Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1: Fra Regelverksinstruksen fastsatt ved kgl. res. av 30. august 1985:

2.2.3 Høring

       Offentlig utredning og forslag til lov og forskrift som ikke tidligere har vært gjenstand for høringsbehandling, skal sendes berørte departement, offentlige og private institusjoner og organisasjoner til høring. Utkast til stortingsmelding og -proposisjon unntatt ordinær budsjettproposisjon, sendes til intern høring i de berørte departement som selv vurderer om saken bør forelegges underliggende organer.

       Høringsfrist skal normalt være 3 måneder og ikke mindre enn 6 uker. For den interne høring skal det settes en frist på minst 3 uker. Benyttes unntaksbestemmelsen i punkt 1.4, skal begrunnelse gis i høringsbrevet.

       Høring kan unnlates i den grad den vil medføre offentliggjøring som kan vanskeliggjøre gjennomføring av vedkommende tiltak eller svekke dets effektivitet, jf. Forvaltningslovens § 37, fjerde ledd.

2.2.4 Ny høring

       Dersom høringsuttalelsene eller andre forhold medfører vesentlige endringer i det opprinnelige lov- eller forskriftsutkast, skal revidert utkast, etter vedkommende statsråds bestemmelse, sendes de mest berørte instanser til ny høring. Det samme gjelder dersom omtalen av administrative og økonomiske konsekvenser blir betydelig endret etter høringsuttalelsene.

2.2.5 Sluttbehandling i Regjeringen

       Før stortingsmelding, -proposisjon og lovproposisjon fremmes eller forskrift vedtas, skal saken forelegges Regjeringen dersom den vil medføre vesentlige administrative og/eller økonomiske konsekvenser. Det skal i regjeringsnotatet gis en kort redegjørelse for forslagets administrative og økonomiske konsekvenser, med referanse til budsjettforutsetningene for vedkommende område.

       For stortingsmelding må det vurderes særskilt hvilken beløpsmessig eller annen konkretisering som skal gis i meldingen i tilknytning til planer og forslag som omtales. Kostnadsoverslag skal imidlertid alltid legges fram for Regjeringen selv om det ikke tas inn i meldingen.

       Dersom berørte departementers merknader om forslagets administrative og/eller økonomiske konsekvenser ikke er tatt til følge, skal dette opplyses.