Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Innledning

       Forsvarsdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om visse omgrupperinger av forsvarsbudsjettet for 1995 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1995 ble utarbeidet.

Rammeutvikling

       Utgiftsrammen for 1995-budsjettet har i løpet av året utviklet seg slik:


Revidert S. III 1995 23.711,651 mill. kroner

Tilleggsbevilgninger

- Innst.S.nr.189 (1994-1995)

Økte tillegg til vernepliktige 13,101 mill. kroner

- Innst.S.nr.217 (1994-1995)

Utvidet norsk deltakelse i UNPROFOR 90,000 mill. kroner

- Innst.S.nr.220 (1994-1995)

Rammenedtrekk - 34,800 mill. kroner


Ramme før omgruppering for 1995 23.779,952 mill. kroner

Forslag til øking av utgiftsrammen i

denne proposisjonen 102,888 mill. kroner


Foreslått utgiftsramme for 1995 23.882,840 mill. kroner




       Forslaget til tilleggsbevilgning på 164,523 mill. kroner er i realiteten en rebevilgning av penger som tidligere er gått til inntekt i statskassen og skyldes tre forhold:

- Ved Innst.S.nr.57 (1992-1993) ble det foretatt en rammereduksjon i forsvarsbudsjettet på netto 388 mill. kroner pga. redusert fremdrift av fellesfinansierte NATO-prosjekter og derved reduserte inntekter. Stortinget ba om at beløpet ble rebevilget når det oppsto behov for det, og i Innst.S.nr.50 (1994-1995) ble det gitt en tilleggsbevilgning på 100 mill. kroner i denne forbindelse. I denne proposisjonen foreslås ytterligere 150 mill. kroner som tilleggsbevilgning under kap. 1760 post 47 til dekning av mindreinntekter fra NATO og for å videreføre prefinansierte prosjekter. Det vil da gjenstå 138 mill. kroner til dekning av senere behov.
- Som følge av en del forhold som er nærmere beskrevet i proposisjonen ble et beløp på 6,023 mill. kroner tilbakeført til statskassen i forbindelse med overføringen fra 1994 til 1995. Departementet ber nå om at beløpet tilleggsbevilges under kap. 1760, post 45.
- Ved en feil ble en økt inntekt på 8,5 mill. kroner som gjaldt refusjoner fra NATO i forbindelse med drift av Luftforsvarets kontroll- og varslingsstasjoner, ikke tillagt utgiftsrammen i forbindelse med St.prp. nr. 1 (1993-1994). Departementet ber i denne proposisjonen om at beløpet gis som tilleggsbevilgning under kap. 1733 post 11.

Forslag til omgruppering av 1995-budsjettet fordelt postvis

Utgifter
      Mindreutg. -
      Meirutg. +
01 Lønn og godtgjersle kr 5.620.000
11 Varer og tenester kr -108.061.000
21 Spesielle driftsutgifter kr -14.000.000
43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet kr - 20.000.000
45 Store nyskaffingar kr 19.525.000
47 Nye bygg og anlegg kr 156.510.000
50 Overføringar til statsinstitusjonar kr 61.079.000
51 Tilskot til Forsvarets forskingsinstitutt kr 11.074.000
70 Rentestønad kr -5.547.000
71 Overføring til andre kr 350.000
72 Tilskot til private kr 12.420.000
75 Fellesfinansierte byggje- og
  anleggsarbeid, Noregs tilskot til
  infrastruktur-programmet i NATO kr -15.082.000
90 Lån til private kr -1.000.000
  Sum utgifter kr 102.888.000


Inntekter
      Mindreutg. -
      Meirutg. +
01 Driftsinntekter kr -61.312.000
11 Salsinntekter kr -4.050.000
15 Refusjon arbeidsmarknadstiltak kr -903.000
45 Store nyskaffingar kr 15.000.000
47 Sal av eigedom kr 15.000.000
48 Fellesfinansierte byggje- og
  anleggsarbeid kr -29.748.000
60 Refusjon frå fylka kr 325.000
70 Renteinntekter kr -6.347.000
74 Renter låneordning kr 3.900.000
90 Tilbakebetaling lån kr 6.500.000
  Sum inntekter kr -61.635.000


       Detaljerte forklaringer til de postvise endringer er gitt pr. kapittel under avsnitt II i proposisjonen.

Hovedtrekk i forslag til omgruppering

       Som følge av overskridelse av driftsbevilgningene i 1994 på 87 mill. kroner, ble materiellinvesteringene tilsvarende redusert ved overføringene fra 1994 til 1995. Beløpet foreslås nå tilbakeført materiellinvesteringer. Det er imidlertid konstatert nye behov for å styrke driftssiden i 1995 på 115,5 mill. kroner. For å dekke disse behov foreslås kap. 1761 Forsvarets relokalisering Gardermoen (FRG) redusert med til sammen 73,5 mill. kroner og kap. 1760 redusert med 42 mill. kroner. Midlene er disponible som følge av at FRG ligger litt etter den opprinnelige fremdriftsplan og som følge av forsinkelse av visse prosjekter under kap. 1760 post 45.

       Departementet angir reduksjonene som et lån som derfor vil bli tilbakeført til de respektive kapitler i 1996. Reduksjonen under FRG foreslås tilført kap. 1725 til nye poster 50 og 72 til dekning av utgifter til førtidspensjonering og avgangsstimulerende tiltak for sivilt personell, til ny post 11 under kap. 1760 i forbindelse med oppdragsfinansiering for Forsvarets bygningstjeneste samt et mindre beløp til kap. 1790 Kystvakten. Midlene fra kap. 1760 post 45 foreslås tilført kap. 1732 Sjøforsvaret og kap. 1792 FN-tjeneste. Trass i disse midlertidige lån opplyser departementet at målsettingen om en driftsreduksjon på 2,6 % vil bli oppnådd i 1995.

       Svikten i inntekter på 61,635 mill. kroner gjelder spesielt kap. 4760 post 48 på grunn av tidligere for meget refunderte beløp fra NATO og kap. 4792 på grunn av at FN har varslet utbetalingsstopp.

Andre saker

       Under hovedavsnitt III i proposisjonen redegjør departementet nærmere for avgangsstimulerende tiltak for sivilt personell i Forsvaret, bl.a. for vilkårene ved førtidspensjon.

       Departementet redegjør også for hvorledes dekningen av utgifter til drifts- , vedlikeholds- og investeringskostnader for nasjonale festningsverk er innarbeidet i proposisjonen under kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål.