr 640.000
        til kr 90.000


Oslo, i forsvarskomiteen, den 29. november 1995.

Hans J Røsjorde, Are Næss,

leder og ordfører. sekretær.

Ang spørsmål fra forsvarskomiteen vedr Omgrupperingsproposisjonene for 1995

       Jeg viser til møte i Forsvarskomiteen onsdag 15 nov 1995 hvor det ble tatt opp det prinsipielle i å bruke ordet « lån » i omgrupperingsproposisjonen. Lån henspeiler til en midlertidig bevilging, et begrep som ikke eksisterer i bevilgningsregnskapet.

       Når vi bruker ordet « lån » i en proposisjon hvor vi ber Stortinget vedta endringer i bevilgningene innfører vi et nytt begrep som jeg er enig i at man bør unngå. Jeg ber derfor komiteen om å se bort i fra begrepet lån ved skriving av innstillingen og i stedet bruker begrepene omdisponere midler og tilbakeføre midler.

       Videre vil jeg henvise til to feil i omgrupperingen som det bes tas hensyn til ved skriving av innstilling:

       På s 4 under kap 1732 Sjøforsvaret, post 01 Løn og godtgjersle og post 11 Varer og tenestar, står det at Sjøforsvaret er tilført to ganger 14,5 mill kroner fra Forsvarets relokalisering Gardermoen. Dette er ikke riktig, midlene er for både post 01 og 11 tilført fra kap 1760, post 45 som det riktig står forklart under dette kapitlet.

       På side 11 under vedtakspostene for Inntekter står det feil tekst på kap 4719. Riktig tekst skal være

       « Fellesinstitusjoner og -utgifter under FD ».

       Når det gjelder komiteens spørsmål til Riksrevisjonens antegnelse vedr departementets løsning på å dekke inn overskridelsen på enkelte driftsposter i 1994, vises det til vedlagt kopi av vårt svar til Riksrevisjonen.