Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer i bevilgninger m.v. i forsvarsbudsjettet for 1995.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 53 (1995-1996)
- Kildedok: St.prp. nr. 8 (1995-96)
- Dato: 29.11.1995
- Utgiver: forsvarskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
- 1. Sammendrag
- 2. Komiteens merknader
- 3. Forslag fra mindretall
- 4. Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Forsvarsdepartementet, statsråden, til finanskomiteen, datert 16. november 1995:
Innledning
Forsvarsdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om visse omgrupperinger av forsvarsbudsjettet for 1995 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1995 ble utarbeidet.
Rammeutvikling
Utgiftsrammen for 1995-budsjettet har i løpet av året utviklet seg slik:
Revidert S. III 1995 23.711,651 mill. kroner
Tilleggsbevilgninger
Økte tillegg til vernepliktige 13,101 mill. kroner
Utvidet norsk deltakelse i UNPROFOR 90,000 mill. kroner
Rammenedtrekk - 34,800 mill. kroner
Ramme før omgruppering for 1995 23.779,952 mill. kroner
Forslag til øking av utgiftsrammen i
denne proposisjonen 102,888 mill. kroner
Foreslått utgiftsramme for 1995 23.882,840 mill. kroner
Forslaget til tilleggsbevilgning på 164,523 mill. kroner er i realiteten en rebevilgning av penger som tidligere er gått til inntekt i statskassen og skyldes tre forhold:
- | Ved Innst.S.nr.57 (1992-1993) ble det foretatt en rammereduksjon i forsvarsbudsjettet på netto 388 mill. kroner pga. redusert fremdrift av fellesfinansierte NATO-prosjekter og derved reduserte inntekter. Stortinget ba om at beløpet ble rebevilget når det oppsto behov for det, og i Innst.S.nr.50 (1994-1995) ble det gitt en tilleggsbevilgning på 100 mill. kroner i denne forbindelse. I denne proposisjonen foreslås ytterligere 150 mill. kroner som tilleggsbevilgning under kap. 1760 post 47 til dekning av mindreinntekter fra NATO og for å videreføre prefinansierte prosjekter. Det vil da gjenstå 138 mill. kroner til dekning av senere behov. |
- | Som følge av en del forhold som er nærmere beskrevet i proposisjonen ble et beløp på 6,023 mill. kroner tilbakeført til statskassen i forbindelse med overføringen fra 1994 til 1995. Departementet ber nå om at beløpet tilleggsbevilges under kap. 1760, post 45. |
- | Ved en feil ble en økt inntekt på 8,5 mill. kroner som gjaldt refusjoner fra NATO i forbindelse med drift av Luftforsvarets kontroll- og varslingsstasjoner, ikke tillagt utgiftsrammen i forbindelse med St.prp. nr. 1 (1993-1994). Departementet ber i denne proposisjonen om at beløpet gis som tilleggsbevilgning under kap. 1733 post 11. |
Forslag til omgruppering av 1995-budsjettet fordelt postvis
Mindreutg. - | |||
Meirutg. + | |||
01 | Lønn og godtgjersle | kr | 5.620.000 |
11 | Varer og tenester | kr | -108.061.000 |
21 | Spesielle driftsutgifter | kr | -14.000.000 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | kr | - 20.000.000 |
45 | Store nyskaffingar | kr | 19.525.000 |
47 | Nye bygg og anlegg | kr | 156.510.000 |
50 | Overføringar til statsinstitusjonar | kr | 61.079.000 |
51 | Tilskot til Forsvarets forskingsinstitutt | kr | 11.074.000 |
70 | Rentestønad | kr | -5.547.000 |
71 | Overføring til andre | kr | 350.000 |
72 | Tilskot til private | kr | 12.420.000 |
75 | Fellesfinansierte byggje- og | ||
anleggsarbeid, Noregs tilskot til | |||
infrastruktur-programmet i NATO | kr | -15.082.000 | |
90 | Lån til private | kr | -1.000.000 |
Sum utgifter | kr | 102.888.000 |
Mindreutg. - | |||
Meirutg. + | |||
01 | Driftsinntekter | kr | -61.312.000 |
11 | Salsinntekter | kr | -4.050.000 |
15 | Refusjon arbeidsmarknadstiltak | kr | -903.000 |
45 | Store nyskaffingar | kr | 15.000.000 |
47 | Sal av eigedom | kr | 15.000.000 |
48 | Fellesfinansierte byggje- og | ||
anleggsarbeid | kr | -29.748.000 | |
60 | Refusjon frå fylka | kr | 325.000 |
70 | Renteinntekter | kr | -6.347.000 |
74 | Renter låneordning | kr | 3.900.000 |
90 | Tilbakebetaling lån | kr | 6.500.000 |
Sum inntekter | kr | -61.635.000 |
Detaljerte forklaringer til de postvise endringer er gitt pr. kapittel under avsnitt II i proposisjonen.
Hovedtrekk i forslag til omgruppering
Som følge av overskridelse av driftsbevilgningene i 1994 på 87 mill. kroner, ble materiellinvesteringene tilsvarende redusert ved overføringene fra 1994 til 1995. Beløpet foreslås nå tilbakeført materiellinvesteringer. Det er imidlertid konstatert nye behov for å styrke driftssiden i 1995 på 115,5 mill. kroner. For å dekke disse behov foreslås kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen (FRG) redusert med til sammen 73,5 mill. kroner og kap. 1760 redusert med 42 mill. kroner. Midlene er disponible som følge av at FRG ligger litt etter den opprinnelige fremdriftsplan og som følge av forsinkelse av visse prosjekter under kap. 1760 post 45.
Departementet angir reduksjonene som et lån som derfor vil bli tilbakeført til de respektive kapitler i 1996. Reduksjonen under FRG foreslås tilført kap. 1725 til nye poster 50 og 72 til dekning av utgifter til førtidspensjonering og avgangsstimulerende tiltak for sivilt personell, til ny post 11 under kap. 1760 i forbindelse med oppdragsfinansiering for Forsvarets bygningstjeneste samt et mindre beløp til kap. 1790 Kystvakten. Midlene fra kap. 1760 post 45 foreslås tilført kap. 1732 Sjøforsvaret og kap. 1792 FN-tjeneste. Trass i disse midlertidige lån opplyser departementet at målsettingen om en driftsreduksjon på 2,6 % vil bli oppnådd i 1995.
Svikten i inntekter på 61,635 mill. kroner gjelder spesielt kap. 4760 post 48 på grunn av tidligere for meget refunderte beløp fra NATO og kap. 4792 på grunn av at FN har varslet utbetalingsstopp.
Andre saker
Under hovedavsnitt III i proposisjonen redegjør departementet nærmere for avgangsstimulerende tiltak for sivilt personell i Forsvaret, bl.a. for vilkårene ved førtidspensjon.
Departementet redegjør også for hvorledes dekningen av utgifter til drifts- , vedlikeholds- og investeringskostnader for nasjonale festningsverk er innarbeidet i proposisjonen under kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål.
Komiteen har merket seg at forslaget til endringer i forsvarsbudsjettets ramme for 1995 dreier seg om en tilleggsbevilgning på 164,523 mill. kroner og netto mindreinntekter på 61,635 mill. kroner. Dette gir et netto tilleggsbehov på 102,888 mill. kroner.
Komiteen har også merket seg at forslaget til tilleggsbevilgning baseres på midler som tidligere er gått til inntekt i statskassen.
Komiteen har også merket seg at forslag til endringer har sin begrunnelse i overskridelser på enkelte driftskapitler i 1994 og for å dekke et økt driftsbehov i 1995. Disse forhold gjør de detaljerte endringer meget uoversiktlige.
I tillegg til dette viser komiteen til at forslaget til endringer innebærer en midlertidig omdisponering av 115,5 mill. kroner fra investeringer til drift som forutsettes tilbakeført investeringer i 1996. 73,5 mill. kroner foreslås overført fra kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen og 42 mill. kroner fra kap. 1760 post 45 Store nyanskaffelser.
