Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Komiteens merknader

   Komiteen har merket seg den aktuelle og forverrede situasjonen i Kroatia og Bosnia-Hercegovina.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, lederen, slutter seg til forslaget om å forsterke NORLOGBAT med 67 personer som bl.a. vil bidra til å bedre bataljonens evne til å opprettholde viktige forsyningstransporter samtidig som dens egen sikkerhet styrkes.

       Komiteen har merket seg at det med denne utvidelse vil være om lag 1.768 personer i FN-tjeneste i forhold til den vedtatte øvre ramme på 2.022 personer.

       Komiteen har videre merket seg at merutgiftene til utvidelsen er beregnet til 90 mill. kroner i 1995, hvorav 75 mill. kroner medgår til materiellanskaffelser, særlig til nyanskaffelse av ni pansrede personellkjøretøy og annet avdelingsmateriell. Driftsutgiftene for 1995 er beregnet til ca 15 mill. kroner. På årsbasis er driftsutgiftene beregnet til ca 31 mill. kroner.

       Komiteen har merket seg at driftsutgiftene for 1995 på 15 mill. kroner foreslås dekket ved omdisponering innenfor budsjettrammen, mens investeringsutgiftene på 75 mill. kroner foreslås dekket ved tilleggsbevilgning til forsvarsbudsjettet for 1995.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1994-1995) hvorfra siteres:

       « Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at komiteens flertall i budsjettinnstillingen for 1994 gjorde det klart at det norske FN-engasjementet nå har fått et omfang som innebærer en betydelig belastning på forsvarsbudsjettet, og sluttet seg til budsjettproposisjonens forutsetning om at eventuelle nye FN-engasjementer må finansieres ved tilleggsbevilgninger.
       Flertallet har merket seg at det for året 1995 legges opp til å videreføre det norske FN-engasjement fra 1994 og at det i budsjettproposisjonen presiseres at det ut fra de nåværende økonomiske rammer ikke vil være rom for økning. Flertallet slutter seg til dette. »

       Under henvisning til foranstående sitat vil flertallet, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, gå inn for at hele tilleggsbehovet på 90 mill. kroner gis som tilleggsbevilgning til forsvarsbudsjettet for 1995.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Brenden, Brudevoll, Elvheim og Skaug, slutter seg til proposisjonen når det gjelder finansieringen av det utvidede engasjementet i UNPROFOR og fremmer følgende forslag:

« Kap. 1719

Fellesinstitusjoner og -utgifter under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)
43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet
reduseres med kr 15.000.000 »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn, viser til sin merknad i B.innst.S.nr.7 (1994-1995) og mener at hele tilleggsutgiften på 90 mill. kroner må dekkes innenfor rammen av forsvarsbudsjettet for 1995, og fremmer følgende forslag:

       « Tilleggsbehovet for utvidelsen av UNPROFOR på 90 mill. kroner dekkes innafor rammen av forsvarsbudsjettet for 1995 ».

       Når det gjelder andre prinsipielle spørsmål i forbindelse med tjenesten i UNPROFOR, viser komiteen til sine respektive fraksjoners merknader i Innst.S.nr.247 (1992-1993).

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, lederen, vil i tillegg til ovenstående referanse understreke at FRP går imot den foreslåtte utvidelse av den norske deltakelsen i UNPROFOR og vil derfor stemme mot de foreslåtte bevilgninger.