1. Innledning
Sammendrag
Det vises til St.prp. nr. 72 (1994-1995) Om flomskader på Østlandet og foreløpige bevilgninger og fullmakter til å dekke nødvendige utgifter, samt finanskomiteens Innst.S.nr.224 (1994-1995) om saken.
Ved kongelig resolusjon av 13. juli 1995 ble det gitt samtykke til overskridelse av bevilgningene for å dekke ekstraordinære flomutgifter under kap. 1148 Naturskade - erstatning og sikring med 200 mill. kroner og under kap. 934 Norges vassdrags- og energiverk med 136 mill. kroner. Dessuten fikk Miljøverndepartementet fullmakt til å belaste statlige utgifter knyttet til flommen under flere kapitler.
Utnyttelsen av overskridelsessamtykke ved nevnte kongelige resolusjon er innarbeidet som bevilgningsforslag i denne proposisjonen. Videre er innarbeidet andre bevilgningsforslag, basert på den oversikt en har i dag over skadene etter flommen. Det er fortsatt betydelig usikkerhet knyttet til enkelte av tallene. Bl.a. er endelig frist for innrapportering av skader i fylkeskommuner og primærkommuner via fylkesmennene fastsatt til 1. november 1995. Under Naturskadefondet gjenstår også en del takseringer. Det regnes likevel med at den oversikt en nå har over flomskadene som dekkes av statlige bevilgninger, gir et i hovedsak riktig bilde av skadeomfanget. Eventuelle justeringer av bevilgningsforslagene i denne proposisjonen er forutsatt innarbeidet i proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet 1995.
For å kunne fastslå statens samlede utgifter knyttet til flommen på Østlandet, er det nødvendig å håndtere de flomrelaterte utgiftene på en slik måte at de relativt enkelt kan skilles ut i statsregnskapet.
Det legges opp til at det under hvert kapittel opprettes særskilte poster for disse utgiftene.
De bevilgninger som eventuelt senere foreslås, føres opp under de samme poster. I tråd med forutsetningene i St.prp. nr. 72 (1994-1995), legger en opp til at disse postene om nødvendig kan få stikkordet « kan overføres ». Det anses svært sannsynlig at en del av utgiftene først vil bli utbetalt etter årsskiftet, men slike utgifter er likevel innarbeidet nå.
Justisdepartementet arbeider i samråd med andre berørte departementer med en egen melding. Den skal gi en samlet beskrivelse av forløpet av flommen, hvordan varslingen skjedde og hvordan krisehåndteringen ble utført. Samtidig skal meldingen inneholde forslag til tiltak for å styrke beredskapen generelt mot kriser og katastrofer i fredstid.
Komiteens merknader
Komiteen forutsetter at med mindre det er særskilt nevnt i proposisjonen skal de bevilgningsforslag som er framlagt dekke de merutgifter som virksomheter under vedkommende departement er påført på grunn av flommen, slik at manglende dekning av flomkostnader ikke skal føre til driftsinnskrenkinger eller organisasjonsendringer, og at Regjeringen senere vil fremme sak om ytterligere bevilgninger dersom det viser seg at flomkostnadene blir større enn det som nå bevilges.