5. Andre spørsmål
5.1 Nærmere om situasjonen for bedriftene i de flomrammede områdene
Komiteen viser til at situasjonen for bedriftene i de flomrammede områdene er viet liten oppmerksomhet i den framlagte proposisjonen. Store deler av næringslivet i de hardest rammede områdene kan fort stå i fare for å komme svært dårlig ut av situasjonen. Det gjelder de bedrifter som har fått fysiske skader på produksjonsanleggene, men også alle som er berørt fordi flommen har ødelagt nesten hele infrastrukturen i området. Ikke minst blir bedrifter i reiselivsnæringen rammet hardt på grunn av markedssvikt etter flommen.
Komiteen viser til at det er fare for at flommen fører til store økonomiske problemer for mange bedrifter, og i verste fall konkurser, med påfølgende tap av arbeidsplasser i det lokale næringsliv.
Komiteen forutsetter at det i denne situasjonen blir vist vilje til å ta i bruk nødvendige virkemidler for å ivareta hensynet til de bedrifter som er berørt av flommen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Stephen Bråthen, ser det som naturlig at fylkeskommunenes næringsavdelinger og kommunale myndigheter får disponere midler, slik at de i samarbeid med lokale banker og kreditorer får fullmakt til å etablere tilstrekkelig smidige ordninger som kan forhindre at bedrifter går konkurs eller må innstille driften på grunn av ettervirkningene etter flommen.
5.2 Miljø
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse, viser til at en av de mer langsiktige skadevirkningene av flommen kan være økte utslipp av næringssalter og andre stoffer som forrykker balansen i naturen. Dette kan gi skader både i de flomrammede vassdrag og i havområdene rundt Oslofjorden. Disse medlemmer mener derfor at en rask gjenoppbygging av vannmiljø- og avløpsanlegg er en prioritert oppgave. Disse medlemmer viser til at mange av de flomrammede kommuner og fylker har svak økonomi i utgangspunktet, og legger til grunn at gjenoppbygging av vannmiljø- og avløpstiltak er en nasjonal oppgave.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse, viser til at omfanget av flomskadene et stykke på vei må tilskrives de inngrep som er gjort i naturen i og rundt vassdragene som ble flomrammet. Disse medlemmer viser i den forbindelse til at hydrologer har påpekt farene ved bl.a. drenering av våtmarker, avskoging og vegbygging i tilslutning til elver og vassdrag. Slike inngrep reduserer jordas evne til å holde på vannmasser og kan dessuten bidra til å øke jorderosjonen.
Disse medlemmer viser til at foreløpige oversikter viser at en stor del av bygningene og vegstrekningene som ble flomskadet ble bygget etter forrige storflom i 1967. Disse medlemmer mener dette understreker behovet for å lære av erfaringer fra naturkatastrofer og innrette seg etter de naturmessige forhold.
Disse medlemmer viser til oversendelsesforslaget fra flertallet i komiteen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse har videre merket seg at proposisjonen antyder muligheter for å forskyve i tid offentlige bygg og anlegg. Disse medlemmer støtter en slik omdisponering av ressurser for å sikre en rask gjennoppbygging. Disse medlemmer mener at prosjekt som hvis nødvendig bør vurderes utsatt i tid er vegbyggeprosjekter på E18 i Vestfold og E6 i Østfold. Det bør heller ikke igangsettes nye større vegprosjekter, f.eks. Trekantsambandet og Oslofjord-forbindelsen også fordi disse prosjektene kan komme til å få uheldige konsekvenser for oppryddingen og gjenoppbyggingen etter flommen.
5.3 Videre arbeid
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, viser til at det under komiteens behandling har fremkommet ulike forslag som Regjeringa bes om å vurdere nærmere:
- | Forslag om å dispensere fra Forskrift om taksering og erstatning av naturskader, fastsatt ved kongelig resolusjon av 2. juni 1995, § 17 Utmåling av erstatningsbeløp slik at objekter som er forsikret og objekter som ikke kan forsikres, behandles likt når det gjelder egenandel og erstatning. |
- | Forslag om å be Regjeringa fremme en sak for Stortinget hvor sammenhengen mellom inngrep i naturen om omfanget av flomskadene undersøkes, og hvor det gjøres rede for ulike tiltak som kan gjenoppbygge naturens egen evne til å dempe omfanget av flomskader. |
- | Forslag om at kommuner og fylkeskommuner med særlig høye utgifter i forbindelse med flomskadene skal gis lavere egenandel enn 15%. |
- | Forslag om at staten ved Norges vassdrags- og energiverk pålegges ansvaret for planlegging, bygging og vedlikehold av flomforbygninger. |
- | Forslag om å gjennomføre ekstraordinære tiltak som sikrer enkeltpersoner juridisk assistanse. |
- | Forslag om å kartlegge omfanget av enkeltpersoner som ikke har hatt forsikring og vurdering av støtteordninger for denne gruppa. |
Flertallet fremmer følgende forslag:
« Det henstilles til Regjeringa å vurdere forslag i Innst.S.nr.224 (1994-1995) i tråd med flertallets merknader. »
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse fremmer følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringa nedsette en flomkommisjon for å gå gjennom både hvordan flomsikringsarbeidet er blitt gjennomført i år og hvordan flomsikringsarbeidet må legges opp i framtida. Kommisjonen bør bestå av uavhengige sakkyndige og av representanter for de ulike kategorier av flomofre, dvs. bl.a. gårdbrukere, huseiere og kommunale myndigheter i flomområdene. »