Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8. Barne- og familiedepartementet

8.1 KAP. 860 FORBRUKERRÅDET

Post 01 Lønn og godtgjørelser

Sammendrag

       Det vises til B.innst.S.nr.2 (1994-1995), hvor flertallet i Stortingets familie-, kultur- og administrasjonskomite ba om at Stortinget ble orientert på en hensiktsmessig måte og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett om resultatet av den varslede gjennomgangen av Forbrukerrådets økonomiske situasjon.

       Årsaken til Forbrukerrådets forverrede økonomiske situasjon er inntektssvikt som i hovedsak skyldes en sterk nedgang i antall abonnenter på Forbrukerrapporten. Til tross for innsparingstiltak ble samlet merutgift for 1994 3,2 mill. kroner. Merutgiftene ble delvis dekket ved innsparing på kap. 869, Forbrukersikkerhet, post 21 Spesielle driftsutgifter, tilsyn og utviklingsprosjekter.

       I følge Forbrukerrådets anslag ville man for 1995 få et merforbruk på 3,5-4 mill. kroner i forhold til bevilget beløp. Som følge av dette ble inntektsbevilgningen på kap. 3860 redusert med 1,6 mill. kroner i St.prp. nr. 1 (1994-1995) - uten at utgiftssiden ble redusert tilsvarende.

       Barne- og familiedepartementet engasjerte høsten 1994 et konsulentfirma til å foreta en analyse av Forbrukerrådets økonomi og vurdere nødvendige tiltak for å holde kostnadene innenfor vedtatt bevilgning for 1995. En forutsetning var at forslagene til tiltak ikke skulle omfatte oppsigelser, nedleggelse av kontorer eller andre omorganiseringer som ville foregripe eller innvirke på arbeidet til det utvalget som vurderer den framtidige organiseringen av forbrukerapparatet i Norge, og som vil legge fram sin innstilling i 1995.

       I konsulentfirmaets rapport blir det bl.a. slått fast at de faste kostnadene utgjør en meget stor andel av totalkostnadene. I tillegg til en fastlåst organisasjonsstruktur gir dette begrensede muligheter for kostnadsreduksjoner. Tiltakene som ble foreslått i rapporten innebærer i hovedsak en del mindre kostnadsreduksjoner knyttet til drift, samt at man holder stillinger ledige eller foretar omplasseringer. Videre er det også foreslått utgiftsreduksjoner og inntektsøkninger m.h.t. utgivelse av Forbrukerrapporten og opplysningsmateriell.

       I driftsbudsjettet for 1995 har Forbrukerrådet i samråd med Barne- og familiedepartementet innarbeidet de tiltak man etter gjennomgang av rapporten fant forsvarlig. Det knytter seg imidlertid stor usikkerhet til innsparinger m.h.t. lønnsbudsjettet da man ikke har kontroll med avgang i stillingsmassen. Videre knytter det seg også stor usikkerhet til antall nytegninger m.h.t. abonnement på Forbrukerrapporten. Resultatet vil avhenge av de markedsføringstiltak som gjennomføres i løpet av året. For 1995 har man derfor anslått merutgiftene etter innarbeiding av sparetiltak til 1,9 mill. kroner.

       På bakgrunn av ovenstående foreslås det en tilleggsbevilgning for 1995 på 1,9 mill. kroner på kap. 860 post 01.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til forslag under behandlingen av statsbudsjettet om å øke bevilgningen til Forbrukerrådet med 8 mill. kroner. Regjeringens forslag om nå å tilleggsbevilge 1,9 mill. kroner viser at posten var for lavt budsjettert.

       Disse medlemmer vil peke på at en tilleggsbevilgning på 1,9 mill. kroner knapt vil sørge for å holde virksomheten i gang. Den vil ikke sette det sentrale leddet eller de lokale kontorene i stand til å drive mer offensivt. Ikke minst etter at Norge er blitt medlem i EØS og varer og tjenester flyter friere, er det ønskelig å drive forebyggende arbeid for å sikre fortsatt høy kvalitet på forbruksvarer og -tjenester. Disse medlemmer vil derfor foreslå at bevilgningene over kap. 860 Forbrukerrådet økes med 3 mill. kroner utover Regjeringens forslag på 1.9 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 860

Forbrukerrådet
01 Lønn og godtgjørelser, økes med kr 4.900.000
fra kr 33.475.000 til kr 38.375.000

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Stephen Bråthen vil stemme imot forslagene om tilleggsbevilgning under kap. 860.