Komiteen vil peke på det uheldige i at en skyver disse overskridelsene av driftsbudsjettet foran seg ved såkalte midlertidige overføringer fra investeringsbudsjettet. Med de store reduksjoner i driftsbudsjettet i 1996 kan ingen i dag garantere om det vil være midler tilgjengelige for tilbakeføring til investeringer i 1996. Det hadde derfor vært mer korrekt med et forslag om tilleggsbevilgning allerede på det nåværende tidspunkt. Komiteen har imidlertid valgt å se an utviklingen og eventuelt komme tilbake til spørsmålet om tilleggsbevilgning i 1996.
Komiteen har merket seg at departementet i proposisjonen benytter uttrykket « lån » og « midlertidig overføring » av midler fra investeringer til drift. Siden begrepet ikke eksisterer i Bevilgningsreglementet, og komiteen nå kun behandler forslag om omdisponering av forsvarsbudsjettet for 1995, har komiteen tatt spørsmålet opp i møte med Statsråden. Komiteen viser til svar fra Statsråden i vedlagte kopi av brev av 16. november 1995 hvori også nevnes enkelte trykkfeil i proposisjonsteksten.
Komiteen viser for øvrig til Riksrevisjonens Dok.nr.1 (1995-1996) som bl.a. omhandler forhold som har relevans til denne sak.
Komiteen har merket seg at inntektsanslaget for FN under kap. 4792 er foreslått redusert med 57 mill. kroner pga. at FN har varslet betalingsstopp, noe som resulterer i en tilsvarende reduksjon av utgiftsrammen. I brev av 24. november 1995 meddeler imidlertid departementet:
« FN har i ettertid mottatt betydelige innbetalinger fra flere stater og er derav blitt i stand til å fortsette utbetaling til troppebidragsytende land også for resten av budsjettåret. Norges andel av disse midlene blir 46 mill. kroner som vi vil motta i nær framtid. |
Som en konsekvens av at vi allikevel får tilført midler fra FN vil vi måtte regne med et overføringsbehov på kapitlet til 1996. På grunn av vår generelle merinntekstfullmakt vil vi imidlertid ikke risikere å tape pengene. » |
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg på bakgrunn av foranstående merknader til proposisjonens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at tilbakebetalingen til NATO bør skje innenfor forsvarsbudsjettets totale rammer og ikke som en tilleggsbevilgning. Dette medlem vil foreslå en reduksjon i den foreslåtte overføring til kap. 1760 post 47 på 150 mill. kroner og fremmer følgende forslag:
Kap. 1760 | Nyanskaffelser av materiell og | ||
nybygg og nyanlegg | |||
47 Nye bygg og anlegg | |||
økes med | |||
kr 42.678.000 | |||
og bevilges med | kr | 997.178.000 |
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Kap. 1760 | Nyanskaffelser av materiell og | ||
nybygg og nyanlegg | |||
47 Nye bygg og anlegg økes | |||
med kr 42.678.000 | |||
og bevilges med | kr | 997.178.000 |
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt
Stortinget samtykker i at:
I.
- Forsvarsdepartementet får fullmakt til å redusere bestillingsfullmakten for kap. 1732 post 11 med 20 mill. kroner til 370 mill. kroner.
- Kap. 1700 post 73 får tilføyet stikkordet « kan overføres ».
II.
På statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:
Kap. 1700 | Forsvarsdepartementet | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 880.000 | |
frå kr 32.361.000 | |||
til kr 31.481.000 | |||
Kap. 1710 | Forsvarets tele- og datatjeneste | ||
01 Løn og godjersle, | |||
vert auka med | kr | 4.800.000 | |
frå kr 147.491.000 | |||
til kr 152.291.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 7.599.000 | |
frå kr 83.212.000 | |||
til kr 75.613.000 | |||
Kap. 1713 | Tilskott til oranisasjonar | ||
71 Overføring til andre, | |||
vert auka med | kr | 350.000 | |
frå kr 36.861.000 | |||
til kr 37.211.000 | |||
Kap. 1719 | Fellesinstitusjonar og | ||
-utgifter under FD | |||
01 Løn og godjersle, | |||
vert redusert med | kr | 50.000 | |
frå kr 1.838.000 | |||
til kr 1.788.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 1.033.000 | |
frå kr 14.628.000 | |||
til kr 13.595.000 | |||
43 Til disposisjon for FD, | |||
vert redusert med | kr | 20.000.000 | |
frå kr 20.000.000 til kr 0 | |||
51 Tilskot til Forsvarets | |||
forskningsinstitutt, | |||
vert auka med | kr | 11.074.000 | |
frå kr 151.790.000 | |||
til kr 162.864.000 | |||
70 Rentestønad, | |||
vert redusert med | kr | 4.500.000 | |
frå kr 7.500.000 | |||
til kr 3.000.000 | |||
90 Lån til private, | |||
vert redusert med | kr | 1.000.000 | |
frå kr 2.000.000 | |||
til kr 1.000.000 | |||
Kap. 1720 | Felles leiing og kommandoapparat | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 2.013.000 | |
frå kr 495.479.000 | |||
til kr 497.492.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 4.038.000 | |
frå kr 270.394.000 | |||
til kr 266.356.000 | |||
Kap. 1725 | Fellesinstitusjonar og | ||
-utgifter under FO | |||
01 Løn og godgjersle, | |||
vert auka med | kr | 4.321.000 | |
frå kr 197.103.000 | |||
til kr 201.424.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 72.626.000 | |
frå kr 527.624.000 | |||
til kr 454.998.000 | |||
50 (Ny) Overføringar til | |||
statsinstitusjonar, kan | |||
overførast, | |||
vert løyvd med | kr | 61.079.000 | |
72 (Ny) Avgangstimulerande | |||
tiltak, kan overførast, | |||
vert løyvd med | kr | 9.181.000 | |
Kap. 1731 | Hæren | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 69.498.000 | |
frå kr 2.623.127.000 | |||
til kr 2.692.625.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 87.322.000 | |
frå kr 1.660.149.000 | |||
til kr 1.572.827.000 | |||
72 (Ny) Avgangsstimulerande | |||
tiltak, kan overførast, | |||
vert løyvd med | kr | 2.039.000 | |
Kap. 1732 | Sjøforsvaret | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 19.599.000 | |
frå kr 1.415.993.000 | |||
til kr 1.396.394.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 1.043.000 | |
frå kr 1.060.079.000 | |||
til kr 1.059.036.000 | |||
Kap. 1733 | Luftforsvaret | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 64.743.000 | |
frå kr 1.756.650.000 | |||
til kr 1.691.907.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 52.732.000 | |
frå kr 1.504.989.000 | |||
til kr 1.557.721.000 | |||
Kap. 1734 | Heimevernet | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 15.527.000 | |
frå kr 363.535.000 | |||
til kr 348.008.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 8.397.000 | |
frå kr 186.980.000 | |||
til kr 195.377.000 | |||
Kap. 1735 | Forsvarets etteretningsteneste | ||
21 Spesielle driftsutgifter, | |||
vert redusert med | kr | 14.000.000 | |
frå kr 475.706.000 | |||
til kr 461.706.000 | |||
Kap. 1740 | Alliert lager m.m. | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 6.447.000 | |
frå kr 66.298.000 | |||
til kr 59.851.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 9.194.000 | |
frå kr 26.811.000 | |||
til kr 17.617.000 | |||
Kap. 1760 | Nyskaffing av materiell | ||
og nye bygg og anlegg | |||
11 (Ny) Varer og tenester | |||
kan nyttast under | |||
kap. 1760 post 47, | |||
vert løyvd med | kr | 92.000.000 | |
45 Store nyskaffingar, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 19.525.000 | |
frå kr 5.887.750.000 | |||
til kr 5.907.275.000 | |||
47 Nye bygg og anlegg, | |||
kan overførast, | |||
kan nyttast under kap. 1760 | |||
postane 11 og 44, | |||
vert auka med | kr | 192.678.000 | |
frå kr 954.500.000 | |||
til kr 1.147.178.000 | |||
70 Rentestønad, | |||
vert redusert med | kr | 1.047.000 | |
frå kr 28.000.000 | |||
til kr 26.953.000 | |||
72 Tilskot til private, | |||
vert auka med | kr | 1.200.000 | |
frå kr 2.000.000 | |||
til kr 3.200.000 | |||
75 Fellesfinansierte byggje- og | |||
anleggsarbeid, Noregs tilskot til | |||
infrastrukturprogrammet i | |||
NATO, kan overførast, | |||
kan nyttast under | |||
kap. 1760, post 44, | |||
vert redusert med | kr | 15.082.000 | |
frå kr 175.000.000 | |||
til kr 159.918.000 | |||
Kap. 1761 | Forsvarets relokalisering Gardermoen | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 1.981.000 | |
frå kr 21.788.000 | |||
til kr 19.807.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 1.315.000 | |
frå kr 25.186.000 | |||
til kr 23.871.000 | |||
47 Nye bygg og anlegg, | |||
kan overførast, | |||
kan nyttast under kap. 1761, | |||
post 46 og 49, | |||
vert redusert med | kr | 70.293.000 | |
frå kr 1.027.034.000 | |||
til kr 956.741.000 | |||
Kap. 1790 | Kystvakta | ||
vert auka med | |||
01 Løn og godtgjersle, | kr | 1.900.000 | |
frå kr 141.091.000 | |||
til kr 142.991.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 5.650.000 | |
frå kr 322.500.000 | |||
til kr 316.850.000 | |||
Kap. 1791 | Redningstenesta | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 3.900.000 | |
frå kr 52.250.000 | |||
til kr 48.350.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 13.860.000 | |
frå kr 104.789.000 | |||
til kr 90.929.000 | |||
Kap. 1792 | FN-teneste | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 36.279.000 | |
frå kr 631.627.000 | |||
til kr 667.906.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 80.120.000 | |
frå kr 217.696.000 | |||
til kr 137.576.000 | |||
Kap. 1793 | Vaksenopplæringa | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 83.000 | |
frå kr 57.679.000 | |||
til kr 57.596.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 3.443.000 | |
frå kr 49.180.000 | |||
til kr 52.623.000 | |||
Kap. 1795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 3.818.000 | |
frå kr 52.926.000 | |||
til kr 56.744.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 19.847.000 | |
frå kr 23.900.000 | |||
til kr 43.747.000 | |||
47 (Ny) Nye bygg og anlegg, | |||
kan overførast, | |||
vert løyvd med | kr | 34.125.000 | |
Kap. 1798 | Forsvarets ressursorganisasjon | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 4.679.000 | |
frå kr 15.097.000 | |||
til kr 10.418.000 | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 200.000 | |
frå kr 3.000.000 | |||
til kr 3.200.000 |
Kap. 4710 | Forsvarets tele- og datateneste | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 7.574.000 | |
frå kr 41.374.000 | |||
til kr 33.800.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 4.575.000 | |
frå kr 19.475.000 | |||
til kr 14.900.000 | |||
Kap. 4719 | Fellesinstitusjonar og -utgifter | ||
under Forsvarsdepartementet | |||
70 Renter, | |||
vert redusert med | kr | 5.300.000 | |
frå kr 5.300.000 | |||
til kr 0 | |||
90 Lån til bustadsformål, | |||
vert redusert med | kr | 5.000.000 | |
frå kr 5.000.000 | |||
til kr 0 | |||
Kap. 4720 | Felles leiing og kommandoapparat | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 4.190.000 | |
frå kr 10.000.000 | |||
til kr 5.810.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert auka med | kr | 1.127.000 | |
frå kr 12.290.000 | |||
til kr 13.417.000 | |||
Kap. 4725 | Fellesinstitusjonar og | ||
-utgifter under FO | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 231.000 | |
frå kr 21.154.000 | |||
til kr 20.923.000 | |||
Kap. 4731 | Hæren | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert auka med | kr | 2.172.000 | |
frå kr 7.378.000 | |||
til kr 9.550.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert auka med | kr | 1.606.000 | |
frå kr 40.584.000 | |||
til kr 42.190.000 | |||
60 Refusjon frå fylka, | |||
vert auka med | kr | 325.000 | |
frå kr 500.000 | |||
til kr 825.000 | |||
Kap. 4732 | Sjøforsvaret | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert auka med | kr | 1.687.000 | |
frå kr 387.000 | |||
til kr 2.074.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 1.817.000 | |
frå kr 18.150.000 | |||
til kr 16.333.000 | |||
Kap. 4733 | Luftforsvaret | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 3.300.000 | |
frå kr 19.892.000 | |||
til kr 16.592.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 4.568.000 | |
frå kr 91.079.000 | |||
til kr 86.511.000 | |||
Kap. 4734 | Heimevernet | ||
01 (Ny) Driftsinntekter, | |||
vert løyvd med | kr | 700.000 | |
Kap. 4740 | Allierte lagre m.m. | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert auka med | kr | 3.453.000 | |
frå kr 44.507.000 | |||
til kr 47.960.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert auka med | kr | 3.145.000 | |
frå kr 12.857.000 | |||
til kr 16.002.000 | |||
Kap. 4760 | Nyskaffingar av materiell | ||
og nye bygg og anlegg | |||
45 (Ny) Store nyskaffingar, | |||
vert løyvd med | kr | 15.000.000 | |
47 Sal av boligar, | |||
vert auka med | kr | 15.000.000 | |
frå kr 12.000.000 | |||
til kr 27.000.000 | |||
48 Fellesfinansierte byggje- | |||
og anleggsarbeid, | |||
vert redusert med | kr | 29.748.000 | |
frå kr 448.000.000 | |||
til kr 418.252.000 | |||
70 Renteinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 1.047.000 | |
frå kr 28.000.000 | |||
til kr 26.953.000 | |||
74 (Ny) Renter lånordning, | |||
vert løyvd med | kr | 3.900.000 | |
90 (Ny) Lån til private, | |||
vert løyvd med | kr | 11.500.000 | |
Kap. 4792 | FN-teneste | ||
01 Driftsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 55.000.000 | |
frå kr 139.300.000 | |||
til kr 84.300.000 | |||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 2.000.000 | |
frå kr 23.000.000 | |||
til kr 21.000.000 | |||
Kap. 4793 | Vaksenopplæringa | ||
01 (Ny) Driftsinntekter, | |||
vert løyvd med | kr | 740.000 | |
11 Salsinntekter, | |||
vert auka med | kr | 3.813.000 | |
frå kr 300.000 | |||
til kr 4.113.000 | |||
15 Refusjon | |||
arbeidsmarknadstiltak, | |||
vert redusert med | kr | 903.000 | |
frå kr 4.140.000 | |||
til kr 3.237.000 | |||
Kap. 4795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||
11 Salsinntekter, | |||
vert redusert med | kr | 550.000 | |
frå kr 640.000 | |||
til kr 90.000 |
Oslo, i forsvarskomiteen, den 29. november 1995. |
Hans J Røsjorde, Are Næss,
leder og ordfører. sekretær.
Jeg viser til møte i Forsvarskomiteen onsdag 15 nov 1995 hvor det ble tatt opp det prinsipielle i å bruke ordet « lån » i omgrupperingsproposisjonen. Lån henspeiler til en midlertidig bevilging, et begrep som ikke eksisterer i bevilgningsregnskapet.
Når vi bruker ordet « lån » i en proposisjon hvor vi ber Stortinget vedta endringer i bevilgningene innfører vi et nytt begrep som jeg er enig i at man bør unngå. Jeg ber derfor komiteen om å se bort i fra begrepet lån ved skriving av innstillingen og i stedet bruker begrepene omdisponere midler og tilbakeføre midler.
Videre vil jeg henvise til to feil i omgrupperingen som det bes tas hensyn til ved skriving av innstilling:
På s 4 under kap 1732 Sjøforsvaret, post 01 Løn og godtgjersle og post 11 Varer og tenestar, står det at Sjøforsvaret er tilført to ganger 14,5 mill kroner fra Forsvarets relokalisering Gardermoen. Dette er ikke riktig, midlene er for både post 01 og 11 tilført fra kap 1760, post 45 som det riktig står forklart under dette kapitlet.
På side 11 under vedtakspostene for Inntekter står det feil tekst på kap 4719. Riktig tekst skal være
« Fellesinstitusjoner og -utgifter under FD ».
Når det gjelder komiteens spørsmål til Riksrevisjonens antegnelse vedr departementets løsning på å dekke inn overskridelsen på enkelte driftsposter i 1994, vises det til vedlagt kopi av vårt svar til Riksrevisjonen.